Mijn Facebook advertentie is afgekeurd, wat nu?

Heb je zoveel tijd besteed aan het maken van een goede Facebook advertentie, krijg je de melding dat je advertentie is afgekeurd. Eerst wat frustratie… Want hoe kan het dat jouw Facebook advertentie is afgekeurd? Ik vertel je wat je nu vooral niet moet doen, waar je Facebook advertentie aan moet voldoen en welke stappen jij kunt ondernemen als jouw Facebook advertentie toch wordt afgekeurd.

Wat moet je vooral niet doen als je advertentie wordt afgekeurd

Misschien lijkt het slim om even één of twee woorden aan te passen of je beeld te wijzigen en de advertentie dan weer klakkeloos opnieuw door het controleproces te laten gaan. Of misschien klik je wel meteen op de knop voor het aanvragen van een herbeoordeling.

Doe dit niet! 

Als jouw Facebook advertenties te vaak worden afgekeurd, dan kan jouw volledige Facebook advertentieaccount worden geblokkeerd. En je krijgt hem niet altijd even makkelijk terug, soms zelfs helemaal niet. 

Klik je te snel op de knop voor een herbeoordeling, dan gaan er wat rode vlaggetjes wapperen in het kantoor van Facebook. Je advertentieaccount wordt scherper in de gaten gehouden, ook al word je Facebook advertentie misschien alsnog goedgekeurd. 

Het Facebook advertentiebeleid uitgelegd

Voordat je überhaupt gaat adverteren op Facebook/Instagram is het heel erg slim om het Facebook advertentiebeleid van tevoren door te nemen. Niet de meest spannende leesstof, maar wel heel belangrijk. Door op de hoogte te zijn van het Facebook advertentiebeleid, verklein je de kans dat jouw Facebook advertenties worden afgekeurd omdat je precies weet wat wel en niet mag. 

Facebook heeft dit advertentiebeleid niet opgesteld om jou te pesten, nee. Het is in het leven geroepen om hun gebruikers te beschermen tegen Facebook advertenties die nepnieuws verspreiden, intimiderend, aanstootgevend of zelfs strafbaar zijn. 

Klinkt vanzelfsprekend toch? 

Er staan alleen ook een paar dingen in waar je misschien niet direct rekening mee had gehouden. Zo mag je geen persoonlijke kenmerken vermelden (denk aan religie, leeftijd, geslacht, etc.), geen incorrecte grammatica gebruiken of advertenties plaatsen die te maken hebben met de persoonlijke gezondheid van iemand, zoals het stimuleren van dieet- of andere gezondheidsproducten. 

Maar hey, er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden. 

Zo mag je bijvoorbeeld niet zeggen: Wil jij een paar kilo afvallen?
Maar je mag wel zeggen: Wil jij dat jurkje van vorig jaar weer kunnen dragen?
Of je kan zeggen: Wil jij wat centimeters kwijt raken? 

Wat ook nog kan helpen is niet teveel ‘je’/’jij’ in de advertentietekst te zetten. Praat liever vanuit de ik-vorm of vanuit het perspectief van een klant. Bovenstaand voorbeeld kun je dus ook inzetten als: Een paar centimeters kwijt raken? 

In het Facebook advertentiebeleid vind je nog meer voorbeelden die jou op weg helpen. 

Hoe controleert Facebook jouw advertenties?

Alle Facebook advertenties worden gecontroleerd voordat ze live gaan. Het grootste gedeelte daarvan wordt automatisch gedaan. Het systeem beoordeelt alle onderdelen van de Facebook advertentie: 

  • De Facebook advertentietekst 
  • Het beeldmateriaal van jouw Facebook advertentie 
  • De landingspagina. Veel mensen weten dit niet, maar dat je Facebook advertentie afgekeurd wordt, kan met jouw landingspagina te maken hebben. Dit gaat dan vaak met name om de tekst op de landingspagina. 
  • Targeting 

Over het algemeen worden de Facebook advertenties vrij snel beoordeeld, maar vooral als je net start met Facebook adverteren kan het iets langer duren. Of als je Facebook advertenties regelmatig zijn afgekeurd. Dan worden ze vaak handmatig gecontroleerd door iemand.

Dus ook een tip voor als je start met Facebook adverteren. Ga ruim op tijd aan de slag met jouw Facebook advertenties. Mocht het beoordelingsproces wat langer duren of mocht een Facebook advertentie worden afgekeurd, dan heb je nog tijd om dit in orde te maken en loop je geen inschrijvingen of verkopen mis. 

Stappenplan voor afgekeurde Facebook advertenties

Als jouw Facebook advertentie is afgekeurd, dan heb je in principe 3 opties. Je kunt: 

  1. De afgekeurde advertentie en/of landingspagina aanpassen 
  2. Chatten met Facebook
  3. Een herbeoordeling aanvragen

Facebook Advertentie en/of landingspagina aanpassen

Ik raad nog een keer aan om echt eerst het Facebook advertentiebeleid door te nemen. Daarna kun je jouw Facebook advertentie en/of landingspagina aanpassen. Tenminste, als je denkt te weten waar het door komt dat jouw Facebook advertentie is afgekeurd. Heb je werkelijk geen idee? Begin er dan niet aan en ga door naar de tweede optie. 

Als jij jouw Facebook advertentie aanpast en hij wordt weer afgekeurd, dan vergroot je elke keer de kans dat jouw volledige Facebook advertentieaccount wordt geblokkeerd. En dan ben je nog verder van huis 😉 

Vaak komt het door dit soort taalgebruik dat je Facebook advertentie wordt afgekeurd (maar het hoeft niet altijd zo te zijn. Facebook works in mysterious ways). 

  • Woorden als: kilo, afvallen, gewicht, seks, drugs, burn-out, stress
  • En dan met name in combinatie met: ‘je’/’jij’/’jouw’
  • Beloftes over hoeveel geld je ergens mee kan verdienen

Dus probeer je advertentietekst anders te verwoorden. Wees creatief in taalgebruik, maar wel op zo’n manier dat jouw doelgroep nog begrijpt waar je het over hebt. 

Chatten met Facebook

Niet veel mensen weten dat het mogelijk is, maar je kan dus chatten met Facebook! Soms zijn ze zelfs zo vriendelijk om je te bellen als je tegen een bepaald probleem aanloopt. Waar je die magische chatmogelijkheid vindt? Dat vertel ik je graag! 

Neem hier contact op met Facebook. Soms moet je nog even op ‘aan de slag’ klikken. 

Staat hier geen chatmogelijkheid? Dan is er nog een andere optie. In jouw Facebook Business Manager kun je links onderin op het vraagtekentje klikken. Dan verschijnt rechts de mogelijkheid om contact op te nemen. De chat is normaal gesproken tijdens kantoortijden geopend en anders kun je een case openen en reageren ze per e-mail.  

In het gesprek kun je vragen waarom jouw Facebook advertentie is afgekeurd. Dit heeft soms zo z’n voordelen aangezien het niet altijd even duidelijk is waarom je Facebook advertentie is afgekeurd. Over het algemeen helpen ze je goed verder en geven ze suggesties voor het aanpassen van je Facebook advertentie.  

Je kunt dus na het contact met Facebook, je Facebook advertentie en/of je landingspagina aanpassen en de Facebook advertentie vervolgens opnieuw publiceren en laten controleren. 

Contact opnemen facebook

Herbeoordeling aanvragen

De laatste optie is om een herbeoordeling aan te vragen van jouw Facebook advertentie als het chatten niet heeft geholpen en je Facebook advertentie nog steeds wordt afgekeurd. 

Geef aan waarom jij denkt dat jouw Facebook advertentie niet afgekeurd moet worden. Wees hier zo concreet mogelijk in. Dat vergroot de kans dat jouw advertentie alsnog wordt goedgekeurd. 

Waarom wij deze optie als laatste hebben staan? Het is niet de eerste keer dat wij zien dat een herbeoordeling soms juist voor meer problemen zorgt dan dat het problemen oplost. Je komt onder Zuckerberg’s vergrootglas te liggen als het ware. 

Succes met Facebook adverteren!

Hopelijk heeft dit artikel jou geholpen om jouw afgekeurde Facebook advertentie up & running te krijgen zodat je mooie resultaten kunt behalen. 

Ik wens je veel succes met Facebook adverteren! 

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

Geen klanten missen?

Deze 30 praktische neuromarketingadviezen helpen jou slimmer gebruik te maken van het brein waardoor je minimaal 3 keer zoveel leads en klanten krijgt. Verwacht alles behalve de standaard ’trucjes’.