Je hebt net een webshop opgezet of misschien heb je al langer een webshop, maar de bestellingen stromen nog niet binnen. Hoe kan dat toch? Want je hebt zo’n leuke artikelen en de webshop ziet er professioneel uit… Wij delen graag met je waarom je zou moeten adverteren op Facebook en hoe je dit kan aanpakken als webshop. Want laten we eerlijk zijn, dat ziet er net even iets anders uit dan iemand die bijvoorbeeld coach is 😉
Geen zin om het hele blog te lezen? Klik hieronder door naar het onderwerp wat jij interessant vindt:
- Waarom adverteren op Facebook met een webshop?
- Voordat je gaat Facebook adverteren voor jouw webshop
- Facebook advertentie strategie voor webshops
- Een gratis weggever voor webshops, ideeën en inspiratie
- Rechtstreeks adverteren met producten op Facebook
- De juiste doelgroep kiezen
- Advertentieteksten die resultaat opleveren
- Optimaliseren doe je niet in 1 dag
Waarom adverteren op Facebook met een webshop?
Allereerst willen wij zeggen dat je niet alleen op Facebook kunt adverteren, maar ook op Instagram. Een social media kanaal dat populariteit blijft winnen onder webshops.
En waarom je dit dan zou moeten doen? Nou, dat is eigenlijk vrij simpel. Facebook beschikt over eindeloos veel mogelijkheden als het gaat om:
- Waar je advertentie te zien is. Denk dus niet alleen aan Facebook en Instagram, maar bijv. ook in artikelen.
- De doelgroep(en) die je kunt selecteren.
En met ruim 7,3 miljoen dagelijkse actieve gebruikers waarvan 44% toegeeft dat hun winkelgedrag wordt beïnvloed door Facebook, is dat best wel de moeite waard.
Voordat je gaat Facebook adverteren voor jouw webshop
Heb je nog niet eerder geadverteerd? Dan is het belangrijk om eerst alle instellingen in orde te maken voordat je start met adverteren:
- Maak een Facebook Business Manager aan en zorg ervoor dat je zowel op je persoonlijke profiel als in de Facebook Business Manager, tweestapsverificatie aan hebt staan om te voorkomen dat je gehackt wordt. Voeg jouw Facebookpagina toe aan de Facebook Business Manager en maak een advertentieaccount aan als je dat nog niet hebt.
- Zorg ervoor dat je alles omtrent de iOS 14 update in orde maakt. Denk aan:
– Het verifiëren van je domein
– Het installeren van de Conversions API
– Het toevoegen van webgebeurtenissen
Werk je met WordPress? Dan raad ik aan om de plugin ‘Pixel Your Site’ te downloaden. Met deze plugin kun jij het verifiëren van je domein, het installeren van de conversions API en testen of alles werkt helemaal zelf uitvoeren zonder hulp van een webbouwer.
Facebook advertentie strategie voor webshops
Heb je alles goed opgezet en ingesteld? Dan is het nu van belang om de advertentiestrategie te bepalen. Je kunt niet voor elke webshop dezelfde advertentiestrategie hanteren, want elke webshop heeft weer andere producten en een andere doelgroep.
Het is dus belangrijk om eerst goed te kijken naar jouw aanbod en jouw ideale klant. Stel jezelf eens de volgende vragen:
- Wie is mijn ideale klant? Beschrijf die zo uitgebreid mogelijk. Dus niet: “vrouwen in Nederland”. Nee, denk dan bijv. aan: Vrouwen in Nederland tussen de 25 en 50 jaar die vaker naar een schoonheidssalon gaan, veel waarde hechten aan persoonlijke verzorging en ook bereid zijn om daarin te investeren.
Later zoek je hier dan weer interesses bij als je doelgroepen gaat samenstellen. - Koopt de ideale klant die ik voor ogen heb, ook mijn aanbod? Zo spraken wij een keer een ondernemer die graag met jongeren werkte tussen de 20 en 25 jaar. Die jongeren waren haar ideale klant. Het enige probleem was dat haar aanbod ongeveer €1.500 kostte. Er kwamen geen jongeren op af, maar wel mensen van 30+. Zorg er dus niet alleen voor dat je jouw ideale klant helder hebt, maar ook goed kijkt of zij bereid zijn om te investeren.
- Je blijft nog even bij je aanbod hangen. Want zijn jouw producten, producten die mensen direct kopen ook al kennen ze jouw bedrijf nog niet? Of is het beter om ze eerst wat op te warmen? Ook dit verschilt weer per webshop. Zo zal een webshop voor kleding minder snel ervaren dat mensen opgewarmd moeten worden, maar een webshop met bijvoorbeeld producten voor de ontwikkeling van kinderen, heeft misschien wat meer toelichting nodig.
Als je antwoord hebt gegeven op bovenstaande vragen, kun je bepalen of je direct een verkoopadvertentie kan laten zien of dat er nog iets voor moet komen. Wij delen graag een paar voorbeelden met je.
Een gratis weggever voor webshops
Een gratis weggever zie je vaak bij coaches, maar kun je ook zeker inzetten voor een webshop. Voordelen van een gratis weggever zijn dat je:
- Mailadressen verzamelt waardoor je mensen die nu misschien nog niet kopen, later kunt activeren om te kopen.
- Een reeks e-mails kunt versturen naar diegene die jouw weggever heeft aangevraagd, waarbij er gestuurd wordt op een aankoop.
- Een band opbouwt met de ander en de verbinding aangaat, waardoor iemand ook sneller geneigd is om een aankoop te doen.
- Je kunt een retargetingcampagne opzetten waarbij mensen die jouw gratis weggever hebben aangevraagd, daarna één of meerdere producten van jou te zien krijgen.
Stoere Stappen heeft meerdere gratis weggevers
Manon van Stoere Stappen is een klant van ons en voor haar draaien wij naast advertenties gericht op de verkoop, ook advertenties voor gratis weggevers. Op dit moment loopt er bijvoorbeeld een advertentie gericht op haar gratis weggever ‘Inspiratieboek Krachtvriendjes’. Mensen krijgen op deze manier een voorproefje van het product ‘Krachtvriendjes’.
Ideeën voor gratis weggevers voor webshops
Het is niet voor elke webshop mogelijk om een preview van een product weg te geven. Daarom hebben wij een paar ideeën voor jou op een rij gezet die wellicht voor nieuwe inspiratie zorgen:
- Een stijltest voor webshops met sieraden of kleding/schoenen. Laat mensen een test invullen, waar vervolgens een stijladvies uit komt en geef ze als extraatje een X percentage korting of bijv. geen verzendkosten de eerste keer bij bestellen. Door ze te laten zien welke kleding bij hen past of dat bijv. gouden of zilveren sieraden beter passen, wordt iemand al meer richting aankoop geleid.
- Een quiz of iemand al voldoende kennis heeft van onderwerp X. Maak het wel leuk en geef mensen een reden om de quiz te doen. Heeft iemand nog niet voldoende kennis? Dan kun je diegene advies geven over welk product ze zouden moeten kopen. Bijvoorbeeld boek X.
- Een videoreeks waarin uitgelegd wordt hoe je make-up het beste kan aanbrengen. Vervolgens kun je de make-up producten aan bod laten komen en doorverwijzen naar jouw webshop.
- Een e-book over hoe je erachter komt welke geur het beste bij jou past als je parfum verkoopt.
En zo zijn er nog meer dingen te verzinnen waardoor een gratis weggever ook voor jouw webshop kan werken.
Rechtstreeks adverteren met producten op Facebook
De meest bekende manier van adverteren op Facebook voor webshops is het rechtstreeks adverteren met producten om ook direct verkopen te genereren.
Er zijn diverse opties qua type advertenties voor webshops die wij graag toelichten.
Carrousel advertenties
Dit soort advertenties maken het mogelijk om meerdere producten of categorieën in één advertentie te laten zien. Bovendien is het ook nog eens mogelijk om elk product/categorie een eigen link mee te geven, zodat je zeker weet dat iemand op de juiste pagina uitkomt.
Bij webshops die kleding of schoenen verkopen, wordt dit vaak gedaan zodat er meerdere outfits getoond kunnen worden om de interesse van potentiële kopers te wekken. Zie hieronder een voorbeeld van Nike. Je kunt tot maximaal 10 afbeeldingen toevoegen aan een carrousel advertentie.
Maar ook voor andere webshops is dit interessant. Zo hebben wij een Facebook advertentie opgezet voor Liefs van Cindy, een klant van ons. Er worden verschillende producten getoond uit de categorie ‘cadeaus voor mama’s/oma’s’.
Dynamische product advertenties
Dynamische product advertenties gaan nog net een stapje verder. Met deze advertenties zorg je ervoor dat iedereen die jouw webshop al een keer bezocht heeft, nog een keer een advertentie te zien krijgt als ze niets gekocht hebben. Hoe de advertentie eruit ziet? Dat is afhankelijk van welke producten ze bekeken hebben.
Let er maar eens op wanneer jij een webshop bezoekt. Zie jij daarna bijvoorbeeld dat paar schoenen terug die je eerder hebt bekeken? Dan weet je dat die webshop gebruik maakt van dynamische product advertenties.
Instant Experience
Het is ook mogelijk om te werken met een Instant Experience. Dat wil zeggen dat er een pagina opent waar je diverse foto’s, video’s en teksten kan laten zien. De producten uit jouw webshop kun je hier mooi in terug laten komen. Door te werken met je catalogus, krijgt iedereen die de campagne te zien krijgt, ook relevante producten te zien.
Stories/Reels
De producten uit jouw webshop kun je op diverse plekken laten zien, maar wist je dat dit ook in Stories en Reels kan? De laatste tijd levert dit steeds betere resultaten op, vooral voor webshops.
Je kunt op een leuke manier wat meer laten zien van het product. Klik hier voor een voorbeeld van een Reels die is ingezet voor Liefs van Cindy.
Maar ook als webshop voor kleding of schoenen, kun je een leuke video maken die één of meerdere outfits laat zien. Zie hier een voorbeeld van Botique Mode.
De juiste doelgroep kiezen
Het succes van jouw advertentie hangt niet alleen af van het beeldmateriaal en de tekst, maar ook zeker van de juiste doelgroep.
Weet je nog dat je moest bedenken wie jouw ideale klant was? Nu is het tijd om die ideale klant om te zetten in doelgroepen. Afhankelijk van je budget, test je met meerdere doelgroepen.
Nu horen wij je denken: Ik kan toch alle interesses op een hoop gooien?
Dat kan, maar raden wij niet aan.
Je weet dan namelijk niet welke interesses daadwerkelijk voor verkopen zorgen en Facebook kan soms focussen op de verkeerde interesses.
Er zijn in elk geval 3 verschillende doelgroepen die je kan opzetten:
- Interesse doelgroepen
Dit zijn doelgroepen volledig gebaseerd op interesses. Stel dat jij producten voor paarden verkoopt, dan kun je de advertentie laten zien aan mensen die interesse hebben in paarden, maar ook zadels, borstels, dressuur, etc. Of heb jij een webshop met leuke verjaardagscadeautjes die mensen kunnen bestellen? Stel dan in dat je mensen wilt bereiken die vrienden hebben die binnen 1 week jarig zijn. - Vergelijkbare doelgroepen
Vergelijkbare doelgroepen worden ook wel Look-a-like doelgroepen genoemd. Deze doelgroepen worden gemaakt op basis van gegevens die al in jouw bezit zijn. Denk aan websitebezoekers, een mailinglijst, mensen die interactie gehad hebben met jouw Facebook/Instagram account. Facebook zoekt dan mensen die op hen lijken. Een vergelijkbare doelgroep op basis van een klantenbestand is over het algemeen ontzettend interessant. Let op: de bron moet uit minimaal 100 mensen bestaan. - Warme doelgroepen
Dit zijn mensen die jou al kennen. Denk dus aan websitebezoekers, mensen op jouw mailinglijst, klanten en mensen die interactie hebben gehad met je Facebookpagina/Instagrampagina.
Wil je meer leren over het aanmaken van doelgroepen en waar je op moet letten? Klik dan straks even door naar ‘Doelgroepen aanmaken op Facebook’.
Advertentieteksten die resultaat opleveren
Je hebt besloten waar je mee wilt adverteren, wie je wilt bereiken en wat voor type advertentie dat je wilt inzetten. Dan is het nu tijd om een pakkende advertentietekst te schrijven die resultaat oplevert.
Maar waar moet je dan eigenlijk op letten?
- Door te beginnen met een vraag waar iemand alleen maar ja/nee op kan antwoorden of een vraag/zin die de interesse wekt om verder te lezen, zorg je ervoor dat je de aandacht pakt van iemand. Mensen zien ontzettend veel content voorbij komen, dus de eerste stap is echt om hun aandacht te trekken.
- Laat de Unique Selling Points van jouw producten naar voren komen als dat nodig is voor jouw producten. Bij kleding wordt dit bijvoorbeeld minder vaak gedaan. Toch kan je ook bij kleding erop inspelen. Stel dat al jouw kleding van gerecycled materiaal is en jouw doelgroep zijn mensen die belang hechten aan duurzaamheid, dan is het interessant om dit te vermelden.
- Houd de advertentietekst kort. Webshops hoeven over het algemeen – ten opzichte van dienstverleners bijvoorbeeld – geen megalange advertentieteksten te schrijven.
- Zet altijd een call to action in de advertentietekst. Als je een normale advertentie inzet, dus geen carrousel advertentie of dynamische product advertentie, dan raden wij ook aan om de link naar het product in de advertentietekst te plaatsen. Mensen zijn sneller geneigd om daar op te klikken dan op de knop die je kan toevoegen aan de advertentie.
Onderstaand een ander voorbeeld van een advertentie met een korte advertentietekst voor Liefs van Cindy waarbij er gestart wordt met een vraag, met de USP dat je elk seizoen de raamstickers kunt veranderen en een call to action inclusief de rechtstreekse link ook al in de advertentietekst.
Optimaliseren doe je niet in 1 dag, resultaat behalen ook niet
Na het opzetten van de Facebook advertenties, is het belangrijk om de cijfers in de gaten te blijven houden. Wij doen dit zelf 3 keer per week op maandag, woensdag en vrijdag. Facebook heeft namelijk 2 dagen nodig om advertenties te laten optimaliseren.
Kijk goed naar de resultaten en optimaliseer waar mogelijk. Maar geef het ook een kans. Als een advertentie niet na 1 week succesvol is, gooi dan niet de handdoek in de ring. Ga op onderzoek uit waar verbeterpunten liggen. Dat hoeft niet altijd alleen maar bij de advertentie te zijn, maar kan ‘m ook in het bestelproces zitten.
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Plan een gratis kennismakingsgesprek in.
Wij kunnen de advertenties volledig uit handen nemen of jou een duwtje in de goede richting geven door jouw huidige advertenties te analyseren en advies te geven of door een advertentiestrategie op te zetten die jij alleen nog maar hoeft uit te voeren.