Een doelgroeponderzoek is meestal niet iets waar je als ondernemer heel enthousiast van wordt. Toch is het essentieel om hier aandacht en tijd aan te besteden. De kans is groot dat jij 1 of meerdere concullega’s hebt. Door tijd te besteden aan doelgroeponderzoek in combinatie met neuromarketing, zorg je voor een stevige basis. En die is nodig voor het opzetten van een goedlopend bedrijf of het laten groeien van een bestaand bedrijf.
Stap 1: Begin met de basis
Het is belangrijk om een idee te hebben van wie jouw doelgroep is. Anders wordt stap 2 lastig. Bepaal voor jezelf met name de demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, eventueel beroep/branche en opleiding. Hebben ze kinderen of juist niet? Of zijn er nog andere zaken belangrijk? Moeten het bijvoorbeeld leidinggevenden zijn? Of ondernemers? Of misschien wel studenten?
Breng de basis van jouw doelgroep in kaart en ga vervolgens door naar stap 2.
Stap 2: Ga met jouw doelgroep in gesprek en neem het op
Er is nog nooit iemand geweest die zijn doelgroep echt op een dieper level leerde kennen, door achter zijn of haar laptop te blijven zitten. Als er één ding is waar we als ondernemer goed in zijn, dan is het invullen en voor waar aannemen.
Je hebt ooit ergens één keer iets gehoord van iemand die (semi) in jouw doelgroep valt en neemt dat direct voor waar aan voor de hele doelgroep.
Of je hebt het niet eens zelf gehoord, maar ergens gelezen.
Er is maar 1 manier om erachter te komen wie jouw doelgroep echt is, welke dromen, (belemmerende) overtuigingen en angsten ze hebben en dat is door met ze in gesprek te gaan. Niet met 1, 2 of 3 mensen, nee… Het liefst met minimaal 10 mensen. Meer is altijd beter. Het hoeven ook geen gesprekken van een uur te zijn. Een kwartier is vaak al meer dan voldoende.
Zorg ervoor dat je deze gesprekken opneemt zodat je tijdens het gesprek niet allerlei aantekeningen moet maken. Denk je: ‘dat doe ik na het gesprek wel’. Dan wordt jouw doelgroeponderzoek vervuild door jouw eigen filter die je er overheen legt.
De kunst is om straks zo objectief mogelijk de gesprekken terug te luisteren en/of te kijken.
Stap 3: Ontdek welke woorden jouw doelgroep in beweging brengen
Tijdens het terugluisteren van de gesprekken (doe dit na het lezen van stap 3 en 4), is het belangrijk om te ontdekken welke woorden jouw doelgroep in beweging brengen. In de neuromarketing noemen we dit WMZ-woorden, oftewel waarde-motivatie-zingevingswoorden.
Wanneer aan deze woorden ‘voldaan’ wordt, dan ziet jouw doelgroep het als een waardevolle situatie. Wordt er niet aan voldaan? Dan is de situatie volgens hen waardeloos.
Vraag hier gratis mijn 5 Neuro Nuggets aan en ontdek welke 100 WMZ-woorden er zijn.
Een klein voorproefje. Dit zijn woorden zoals beleefdheid, gezondheid, flexibiliteit en discretie. De andere 94 ontdek je op de tweede dag van de Neuro Nuggets. Hierin staan ook direct de onbewuste karakterstijlen die jou ook gaan helpen bij marketing en sales.
Jouw doelgroep hoeft deze woorden niet letterlijk te zeggen en dat hoef jij straks ook niet te doen in jouw marketing. Het gaat erom dat ze het voelen. Dat helpt al om ze in beweging te krijgen.
Stap 4: Duik in de denkstijlen van jouw doelgroep
Wat hoor je jouw doelgroep nog meer tussen de regels door zeggen?
Zijn het bijvoorbeeld ontzettend doelgerichte mensen die hun doelen één of meerdere keren benoemen? Of juist mensen die heel veel beren op de weg zien?
Zijn het mensen die heel erg globaal een verhaal vertellen of juist heel erg specifiek?
Gebruiken ze woorden die situaties meer visueel beschrijven? Of gaat het toch eerder over geluid? Of juist over tastbaar?
Dit zijn allemaal voorbeelden van onbewuste denkstijlen. Er zijn er in totaal 34 en wanneer je die allemaal kent…
In mijn masterclass komen alle 34 onbewuste denkstijlen voorbij en leer ik jou hoe je hierop kan inspelen met jouw online marketing en sales.
Het leert je niet alleen veel over jouw doelgroep, maar ook over jezelf.
Stap 5: Zoek de overeenkomsten en verschillen
Wanneer je jouw doelgroep hebt gesproken, de gesprekken hebt teruggeluisterd en aantekeningen hebt gemaakt, dan is het tijd om de overeenkomsten en verschillen te zoeken.
Maak 3 categorieën:
- (bijna) iedereen
- 50/50
- Een enkeling
Verdeel de informatie die je hebt verzameld over deze 3 categorieën en ontdek wat de overeenkomsten zijn, maar ook wat de verschillen zijn.
In jouw marketing en sales ga je nu de focus leggen op het verwerken van de informatie in jouw marketing voor in elk geval de eerste categorie (bijna iedereen) en de tweede categorie (50/50).
Stap 6: Testen, analyseren en optimaliseren hoort ook bij doelgroeponderzoek
Je gaat met alle informatie aan de slag. Verwerkt het in jouw marketing en sales. Maar vergeet dan vooral niet deze laatste stap: testen, analyseren en optimaliseren.
Een woord toevoegen, een knop net op een andere plaats zetten, net een ander beeld gebruiken. Het kan allemaal net dat verschil maken dat er nodig is voor betere resultaten.
Zo voegde ik bij 1 klant op de landingspagina van de weggever één woord toe: ‘persoonlijk’.
Dat zorgde voor 2x zoveel conversie.
Haak niet af omdat het tijd kost
Het is verleidelijk om deze stappen over te slaan. Dat begrijp ik. Het vraagt om een tijdsinvestering en dus ook een investering in energie. Vanuit jarenlange ervaring weet ik dat het nog meer tijd en energie kost als je dit stuk niet direct vanaf het begin serieus aanpakt. Dan moet er nog meer getest, geanalyseerd en geoptimaliseerd worden. Niet alleen met marketing en sales, maar ook met producten/diensten en weggevers.
Ik wens je heel erg veel succes en plezier!