fbpx
Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit

Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?

Hoeveel keer per dag zoek jij op Google iets op wat je wilt weten? De woorden die je dan gebruikt, dat zijn zoekwoorden. Bij een zoekwoordenonderzoek voor jouw bedrijf ga je onderzoek doen naar woorden of woordcombinaties die jouw doelgroep gebruikt. Als je weet welke woorden jouw doelgroep gebruikt, dan weet je namelijk ook welke woorden je moet gebruiken om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. Daarnaast kun je deze woorden ook inzetten voor bijvoorbeeld Google Ads.

Maar hoe voer je nu zo’n zoekwoordenonderzoek uit? Dat leg ik uit in de volgende 5 stappen.

Stap 1: Brainstormen

Begin het zoekwoordenonderzoek met het opstellen van een lijstje met de belangrijkste zoekwoorden die mensen volgens jou gebruiken als ze jouw product/dienst zoeken. Probeer je echt te verplaatsen in de zoeker: op welke vraag wil hij/zij antwoord krijgen? Maak deze lijst zo uitgebreid mogelijk. Stel dat je meubels verkoopt, dan zijn de volgende zoekwoorden relevant voor jou:

  • Tafels
  • Stoelen
  • Banken
  • Fauteuils
  • Tvmeubels
  • Kasten
  • Etc.

Vind je het lastig om erachter te komen welke woorden jouw doelgroep gebruikt? Ga dan eens met jouw doelgroep in gesprek en noteer woorden die vaker terugkomen.

Maak je al gebruik van Google Search Console? Dan kun je daar ook terugvinden op welke zoekwoorden je op dit moment al gevonden wordt.

Stap 2: Maak gebruik van Google

Maak gebruik van Google suggesties en gerelateerde zoekopdrachten om je zoekwoordenonderzoek uit te breiden. Dit hulpmiddel is eenvoudig te gebruiken en de informatie is enorm waardevol. Open Google in een Incognito modus zodat de suggesties niet gebaseerd zijn op jouw eigen eerdere zoekopdrachten. Vervolgens vul je enkele zoekwoorden in die je bij stap 1 hebt opgeschreven. Google geeft je dan automatisch een aantal suggesties voor zoekwoorden zodra je begint met typen.

Google suggesties

Onderaan de Google pagina vind je een lijst met gerelateerde zoekopdrachten, ook hier zitten vaak bruikbare zoektermen tussen waar je zelf wellicht nog niet aan had gedacht.

Google gerelateerde zoekopdrachten

Stap 3: De Google Ads zoekwoordplanner

Een onmisbare tool voor een zoekwoordenonderzoek is de Google Ads zoekwoordplanner. Dit is een gratis tool die je vindt in jouw Google Ads account. Indien je nog geen account hebt, raad ik je zeker aan om dit aan te maken. Je hoeft niet te starten met adverteren op Google om hier gebruik van te maken. Je krijgt echter wel de meest uitgebreide informatie te zien als je campagnes aan hebt staan, maar ook zonder campagnes kun je gebruik maken van deze tool. Je vindt de zoekwoordplanner via de navigatieknop ‘tools en instellingen’ in je Google Ads account:

Google Ads zoekwoordplanner

Vervolgens krijg je onderstaand scherm te zien:

Google Ads zoekwoordplanner

Als je klikt op ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’ kun je één of meerdere zoekwoorden invullen. Vervolgens krijg je een lange lijst met suggesties te zien. Tevens worden de gemiddelde aantal vertoningen per maand en de gemiddelde minimale en maximale kosten per klik getoond.

Google Ads zoekwoordplanner

Stap 4: Kies je zoekwoorden

Je hebt nu als het goed is al een lange lijst met zoekwoorden opgesteld die mogelijk interessant zijn om te gebruiken. Ik maak hier zelf altijd een splitsing in tussen:

  • Woorden die met jouw bedrijf te maken hebben (bijv. woorden die de bedrijfsnaam bevatten)
  • Woorden die ontzettend belangrijk zijn
  • Woorden die iets minder belangrijk zijn
  • Woorden die merk gerelateerd zijn (optioneel)

Deze zoekwoorden kun je verwerken in de teksten op jouw website, waarbij je de minder belangrijke zoekwoorden ook minder vaak laat terugkomen. Op deze manier wordt je organisch beter vindbaar in de zoekmachines.

Wil je adverteren op Google? Dan is het belangrijk om een selectie te maken van de meest geschikte zoekwoorden voor jouw campagne, vooral wanneer je in het begin wellicht start met een lager budget. Je kunt beter maximaal zichtbaar zijn op enkele hele relevante zoekwoorden dan minimaal zichtbaar zijn op ontzettend veel zoekwoorden.

De volgende tips kunnen je helpen om een goede selectie te maken:

Tip 1: Check het zoekvolume/de kosten per klik

Check via de Google Ads zoekwoordplanner per woord het zoekvolume en de maximale kosten per klik. Indien het zoekvolume enorm laag is en/of de kosten kosten per klik te hoog, raad ik aan om deze woorden uit te sluiten.

Tip 2: Kies voor long-tail zoektermen

Een andere goede manier om zoekwoorden te selecteren is door te kiezen voor long-tail zoektermen. De concurrentie op deze zoektermen is namelijk een stuk lager dan op short-tail zoektermen. Ik leg je graag uit wat het verschil is:

Short-tail zoektermen

Dit zijn algemene, korte zoekwoorden zoals:

  • Stoelen
  • Eettafels
  • Banken
  • Etc.

Op deze termen wordt erg veel gezocht en hier wordt vaak al door diverse bedrijven op geadverteerd. Tevens zijn deze zoektermen erg onduidelijk, want bij het gebruik van bijvoorbeeld het woord ‘stoelen’ kan de zoeker op zoek zijn naar een goedkope stoel van Ikea maar ook naar een designstoel. Hierdoor is de kans groter dat de verkeerde doelgroep doorklikt naar jouw website waardoor dit geen verkopen zal opleveren.

Long-tail zoektermen

Dit zijn concretere zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Hieronder tref je enkele voorbeelden:

  • Rode designstoel
  • Ovale eettafel kopen
  • Grijze hoekbank ribstof
  • Etc.

Het zoekvolume van deze zoekwoorden is een stuk lager, waardoor de concurrentie ook lager is. Daarnaast is de kans groter dat je de juiste doelgroep aanspreekt.

Stap 5: Testen

Nu je het zoekwoordenonderzoek hebt afgerond met een lijst met de volgens jou meest geschikte zoekwoorden kun je deze gaan inzetten voor je Google Ads campagne. Echter betekent dit niet dat de campagne ook meteen goed presteert. Het is altijd even testen om te achterhalen welke zoekwoorden goed presteren en welke niet. Let hierbij ook vooral op welke zoekwoorden de goedkoopste conversies opleveren en sluit de zoekwoorden die geen conversies opleveren of met een te hoge prijs per conversie uit. Voeg telkens weer nieuwe zoekwoorden toe om op deze manier de campagne te blijven optimaliseren. En streep ook zoekwoorden door die niet het gewenste resultaat opleveren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Your Marketing Minds draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches