Psychologische Prijzen: 3 prijsstrategieën die zorgen voor meer omzet

De prijs van je product of dienst bepalen doe je in principe op basis van de waarde van jouw aanbod. Toch is er meer dan dat om rekening mee te houden. Kies je de verkeerde prijs, dan kunnen mensen onbewust alleen daardoor al afhaken en besluiten om niet te kopen. Ben jij klaar voor 3 Psychologische Prijzen die helpen om meer klanten zonder twijfel op de koopknop te laten klikken? Let’s go👇

Wat zijn psychologische prijzen?

Voordat ik je meeneem in de wereld van psychologische prijzen, is het handig om eerst in te zoomen op wat psychologische prijzen zijn.

Het zijn prijzen die onbewust het brein beinvloeden en ervoor zorgen dat iemand overgaat tot aankoop. Of niet natuurlijk wanneer je het verkeerd inzet.

De mogelijkheden rondom het combineren van verschillende psychologische prijzen zijn eindeloos en echt de moeite waard om je in te verdiepen. Ben je net zoals ik altijd meer te porren voor een deep dive in een bepaald onderwerp? Vraag hier de whitepaper aan met 21 Psychologische Prijsstrategieën.

#1 Wanneer afgeronde prijzen gebruiken en wanneer niet

Bied jij iets aan dat inspeelt op de emotie van mensen? Denk bijvoorbeeld aan een traject om af te vallen, vakanties of huisdierfotografie? Dan is het beter om afgeronde prijzen te gebruiken.

Kopen mensen juist iets bij jou op basis van hun ratio, bijvoorbeeld een laptop of iets anders praktisch, dan is het beter om geen afgeronde getallen te gebruiken.

Dit is gebleken uit meerdere onderzoeken van Wadwha en Zhang (2015).

De verklaring is eigenlijk ook best wel simpel.

Ronde getallen zijn makkelijker te verwerken door ons brein en voelen daardoor lichter en beter. We hangen er onbewust een positieve associatie aan.

Bij emotionele aankopen is dat ontzettend belangrijk. Een aankoop moet makkelijk en comfortabel voelen.

Bij een rationele aankoop is dit minder van belang omdat we iets sowieso nodig hebben. De kans is ook groot dat iemand al meer vooronderzoek heeft gedaan, waardoor de prijs minder belangrijk is.

Voorbeeld:
Emotionele aankoop: €47
Rationele aankoop: €47,55

#2 Euroteken weglaten

Dit heeft niet direct iets te maken met welke prijs je kiest voor jouw aanbod, maar wel met hoe je de prijs presenteert.

Plaats jij een euroteken (of een ander valuta teken) voor jouw prijs, dan druk jij onbewust de paniekknop in bij jouw potentiële klant. Iemand kan al helemaal overtuigt zijn, maar door dit kleine detail toch besluiten om van de aankoop af te zien. De reden? Het doet onbewust pijn. Iemand wordt gewezen op het feit dat hij op het punt staat om geld uit te geven.

Test met het weglaten van het euroteken en ontdek welk effect dit heeft op het aantal mensen dat een aankoop doet.

Internationaal bedrijf
Heb je een internationaal bedrijf waardoor je verschillende valuta’s hebt. Dan is het aan te raden om in plaats van het valutateken, de afkorting achter het getal te zetten. Dus bijv.: 47 EUR

Voorbeeld
In sommige gevallen kan hier heel creatief mee omgegaan worden. Tomorrowland (een festival) doet dit heel slim door tijdens het festival ‘parels’ als betaalmethode te hebben. Je ziet op het festival nergens euro’s terugkomen, alleen parels.

Extra slim hieraan is dat je een X bedrag voor een X aantal parels betaalt. De berekening is niet heel erg makkelijk, dus mensen stoppen er geen tijd en energie in. Zo is het voor festivalbezoekers lastiger in te schatten wat ze uitgeven en geven ze over het algemeen meer geld uit.

#3 Hoogste prijzen eerst

Er zijn 2 theorieën waarom het goed werkt om jouw hoogste prijzen eerst te tonen.

Loss aversion

Wanneer mensen eerst een lagere prijs zien en daarna een hogere prijs, dan hebben ze het gevoel dat ze geld verliezen. Verlies is het laatste wat een mens wilt.

Anchoring

Zien mensen eerst een lage prijs, dan is dat hun referentiekader en vinden ze de hogere prijs al snel te duur. Laat je eerst een hoge prijs zien en dan een lagere prijs, dan hebben ze de hoge prijs als referentiekader en valt de prijs van het aanbod daarna wel mee.

Werk je met verschillende pakketten voor jouw diensten of heb je diverse pakketten voor jouw producten, dan helpt het om het pakket met de hoogste prijs als eerste te tonen.

Psychologische Prijzen: 21 prijsstrategieën

Waarschijnlijk kun je al 1 van deze 3 psychologische prijzen toepassen op jouw aanbod. Maar wist je dat er nog veel meer prijsstrategieën zijn? En dat je er meerdere kan combineren.

Minimale aanpassingen zorgen voor maximaal resultaat en laten klanten niet alleen online op die koopknop klikken, maar ook eerder ja zeggen tijdens of na een kennismakingsgesprek.

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

Geen klanten missen?

Deze 30 praktische neuromarketingadviezen helpen jou slimmer gebruik te maken van het brein waardoor je minimaal 3 keer zoveel leads en klanten krijgt. Verwacht alles behalve de standaard ’trucjes’.