Conversies in Meta worden niet gemeten, wat nu?

Je adverteert via Meta (Facebook/Instagram) en hebt conversies ingesteld, maar opeens wordt er niets meer gemeten. Of wordt er niet goed gemeten. Een andere optie is dat je net start met adverteren, alles hebt ingesteld, maar helaas… Wat je ook doet, de conversies worden niet gemeten door Meta. Hoe kan dit en op welke manier is dit op te lossen? 

Oorzaken waarom conversies niet gemeten worden in Meta 

Er zijn een aantal mogelijke oorzaken waarom conversies niet gemeten worden in Meta:

  1. De Meta Pixel is niet (goed) ingesteld
  1. De Conversions API is niet (goed) ingesteld
  1. De conversie actie staat niet goed ingesteld
  1. Er zitten restricties op jouw account

Weet je zeker dat punt 1, 2 en/of 3 goed staan ingesteld, dan raad ik aan om direct door te gaan naar punt 4.

Maar check toch even voor de zekerheid of echt goed alls staat ingesteld. Het is niet de eerste keer dat ik ontdek dat er ergens een Meta Pixel niet goed is ingesteld. 

Zo stel je de Meta Pixel in voor Meta advertenties 

Heb je al een Meta Pixel ingesteld maar wil je controleren of deze ook echt werkt?

Download dan eerst de Meta Pixel Helper in Google Chrome.

Conversies meten met Meta Pixel Helper

Heb je de Meta Pixel Helper geïnstalleerd? Dan ga je naar jouw website. Het icoontje van de Meta Pixel helper staat in de taakbalk. In onderstaand screenshot zie je hem naast het Pinterest icoontje staan. 

Meta Pixel Helper

Zie je staan dat er een pixel is gevonden én dat het icoontje naast ‘PageView’ groen is, dan heb je in elk geval jouw Meta Pixel goed geïnstalleerd. 

Let op: Doe dit bij alle systemen waar dit van belang is, dus niet alleen jouw website. Stel dat jij werkt met een betaalpagina in Plug&Pay, Membirds, Kennis.Shop of een ander systeem, dan wil je dat hij daar ook goed geïnstalleerd is. Hetzelfde geldt voor systemen als Typeform, WebinarGeek, etc. 

Heb je nog geen Meta Pixel geïnstalleerd? Dan is er werk aan de winkel. 

Voor een WordPress website raad ik aan om de plugin ‘ Pixel Your Site‘ te installeren. 
In de video onder het kopje ‘Conversions API instellen’, laat ik zien hoe je zowel de Meta Pixel als de Conversions API via Pixel Your Site installeert. In deze video zie je ook waar je de Meta Pixel terugvindt in jouw advertentieaccount. 

Klik hier voor meer informatie over het instellen van de Meta Pixel op Webinargeek. 
Hier vind je meer informatie over het instellen van de Meta Pixel in Plug & Pay.

Daarnaast vind je hier ook de helpartikelen voor Kennis.Shop, Phoenix en Typeform.

Bij MemBirds stel je de Meta Pixel in via instellingen en vervolgens klik je op Facebook.

meta pixel membirds

Heb je de Meta Pixel ingesteld? Dan herhaal je dus de eerste stap met de Meta Pixel Helper. 

Zo stel je de Conversions API in voor Meta advertenties

De Conversions API is door Meta in het leven geroepen om conversies beter te kunnen meten. Voorheen was dit niet nodig, maar met de strenger wordende privacywetgeving wel. Conversies worden op server niveau gemeten. Een technisch verhaal dat je verder niet hoeft te begrijpen, maar wat wel belangrijk is om in te stellen😉

Let op: je moet wel in je cookiestatement opnemen dat je op deze manier data verzamelt. 

In onderstaande video laat ik je zien hoe je de Meta Pixel en Conversions API installert via Pixel Your Site én waar je de Meta Pixel en Conversions API Token terugvindt in jouw Business Manager👇

Bij de systemen waar je ook de Conversions API kunt invullen (o.a. Membirds, Plug&Pay, Kennis.Shop, Phoenix) staat het invulveld in hetzelfde gedeelte als de Conversions API. 

In bovenstaande video laat ik je ook zien hoe je kunt testen in de Facebook Business Manager of zowel de Meta Pixel als de Conversions API goed is ingesteld. Dit zie je vanaf minuut 3.09. 

Conversies instellen in Meta

Heb je alle conversie acties al ingesteld, dan kun je testen of ze daadwerkelijk werken. 

Nog geen conversies ingesteld? Dan zijn er 2 manieren waarop je dit kunt doen. Mijn voorkeur gaat uit naar Meta Conversies instellen via de tool voor gebeurtenisconfiguratie. 

Hieronder laat ik zien hoe je conversies instelt via de tool voor gebeurtenisconfiguratie👇

Let op: ik benoem het ook al even in de video, maar bij pagina’s in Plug&Pay en Membirds hoef je geen conversieacties in te stellen op de knop ‘afrekenen’. Deze worden automatisch herkend door Meta. 

Worden conversies niet goed gemeten? Dan raad ik pas aan om van de tweede manier gebruik te maken. Dat is het instellen van aangepaste conversies. Voorheen was dit altijd the way to go, maar op dit moment wordt er in 9 van de 10 gevallen minder goed gemeten via deze manier. Bij een klant van mij die met Kajabi werkt, is het juist andersom. Vandaar dat ik in onderstaande video laat zien hoe je aangepaste conversies instelt in Meta👇

Een derde manier is alleen mogelijk met Pixel Your Site. Open dit in WordPress en klik op ‘Events’ naast algemeen. Daarna klik je op ‘add’, geef je het event een naam, voer je de URL in en klik je onder ‘Facebook’ op ‘Enable on Facebook’ en kies je het Event Type (bijv. aankoop). Op die manier kun je in Meta toch kiezen voor de conversie ‘aankoop’ in plaats van voor een aangepaste conversie. 

Kun je niet vinden waar dit staat? Stuur vooral een e-mail naar marlou@yourmarketingminds.nl. Dan help ik je op weg. 

Tijd om te testen! 

Heb je alles ingesteld, dan is het tijd om te testen of het werkt. Vaak zie ik dat ondernemers dit testen door een advertentie te starten, maar je kunt ook op voorhand al zien in Meta of conversies goed zijn ingesteld of niet. 

In de video eerder op deze pagina (instellen van de Meta Pixel en Conversions API) laat ik vanaf 3 minuut 9 zien, hoe je dit o.a. test met Pixel Your Site. Het kan soms een paar minuten duren voordat er iets komt te staan, dus heb geduld.

Niet bij alle systemen is het mogelijk om een testcode in te voeren en moet je dus wel starten met adverteren om erachter te komen of het wel of niet werkt. 

Worden de conversies goed gemeten? Super! 
Dan kun jij starten of weer verder gaan met adverteren. 

In deze masterclass over neuromarketingproof advertenties, leer ik jou hoe jij nog meer resultaat behaald met jouw Meta advertenties door het gebruik van neuromarketing.  

Worden de conversies niet goed gemeten? Lees dan nog even verder. 

Restricties opgelegd in Meta waardoor conversies niet worden gemeten

In januari is Meta begonnen met het opleggen van restricties. Dit heeft ook weer te maken met de strengere privacywetgeving en heeft invloed op een aantal branches. Je ziet dan deze melding in jouw gebeurtenisbeheer staan. 

Wanneer je op ‘categorieën beheren’ klikt, zie je onder welke categorie jij valt. Je kunt een beoordeling aanvragen. Dit wordt binnen 2-3 dagen beoordeeld. Wordt hij afgewezen, zoals helaas bij een klant van mij het geval is, dan kun je pas na 30 dagen opnieuw een beoordeling aanvragen. 

Inmiddels heb ik samen met het Technical Support van Meta en ook alleen, gezocht naar manieren om dit te omzeilen. Helaas blijken die er op dit moment nog niet te zijn. Zo heb ik geprobeerd om: 

  • Een nieuwe Meta Pixel aan te maken
  • Een nieuw advertentieaccount aan te maken
  • De Meta Pixel op een andere manier in te stellen 

Tot nu toe heeft dat allemaal geen effect en wordt je direct weer negatief beoordeeld. Op dit moment zijn we bij 1 klant nog aan het testen of het helpt om een subdomein aan te maken waarbij we bepaalde woorden en dergelijke weglaten die Meta kan triggeren. Mocht dat helpen, dan wordt deze blog geüpdatet. 

En anders zit er maar 1 ding op: een andere advertentiestrategie hanteren. 

Een Meta advertentiestrategie zonder conversies

Wil je toch adverteren via Meta? Dan is het verstandig om een andere advertentiestrategie te hanteren. Je kunt op dezelfde manier doorgaan en ondanks dat er geen conversies worden gemeten, toch een conversiecampagne laten draaien. Mijn ervaring hiermee: 

  • Bij advertentieaccounts die al een aantal jaar bestaan, werkt dit in principe wel. Het enige nadeel is dat je niet kan optimaliseren op basis van waar de meeste conversies uit komen. Bij advertentieaccounts die nog niet zo lang bestaan – of die net opgezet worden – zie ik hogere kosten per conversie dan gemiddeld het geval is. 
  • Meta kan niet optimaliseren op basis van wie zich aanmeld of een aankoop doet en jij ook niet. Daardoor voelt het als schieten met hagel. 

Een andere manier is om een betrokkenheidscampagne op te zetten waarbij je mensen bijvoorbeeld vraagt om te reageren met ‘webinar’.  Vervolgens krijgen mensen via Manychat een linkje doorgestuurd voor het webinar. 

Of je kiest voor een verkeercampagne en dan maximaal aantal klikken op links. Op die manier komt er in elk geval wel genoeg verkeer naar jouw website en kunnen vanuit daar aanmeldingen/aankopen komen. Meta laat de advertenties zien aan mensen die sneller geneigd zijn om door te klikken, maar niet persé sneller geneigd zijn om zich aan te melden of een aankoop te doen. Houdt dus goed in de gaten wat de resultaten zijn die hieruit voortkomen. 

Hulp of advies nodig?

Heb jij hulp of advies nodig bij jouw Meta advertenties? Plan een kennismaking in en dan kijken we samen welke manier van samenwerken er het beste bij jou past. Dit kan eenmalig advies zijn, advertentiecoaching of het volledig uitbesteden van advertenties. Samen komen we er wel uit! 

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

Geen klanten missen?

Deze 30 praktische neuromarketingadviezen helpen jou slimmer gebruik te maken van het brein waardoor je minimaal 3 keer zoveel leads en klanten krijgt. Verwacht alles behalve de standaard ’trucjes’.