Neuromarketing explained: Kees Smit Tuinmeubelen

Bij een nieuwe tuinkamer hoort… Een nieuwe tuinset. Tijd om te shoppen! Het eerste bezoek aan een winkel was niet zo’n succes. Vooral de €75 bezorgkosten of het zelf moeten afhalen bleef hangen. Ons tweede bezoek was aan Kees Smit Tuinmeubelen. We spotten daar niet alleen onze nieuwe tuinset, maar ook een hoop neuromarketing technieken!

Autoriteit


Het eerste wat ik te zien kreeg toen ik van tevoren op hun website keek, was: “Grootste aanbod, laagste prijs!” In combinatie met de tekst ‘Hoogste klantwaardering’ wordt het onbewuste al positief getriggerd. Ondanks dat je nog geen cijfer of reviews ziet staan, denk je onbewust al dat het een autoriteit is in hun vakgebied.

Na een bezoekje op de website, stonden we op zaterdagochtend 10 minuten voordat ze open gingen voor de deur. Dat krijg je met 2 mensen die altijd overal te vroeg komen 😉 

De beleving

Bij binnenkomst viel al direct op dat het – ondanks dat het ontzettend groot is – heel erg licht en ruimtelijk aanvoelt. Dat zorgt voor een prettig en welkom gevoel.

Ook zie je dat sommige tafels bijvoorbeeld gedekt zijn met een mooie tafelopstelling en staan er overal veel planten. Hierdoor zie jij jezelf al onbewust in jouw eigen tuin zitten.

Later toen we al weg waren, ontdekte ik online dat er ook een gedeelte is waar ze volledig inspelen op beleving. Denk aan specifieke geuren en geluiden. Geur en geluid doet heel erg veel met mensen en bij een offline winkel is het belangrijk om dit mee te nemen in de marketingstrategie. 

Taalgebruik

Wanneer jij de juiste taal online en offline gebruikt, dan spreek je de juiste mensen aan en weet je hen eerder over te laten gaan tot een aankoop. In de beïnvloedingspsychologie spreken we van ‘waarde-motivatie-zingevingswoorden‘.

Dit zijn 100 woorden die een betekenis hebben voor iemand. Voor iedereen gelden andere waarde-motivatie-zingevingswoorden. Ze kunnen zelfs verschillen per situatie. Worden ze bevredigd? Dan wordt het gezien als een waardevolle situatie waarin iemand sneller overgaat tot aankoop. Worden ze niet bevredigd? Dan gaat iemand minder snel over tot aankoop.

Een aantal waarde-motivatie-zingevingswoorden die het meest duidelijk bij Kees Smit naar voren kwamen: 

  • Gastvrijheid
    Direct vanaf binnenkomst voel je jezelf welkom. Er loopt veel personeel rond en je wordt vriendelijk begroet. Er staan flesjes water die je kan pakken en in mijn ooghoek zag ik al een koffiecorner.
  • Overzichtelijkheid
    Met 3 etages en 6000m2 aan winkeloppervlakte is het makkelijk om overweldigd te worden. Normaal gesproken zou ik al gillend naar buiten zijn gerend. Toch zorgt de opstelling ervoor dat het ruimtelijk oogt en is alles makkelijk te vinden. Wanneer een medewerker dan ook nog vertelt dat op etage 3 dezelfde meubels staan als op etage 2, maar dan in het zwart, wordt het alleen nog maar overzichtelijker. 
  • Snelheid
    Wanneer ons oog op een tuinset is gevallen en een medewerker ons komt helpen, wordt de nadruk op snelheid gelegd. Daar gaan wij als mensen over het algemeen allemaal goed op 😉 Binnen 5 dagen kan de tuinset gratis thuisbezorgd worden. De medewerker voegt er nog aan toe: “Kunnen jullie volgende week genieten van het heerlijke weer met deze nieuwe tuinset.” Nou, dan zie je jezelf al helemaal zitten toch?! Zeg dan nog maar eens nee. 
  • Vertrouwen/Transparantie
    Er wordt tijdens ons keuzemoment nog meer vertrouwen gecreëerd. Er wordt benadrukt dat wanneer we dezelfde tuinset ergens anders zien staan voor een lagere prijs, we het verschil in prijs teruggestort krijgen. Ook wordt er nog gesproken over de garantieperiode. Die is 2 jaar, maar wanneer er iets is na die 2 jaar, kunnen we altijd bellen. De medewerker vertelt dat ze altijd wat extra materialen inkopen zodat ze ook na de garantietijd nog kunnen helpen als het nodig is. Stel dat je online besteld, dan krijg je 30 dagen de tijd om de tuinset gratis uit te proberen. Heerlijk toch? 
  • Wederkerigheid
    We besloten om de tuinset te kopen. De medewerker gaf direct aan dat hij geen korting gaf omdat ze al de laagste prijsgarantie bieden, maar hij wilde ons wel graag een kussen cadeau geven. Waarschijnlijk hadden we er nog wel meer uit kunnen halen, maar goed. Dat doe je op zo’n moment dan ook niet meer. Hij was ons in principe al voor. 
  • Zelfstandigheid
    Je mag zelf kiezen wanneer ze de tuinset komen brengen en of je direct wilt betalen of bij de levering. 

Pauzeer eens met lezen en denk na over welke waarde-motivatie-zingevingswoorden belangrijk zijn voor jouw doelgroep? 

Herkenning zorgt voor vertrouwen

Wanneer we ons herkennen in een ander, dan vertrouwen we de ander sneller. In dit geval spraken Rens en ik over de grootte van de bank en de hoek i.v.m. een tv in de tuinkamer. De medewerker die wij eerder al hadden gesproken, ving dit op en speelde er briljant op in. 

Hij voelde aan dat ik niet persé een TV in de tuinkamer hoef en gaf aan dat zij thuis ook een tuinkamer hebben zonder TV. Dat ze dit echt zien als een ruimte om samen te komen, spelletjes te doen en niet afgeleid te worden door een TV.

Daarna vertelde hij dat ze toch al een tijdje aan het twijfelen waren om toch een TV in de tuinkamer op te hangen, maar dan met de afspraak om hem niet alle dagen aan te zetten.

Hij zorgde er dus voor dat zowel Rens als ik mij gehoord voelde en we er wel op dit moment al rekening mee moesten houden. De tuinset waar we op dat moment bij stonden, zou in elk geval goed passen. Met of zonder TV.

De medewerker bemoeide zich niet met onze meningen en gaf geen ongevraagd advies, maar vertelde hoe het bij hem thuis was. Dat zorgde voor herkenning en het advies werd toen ook ter harte genomen. 

Koffie van Kees

Nadat de handen geschud waren en we een tuinset hadden gekocht, vertelde de medewerker nog dat we een kopje koffie konden gaan drinken. Dit werd gratis aangeboden door Kees. Briljant! 

Waarom briljant? Nou: 

  • Het voelt heel erg persoonlijk. Geen idee of de baas Kees heet, maar het voelt echt anders dan wanneer je zegt: Je kunt nog een gratis kopje koffie drinken. Nu voelt het echt alsof de baas heeft besloten dat hij jou dus een gratis kopje koffie aanbiedt. 
  • Je hebt net een grote aankoop gedaan. Door nu iets gratis te krijgen ben je minder bezig met de aankoop, maar meer met de verrassing dat je iets krijgt. Nu deden ze er bij Kees Smit nog een schepje bovenop. We kregen namelijk ook nog een stukje krentenwegge uit Almelo. Daar zit de hoofdvestiging van Kees Smit. Na het betalen kregen we nog een gratis big shopper, magazine en een flesje water. 

De kwaliteit werd zelfs doorgetrokken tot de koffiecorner. Koffie van Kees kwam niet uit een oude, saaie koffiemachine ergens in een hoekje. En je hoefde het al helemaal niet zelf te halen.

De bestelling werd opgenomen door een vriendelijke medewerkster waarbij je kon kiezen uit verschillende soorten koffie (of thee). Er werd gebruikgemaakt van een fatsoenlijk koffiezetapparaat en terwijl je de koffie dronk, werd je geïnspireerd door alle tuinsets die gebruikt waren in de koffiecorner en bijbehorende accessoires. 

Verwachtingen waarmaken

Het is altijd maar afwachten of verwachtingen ook worden waargemaakt, maar jawel hoor. Zoals de medewerker mij had uitgelegd, kreeg ik eerst een mail om een bezorgdatum te kiezen.

Een avond voor de bezorgdatum kreeg ik een mail met de verwachte levertijd. Gelukkig geen tijdvak tussen 09.00u en 18.00u, maar netjes tussen 07.45u en 09.45u. Uiteindelijk stond er om 07.40u een uiterst vriendelijke chauffeur voor de deur.

Je kunt het al raden… Wanneer iemand een tuinset nodig heeft, zou ik Kees Smit zeker aanbevelen. Maken zij dankzij het bezorgen van goede ervaringen, ook nog eens gebruik van social proof.

Wij kunnen in elk geval aan de slag vanavond met alles uitpakken en neerzetten! 

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

Geen klanten missen?

Deze 30 praktische neuromarketingadviezen helpen jou slimmer gebruik te maken van het brein waardoor je minimaal 3 keer zoveel leads en klanten krijgt. Verwacht alles behalve de standaard ‘trucjes’.