Hoe zorg je ervoor dat je door middel van marketing jouw omzet verhoogt? En misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je winst meegroeit met jouw omzet? En welke tools kun je daarvoor inzetten? In dit artikel ga ik dieper in op:
- Wat Profit First precies is
- Het verschil tussen omzet en winst
- Profit First en online marketing
- Wanneer investeren in online marketing
- Drie stappen die jij nú al kunt zetten voor meer online zichtbaarheid
- Winst blijven verhogen
Wat is Profit First?
Profit First is een methode waarmee je het geld wat je ontvangt op 1 rekening, verdeeld over andere bankrekeningen. Over het algemeen start je, naast de ontvangstenrekening, met 4 andere rekeningen, namelijk:
- Winstrekening
- Salarisrekening
- Kostenrekening
- Belastingrekening
Het is ook mogelijk om met extra rekeningen te werken. Denk bijvoorbeeld aan een rekening voor:
- Marketingkosten
- Personeel/ZZP’ers
Je verdeelt het bedrag dat binnenkomt op jouw ontvangstrekening, 1 keer per week of 1 keer per 2 weken over de rest van de rekeningen aan de hand van vaste percentages die je van tevoren hebt berekend op basis van jouw doelen.
Profit First geeft je op deze manier inzicht in wat je bijvoorbeeld kunt investeren in online marketing of in trainingen of coaches. Ook zorgt het ervoor dat jij jezelf maandelijks een salaris kunt uitbetalen, elke keer wat aan de kant zet voor jouw winst en zonder problemen de belasting kunt betalen.
Een kleine tip: kies voor KNAB. Bij KNAB krijg je voor een vast bedrag per maand de mogelijkheid om 5 rekeningen te openen. Andere banken rekenen hier over het algemeen hogere bedragen voor.
Het verschil tussen omzet en winst
Er is een groot verschil tussen de omzet en winst van je bedrijf. Even plat gezegd is de omzet al het geld dat op jouw rekening binnenkomt vanuit de diensten en/of producten die je verkoopt. En de winst is wat er overblijft na het betalen van alle kosten. Maar ook qua winst kun je nog onderscheid maken in 2 soorten winst:
- De winst die je volgens je boekhouder hebt gedraaid in het afgelopen jaar
- De winst die je daadwerkelijk op je winstrekening hebt staan
Vooral die laatste is belangrijk omdat dit de winst is die ook daadwerkelijk op je rekening staat indien je werkt met Profit First.
Het is belangrijk dat jij je bewust wordt van dit verschil. Want je omzet verdubbelen is leuk, maar als de winst hetzelfde blijft als daarvoor of zelfs minder wordt, waar doe je het dan eigenlijk voor?
Als je hier echt serieus mee aan de slag wilt gaan, dan is alleen het boek lezen niet voldoende. Ik raad echt aan om er serieus mee aan de slag te gaan, zodat je ook serieuze resultaten behaald. Sandra Houvast van Houvast Winst & Cijfers kan je hier zowel individueel als in een groep mee helpen.
Profit First en online marketing
Wat hebben Profit First en online marketing nu eigenlijk met elkaar te maken? Nou, ontzettend veel! Doordat je met Profit First je ontvangsten verdeeld over diverse rekeningen en meer inzicht krijgt in je cijfers, kun je ook veel beter bepalen wat het bedrag is dat jij kunt investeren in online marketing. En online marketing, dat is weer nodig om jouw omzet te laten stijgen.
Ik raad aan om de volgende stappen te ondernemen als je al met Profit First werkt:
- Maak een rekening aan voor marketingkosten
- Bepaal welk percentage jij wilt reserveren voor marketingkosten en verlies ook niet je andere kosten uit het oog
- Vervolgens maak je een inschatting of je direct kunt investeren in online marketing of dat je hiervoor een bepaalde periode moet sparen
Het is belangrijk om je cijfers in de gaten te blijven houden en te onderzoeken of de marketinginvestering ook daadwerkelijk meer omzet en dus uiteindelijk ook meer winst oplevert. Hierbij wil ik wel de kanttekening maken dat je niet na 1 week investeren in online marketing, je omzet gaat verdubbelen 😉
Wanneer investeren in online marketing
Met je bedrijf ga je door diverse fases heen. In elke fase speelt online marketing een belangrijke rol om door te groeien naar de volgende fase. Op welke manier je investeert in online marketing is afhankelijk van de fase waar je op dat moment in zit.
Fase 1: start met wat je hebt
Als starter heb je misschien nog geen inkomsten of niet genoeg om al direct te investeren in het uitbesteden van online marketing. Toch zijn er manieren waarop je aan je online zichtbaarheid kunt werken, om op die manier meer klanten te krijgen en naar de volgende fase door te groeien.
- Doe onderzoek naar wat waarschijnlijk werkt voor jouw doelgroep. Volg (online) trainingen of 1-op-1 workshops. Kies wat bij jou past.
- Leg de focus op 1 of 2 social media kanalen waar jouw doelgroep ook zit en ga ervoor. Plaats berichten, Stories en ga live. Reageer op anderen, stuur uit jezelf connectieverzoeken of ga mensen volgen. Online marketing is niet alleen maar zenden, het gaat ook echt om het opzoeken van de interactie.
- Onderzoek of er interessante partijen zijn om gastblogs voor te schrijven of vraag iemand of je in zijn/haar podcast mag.
- Creëer content voor je website en houdt daarbij rekening met de woorden en zinnen waar jouw doelgroep op zoekt, zodat je jouw vindbaarheid in Google vergroot.
Fase 2: tijd om te investeren
Heb je inmiddels voldoende inkomsten van je huidige producten/diensten om je marketingpotje ook te vullen? Dan is het nu tijd om écht te investeren. Als starter heb je vooral de focus gelegd op organisch. Nu mag je een stapje verder gaan. Ik raad persoonlijk aan om eerst te investeren in een marketing strategieplan. Op die manier wordt jouw huidige marketing onder de loep genomen en wordt er een strategie uitgestippeld met concrete actiepunten en adviezen om jouw bedrijf te laten groeien.
De fout die vaak wordt gemaakt is om in deze fase direct te investeren in advertenties en daar al het marketingbudget in te stoppen. Door iemand met een strategische marketingblik naar het totaalplaatje te kijken, behaal je veel meer resultaat, dan dat je direct start met adverteren. Want je kunt wel direct starten met adverteren, maar wat als je landingspagina toch echt nog wel verbeterd moet worden om meer conversie eruit te halen? Of dat je e-mailfunnel net niet lekker genoeg loopt en er maar weinig mensen je mails openen? Dan is het zonde om al je budget direct in advertentiekosten te stoppen.
Een marketing strategieplan is een investering die zich terug verdiend.
Fase 3: opschalen & tackelen van blind spots
Haal jij voldoende inkomsten uit jouw marketing, maar heb je het idee dat er toch nog meer uit te halen valt? Heb je bijvoorbeeld een schaalbaar bedrijf? Of ben je benieuwd of er nog ergens verbeteringen mogelijk zijn om de conversie te verhogen? Heb je vanuit Fase 2 besloten om met diegene samen te blijven werken die ook het strategieplan heeft opgesteld, dan zal diegene jou ook door fase 3 loodsen en helpen bij het opschalen van jouw bedrijf.
Ben je na fase 2 alleen doorgegaan, heb je de actiepunten van het strategieplan uitgevoerd en ben je nu op een punt gekomen dat de resultaten stagneren? Schakel dan weer hulp in. Een marketingexpert kijkt heel anders naar jouw bedrijf dan dat je zelf doet.
Drie stappen die jij nu kunt zetten voor meer omzet met online marketing
Er bestaat geen quick fix voor online marketing. Er is altijd sprake van investeren in meer tijd en minder geld of minder tijd en meer geld. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je omzet te verhogen door het inzetten van online marketing. Dit is uiteraard wel afhankelijk van wat je aan online marketing doet en de branche waar je in zit.
Verzin een kick-ass weggever of gratis sessie
The money is in the list en daarom is het belangrijk om e-mailadressen te gaan verzamelen. Want waar het niet zeker is of mensen jouw social media berichten voorbij zien komen, ontvangen zij wel jouw mails. Je kunt dus jouw boodschap overbrengen, zonder dat je direct moet investeren in advertenties.
Maar hoe verzamel je nu die e-mailadressen? Met een nieuwsbrief of een simpel dertien in een dozijn e-book kom je er niet meer en een gratis sparringsessie klinkt ook niet al te spannend. Besteed eens een dag de tijd aan:
- Onderzoeken wat jouw doelgroep écht nodig heeft
- Welk format ontzettend gaaf zou zijn om dit te kunnen bieden
- Het uitwerken van dit format in een weggever of voor een gratis sessie
- De overtuiging dat je teveel weggeeft. Dat doe je niet!
Natuurlijk is dit niet voor iedere branche geschikt. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan is een gratis sessie of een kick-ass weggever misschien een ver van je bod show. Of toch niet? Stel je hebt een kledingwebshop. Ontwikkel dan eens een test die mensen kunnen invullen om erachter te komen wat voor stijl het beste bij hen past. En de stijl die bij hen past, kun je mooi koppelen aan producten uit de webshop.
Of stel dat je haarproducten verkoopt in een webshop. Laat mensen dan een test invullen om erachter te komen welke producten bij hun type haar passen. Geef er een leuke korting of gratis verzendkosten bij als cadeautje et voilà.
Voor elke branche is iets te verzinnen 😉
Het is wel belangrijk dat je na die kick-ass weggever of na die gratis sessie mensen niet in een donker gat laat vallen. Zorg ervoor dat jouw e-mailmarketing on point is en dat je vanuit je mailinglijst je producten/diensten verkoopt. Check je cijfers wekelijks!
Geef niet álles gratis weg
Je kunt nooit teveel waarde weggeven, daar ben ik het mee eens. Maar alles gratis weggeven zorgt er wel voor dat jij misschien de verkeerde doelgroep aantrekt. Want zijn ze wel nog bereid om te investeren in jouw producten/diensten? Of wachten ze steeds totdat jij met de volgende gratis weggever komt?
In plaats van alles gratis weg te geven, kun je er ook voor kiezen om iets tegen een lage prijs te verkopen. Denk aan een e-book voor €7,95 of een mini-training voor €12,95. Het zijn laagdrempelige bedragen die ervoor zorgen dat jij jouw advertentiekosten terugverdiend indien je adverteert én een doelgroep aantrekt die bereid is om in elk geval die eerste stap te zetten en een klein bedrag te investeren.
Ga het gesprek aan met jouw doelgroep
Door in gesprek te gaan met jouw doelgroep ontdek jij precies waar zij tegenaan lopen, welke woorden ze daarvoor gebruiken en welke bezwaren ze hebben. Deze informatie kun je onder andere gebruiken voor het verbeteren van jouw berichten op social media, je advertentieteksten, je salespages en jouw e-mails. Door dit te verbeteren, stijgt ook de conversie en dus vergroot je jouw omzet.
Daarnaast is het niet alleen goed om met jouw doelgroep in gesprek te gaan om jouw online marketing te verbeteren, het is ook een kans om het met hen te hebben over jouw producten/diensten. Je bent niet de eerste die uit dit soort gesprekken een aantal klanten weet te halen.
Hoe start je zo’n gesprek?
Eigenlijk is het vrij simpel. Je hebt een paar keuzes:
- Je vraagt aan mensen uit jouw doelgroep of je ze kort mag bellen voor een paar vragen omdat je een onderzoek aan het doen bent. Geef hen hiervoor eventueel een bedankje in de vorm van een cadeautje of geef ze vanuit jouw expertise alvast advies en inzichten in ruil voor hun tijd.
- Plaats een oproep in een Facebookgroep of op LinkedIn en vraag wie er interesse heeft om een paar vragen per mail of in enquête vorm te beantwoorden. Ook hier geef je iets in ruil voor iemands tijd.
- Gebruik Instagram Stories en dan met name de poll- & quizfunctie om meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep.
- Vraag aan mensen op jouw mailinglijst die nog niets gekocht hebben, waarom ze niets gekocht hebben. Door dit open en eerlijk te vragen, krijg je ook open en eerlijke reacties. Niet iedereen zal reageren, maar de reacties die je krijgt, zijn ontzettend waardevol.
Winst blijven verhogen ondanks marketingkosten
Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn. Je winst blijven verhogen ondanks dat je wellicht hogere marketingkosten hebt dan toen je net begon met online marketing. Toch kan het! Je hebt daar een winstplan voor nodig waarin het volgende wordt meegenomen:
- Zakelijke doelen
- Persoonlijke doelen
- Hoe je deze doelen gaat bereiken en welke omzet + winst daarvoor nodig is
- Percentages voor de diverse rekeningen, waaronder de kostenrekening en dus ook je marketingkosten
Door met een gestructureerd plan aan de slag te gaan waarmee je elk kwartaal het percentage voor je winstrekening iets omhoog zet, verhoog je jouw winst zonder al te veel moeite. En hiermee gaat niet alleen de winst zoals de boekhouder die ziet omhoog, maar ook de winst die daadwerkelijk op jouw rekening staat!
Aan de slag met winst of online marketing?
Ben je er klaar voor om aan de slag te gaan met jouw online marketing? Of wil je een keertje sparren over wat voor jou nu de juiste stap is om te zetten? Neem gerust contact met mij op! Dan denk ik met je mee.
Wil je nu juist aan de slag met Profit First en het vergroten van jouw winst? Dan ben je bij Sandra Houvast aan het juiste adres. Zij kan jou individueel of in een groep helpen om jouw zakelijke en persoonlijke doelen te bereiken. Bekijk de website van Houvast Winst & Cijfers voor meer informatie.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sandra Houvast van Houvast Winst & Cijfers.