AI is het nieuwe paradepaardje van de online marketing wereld. Het wordt ingezet voor social media posts, salespages, het maken van online cursussen, etc. Toch zijn er een aantal redenen om hier voorzichtig mee om te gaan. Ik deel in dit artikel 4 redenen waarom AI in marketing niet altijd werkt en zoom vooral in op salespages en andere websiteteksten.
De AI eenheidsworst
De opbouw van salespages lijkt allemaal op elkaar. Zelfs de volgorde van de inhoud is hetzelfde. Daardoor zien mensen steeds dezelfde structuur en weten ze wat ze op welk moment kunnen verwachten. Daardoor neemt de aandacht van mensen af en vermindert het de emotionele impact. En dat is precies wat er nodig is om mensen te overtuigen om te kopen: emotie.
Elke doelgroep is anders
Elke doelgroep is anders en heeft iets anders nodig om tot een aankoop over te gaan. Zo heeft de ene doelgroep heel erg veel informatie nodig voordat ze besluiten om tot een aankoop over te gaan. Terwijl een andere doelgroep veel sneller overtuigd is en juist afhaakt wanneer er teveel informatie op een salespage staat.
De ene doelgroep is heel erg gericht op feiten en cijfers. Die willen statistieken zien, screenshots van daadwerkelijk behaalde successen, een slagingspercentage, etc.
Terwijl de andere doelgroep een beslissing maakt puur op basis van het gevoel wat ze krijgen bij verhalen die ze lezen.
Klantvoorbeeld
Er kwam een klant bij mij die een standaard salespage template gebruikte dat ze had gekocht bij een ondernemer. Ze had alles ingevuld zoals het moest en toch vielen de verkopen tegen. Dit salespage template werkte voor de ondernemer die het verkocht. Die had als doelgroep ondernemers. Maar mijn klant haar doelgroep waren moeders.
We zijn helemaal opnieuw begonnen en hebben onderzoek gedaan naar deze moeders. Uiteindelijk zag de salespage er totaal anders uit. Het was veel meer verhalend met weinig bulletpoints. Eindstand: deze salespage leverde veel meer klanten op.
Nu was dit salespage template niet gecreëerd door AI. Al maakt dat in principe niet uit. Want online zie je nu salespages die allemaal hetzelfde zijn qua lay-out en opbouw en waar dus weinig ruimte is om aan te sluiten bij de doelgroep. Behalve wanneer je hem weer volledig aanpast.
Negatieve associaties dankzij AI templates
Het staat nu nog redelijk in de kinderschoenen en nog niet iedereen gebruikt het, maar wanneer het steeds meer wordt gebruikt, dan ligt er gevaar op de loer. Wanneer iemand een negatieve ervaring heeft gehad met een ander bedrijf die dezelfde opbouw had qua salespage, dan neemt diegene dit onbewust mee. Ziet hij daarna een salespage met precies dezelfde opbouw, dan sta je al met 1-0 achter.
Verlies van authenticiteit
Het gebruik van AI kan ertoe leiden dat mensen onbewust het gevoel hebben de connectie te missen. Er ontbreekt vaak een bepaalde mate van emotie en persoonlijkheid in de teksten. Wanneer mensen die persoonlijke connectie niet voelen, dan kopen ze minder snel. Het blijft een gegeven dat mensen kopen van mensen.
Moet je AI helemaal niet gebruiken voor je marketing?
Nee. Je mag AI zeker gebruiken voor jouw marketing, maar wel als basis. Ik gebruik AI ook. Daar ga ik niet over liegen. Maar ik voeg altijd mijn eigen kennis en persoonlijkheid toe. En kijk daarbij natuurlijk ook naar mijn doelgroep.
Het belangrijkste is dat je echt goed doelgroeponderzoek doet en op basis daarvan aan de slag gaat met jouw marketing. AI als sidekick is helemaal prima, maar niet als de directeur van jouw bedrijf.