Waarschijnlijk heb je al gehoord dat Google Analytics een nieuwe versie heeft gelanceerd, namelijk Google Analytics 4 (GA4). Of je hebt de onderstaande melding in jouw browser al gespot wanneer je naar Google Analytics toe gaat. Want vanaf 1 juli 2023 verzamelt de ‘normale’ versie van Google Analytics geen data meer en moet je dus overgestapt zijn naar de nieuwe versie. Allemaal leuk en aardig, maar hoe zit dat nu precies? En waarom zou je nu al moeten overstappen terwijl dit pas vanaf 1 juli 2023 geldt? Wij vertellen je er alles over in dit artikel en laten jou door middel van video’s zien hoe jij nu alvast kan overstappen naar Google Analytics 4. Want ondanks dat het nog niet 100% optimaal werkt en er een aantal functies ontbreken, is het wel belangrijk om dit nu al te doen.
Waarom vandaag al overstappen op Google Analytics 4?
Het duurt nog wel even voordat het 1 juli 2023 is, toch raden wij aan om vandaag al actie te ondernemen. Google Analytics 4 neemt namelijk niet de data mee uit de ‘oude’ versie, waardoor je dus opnieuw moet beginnen met het verzamelen van websitegegevens. Door nu ook al Googel Analytics 4 aan te maken, kun je alvast wennen aan de nieuwe lay-out en start je niet helemaal op 0.
Nadat je GA4 geïnstalleerd hebt, heb je twee versie van Google Analytics op je website staan, namelijk Universal Analytics (je huidige property) en GA4 (je nieuwe property). Beide versies verzamelen hun eigen data. Je kunt je oude property gebruiken tot volgend jaar juli, in de tussentijd kan de nieuwe property wel al zoveel mogelijk gegevens verzamelen. Op die manier kun je vanaf 1 juli wel al je data vergelijken met de data van de maanden ervoor.
Google geeft zelf aan dat alle data uit de Universal Analytics property na 1 juli nog minimaal 6 maanden te bekijken is, maar daarna zullen deze gegevens hoogstwaarschijnlijk worden verwijderd.
Voordelen van Google Analytics 4
GA4 is geen update, maar een compleet nieuwe manier van analyseren. Ook heeft de nieuwe versie een totaal andere gebruikersinterface. De belangrijkste reden hiervoor is dat deze nieuwe manier toekomstgericht is. GA4 is voorbereid op een toekomst met strenge privacy regels en zonder cookies. Het grootste verschil is dat de nieuwe property werkt op basis van gebeurtenissen en de oude property op basis van paginaweergaven. In het begin zal het even wennen zijn, maar ten opzichte van Universal Analytics heeft de nieuwe versie een aantal voordelen:
- Nieuwe manier van meten
Zoals zojuist aangegeven is de grootste verandering de manier van meten. Bij de oude versie lag de focus op het verzamelen van sessiegegevens en bij de nieuwe versie ligt de focus op het meten van gebeurtenissen. Dit biedt namelijk meer flexibiliteit. Zo is GA4 niet meer volledig afhankelijk van cookies en kun je app- en websitedata combineren binnen één platform. - Privacy vriendelijker
GA4 is een stuk privacy vriendelijker dan Universal Analytics. Zo heeft Google onder andere aangegeven dat cookies niet meer gemeten worden en IP-adressen niet meer worden opgeslagen. - Website- en appdata in één property
In GA4 is het nu ook mogelijk om website- en appgegevens te tonen in één property. Op deze manier krijg je meer inzicht in de volledige klantreis. - Machine learning
Aan GA4 zijn nieuwe functies voor machine learning toegevoegd. Enkele voorbeelden zijn:
– GA4 kan een voorspelling doen van het koopgedrag van bepaalde doelgroepen. Hierbij wordt er aangegeven wat je omzetgroei kan zijn als je meer investeert in deze groepen.- Je krijgt een melding bij opvallende gebeurtenissen, zoals een snelle daling van websitebezoekers of een enorme stijging van verkopen. - Het aanmaken en beheren van doelgroepen
Het aanmaken en beheren van doelgroepen is nu een stuk eenvoudiger. Je kunt zelf doelgroepen aanmaken op basis van criteria waar de doelgroep volgens jou aan moet voldoen en de resultaten van verschillende groepen kun je met elkaar vergelijken.
Stappenplan Google Analytics 4 – De overstap die je moet maken
Hieronder ga ik stap voor stap in een aantal video’s uitleggen hoe je jouw Universal Analytics kunt upgraden naar GA4, hoe je de nieuwe trackingscode kunt toevoegen aan je website en hoe je alles goed instelt.
Stap 1: Upgraden naar GA4
Om te beginnen dien je eerst Universal Analytics te upgraden naar GA4. In onderstaande video legt Britta dit proces stap voor stap uit:
Stap 2: Implementeer de nieuwe trackingscode
De volgende stap is het implementeren van de nieuwe trackingcode op je website. Dit is niet altijd nodig en is afhankelijk van hoe de Universal Analytics trackingscode is toegevoegd aan je website. In de volgende video legt Britta uit hoe je dit kunt controleren en ik leg uit op welke 2 manieren je de trackingscode kunt toevoegen:
Stap 3: Conversies instellen
Vervolgens dien je de conversies in te stellen in je nieuwe property. In de volgende video laat Britta stap voor stap zien hoe je dit kunt doen:
Stap 4: Koppelen met Google producten
Indien je gebruik maakt van andere Google producten zoals Google Search Console en Google ads, kun je deze eenvoudig koppelen aan GA4. In de volgende video legt Britta uit hoe je dit kunt instellen:
Stap 5: Test of alles goed is ingesteld
De laatste stap is het testen van GA4 zodat je zeker weet of alles goed staat ingesteld. Het duurt ongeveer 24 tot 48 uur voordat de gegevens zichtbaar zijn. Controleer na deze periode of alles goed staat ingesteld. In de volgende video legt Britta uit hoe je dit kunt doen:
Wil jij ook upgraden naar Google Analytics 4, maar lukt dit na het volgen van het stappenplan niet? Neem dan contact met ons op, dan kijken wij met je mee.