Op dit moment staat er al een ontzettend mooi bedrijf. Er zijn één of meerdere marketingmedewerkers met allemaal hun eigen expertise. Er mist alleen een marketing manager met een helikopterview. Iemand die de volgende vragen kan beantwoorden:
“Wat is er uit deze actie gekomen qua omzet?”
“Wie moet op welke plek zitten in het marketingteam voor het maximale resultaat én het meeste werkpleizer?”
“Wat gaan we de komende periode doen om meer verkopen te realiseren?”
“Hoe doen we het op dit moment ten opzichte van vorig jaar?”
“Wat wordt de marketingstrategie voor het komende kwartaal?”
“Welk marketingbudget is er nodig?”
En die vervolgens het marketingteam kan aansturen en begeleiden.
Inmiddels staat de vacature voor Marketing Manager al een tijdje online of besef je terwiljl je dit leest dat jullie er één zoeken. Helaas merken jullie al snel dat er weinig senior marketeers zijn die deze rol op zich kunnen nemen…
“Maar Marlou, een Marketing Manager moet toch 5 dagen per week bij ons op locatie zijn?” Ik heb die vraag wel vaker gekregen en elke keer wanneer ik uitleg waarom dat niet nodig is, komt er een soort van euforisch ‘a-ha’ moment.
Als Marketing Manager on demand – of interim Marketing Manager, geef het beestje een naam – zorg ik ervoor dat:
Er een praktische en concrete marketingstrategie wordt opgezet waar het marketingteam direct mee aan de slag kan.
Er een duidelijk systeem komt waarin alle taken worden verwerkt. Op die manier weet iedereen wat hij/zij moet doen en wanneer.
De lijntjes tussen mij, het team en het MT kort zijn. Ik ben makkelijk bereikbaar via Whatsapp, e-mail of we plannen een meeting in.
Het MT een maandelijkse terugkoppeling krijgt met betrekking tot cijfers, doelen, eventuele marketingbudgetten en acties voor de komende maand.
De helikopterview wordt bewaakt, iedereen zit op de juiste plek en we blijven eventuele concurrenten steeds 3 stappen voor.
De volgende vraag is dan vaak: “Is alles online via Zoom?” Het antwoord daarop is bijna altijd nee. We stemmen samen af hoe we gaan samenwerken.
Met meer dan 8 jaar ervaring en een afgeronde HBO opleiding tot Beïnvloedingspsycholoog, ken ik alle ins & outs van marketing. Ik schrijf creatieve en praktische marketingstrategieën. Cijfers kennen voor mij geen geheimen en ik leg al snel de vinger op de zere plek waar geoptimaliseerd of opgeschaald moet worden.
Als Marketing Manager krijg ik – ondanks dat ik ook op afstand werk – een goede band met het marketingteam.
Ik weet onderlinge banden tussen marketingcollega’s te verbeteren en motiveer iedereen om voor het maximale resultaat te gaan.
Indien nodig zoek ik mee naar versterking voor het team.
Ik plan alleen meetings in wanneer het echt nodig is. We gaan niet vergaderen om te vergaderen.
Het moet doelgericht, efficiënt en effectief zijn. Met mijn enthousiasme krijg ik iedereen in beweging.
En ik ben zelf ook niet vies van mijn handen uit de mouwen te steken en het marketingteam een handje te helpen.
Het team weet altijd wanneer en wat ze moeten doen en voor welke datum het gereed moet zijn.
Door deze duidelijkheid en structuur te creëren, worden er minder vragen gesteld en is een Marketing Manager dus ook niet fulltime op de vloer nodig.
Er zijn een aantal voordelen van een Marketing Manager on demand in plaats van iemand in loondienst nemen.
Tijdens een kennismaking inventariseren we samen wat er nodig is, hoeveel dagen ik naar de locatie toe kom en wat de tijdsinvestering op afstand is. Op basis daarvan maak ik een helder en concreet voorstel met daarin de maandelijkse investering en alle afspraken. Op die manier komen jullie nooit voor verrassingen te staan en weten we precies wat we van elkaar verwachten.
Staat je vraag er niet tussen? Ik beantwoord hem graag per e-mail of we plannen een vrijblijvend gesprek in.
Ik werk met maximaal 2 MKB-bedrijven tegelijkertijd samen. Persoonlijk contact, snelheid en kwaliteit zijn voor mij heel erg belangrijk. Op dit moment heb ik nog 1 plek vrij. Ik help nu namelijk al een ander internationaal mkb-bedrijf vrij intensief als marketing manager on demand.
Jazeker. Normaal gesproken ga ik voor langdurige samenwerkingen. Maar voor dit soort situaties maak ik graag een uitzondering. Ik weet namelijk hoe belangrijk het is dat de marketingmachine door blijft draaien.
Aan de hand van de marketingstrategie en het marketingteam, verdeel ik taken. Is er nog geen systeem waarin dit duidelijk neergezet kan worden inclusief deadlines, dan kan ik een systeem hiervoor inrichten. Daarnaast zijn de lijntjes met het marketingteam kort, waardoor ze mij altijd kunnen benaderen wanneer ze vragen hebben of niet zeker weten wat op dit moment de hoogste prioriteit heeft. Mijn doel is om een zelfsturend marketingteam te creëren.
Tijdens de kennismaking inventariseer ik hoe vaak het nodig is om naar de locatie toe te komen. Sommige werkzaamheden kan ik namelijk ook vanuit mijn eigen locatie uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van de marketingstrategie, het analyseren van cijfers, etc. Over het algemeen blijkt het na de beginperiode voldoende te zijn om 1 à 2 keer per maand naar de locatie toe te komen. Mocht tijdens de samenwerking blijken dat er meer live contactmomenten nodig zijn, dan bespreken we dit onderling.
Uit het oog betekent in dit geval niet uit het hart. Ik zorg voor korte lijntjes met alle medewerkers van het bedrijf en motiveer hen om mij op de hoogte te houden van ontwikkelingen en andere zaken die relevant zijn voor de marketing.
Staat je vraag er niet tussen? Ik beantwoord hem graag per e-mail of we plannen een vrijblijvend gesprek in.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of jouw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.