Neuromarketing explained: Een bar in Kopenhagen

Tijdens een weekend weg naar Kopenhagen kwam ik samen met vriendinnen uit bij een bar. Niet alleen hadden ze er een schone wc. Er werd (on)bewust neuromarketing toegepast op de wc. Ik geef je een kijkje in dit bijzondere toilethokje en weet zeker dat je het één en ander leert over neuromarketing wat je ook buiten een wc om kan toepassen. 

Foto’s en een poster

Direct toen ik binnenkwam – daar heb ik helaas geen foto van – hingen er overal foto’s die één en al gezelligheid uitstraalde. Wanneer je op de wc zelf zit, kijk je tegen de poster aan die je hieronder ziet en wat doe je dan? Juist, je kijkt en leest.

Ik zal één voor één delen van de poster uitlichten en toelichten welke neuromarketing technieken ze hier hebben gebruikt. Over dat verschrikkelijke comic sans lettertype hebben we het nu maar niet. 

beïnvloedingspsychologie bar

Autoriteit

Op de voorgevel van deze bar én op de wc stond in het Engels én Deens dat ze de 3e beste pub zijn in Kopenhagen. 

Er staat niet bij wie hen tot 3e beste pub heeft uitgeroepen, maar omdat ze 3e zeggen en niet 1e, twijfelen we niet aan de waarheid. Want we kennen allemaal de plekken die zichzelf uitroepen tot beste snackbar, beste bar, etc. Wanneer er dan niet bij staat door wie, geloven we het over het algemeen niet. Dit komt al geloofwaardiger over. 

3 beïnvloedingsprincipes

In dit kleine gedeelte van de poster gebeurt heel erg veel. Je ziet hier 3 beïnvloedingsprincipes terugkomen.

1. Eenheid
Er wordt ingespeeld op het gevoel van saamhorigheid, waarbij er extra benadrukt wordt dat er zowel mensen uit Denemarken als uit de rest van de wereld komen. Op die manier voelt iedereen zich aangesproken en welkom. 

2. Wederkerigheid
Oké, deze valt misschien niet helemaal onder wederkerigheid omdat je niet eerst wat krijgt  voordat je wat koopt. 

Toch heb ik hem onder dit beïnvloedingsprincipe geplaatst omdat mensen nu eenmaal graag iets krijgen. In dit geval word je ‘beloond’ met een gouden medaille wanneer je hun eigen bier koopt. Win-win situatie toch? 

Aan de rechterkant van de poster zie je de medaille ook nog een keer terugkomen. Maar dan met Deense tekst.

wederkerigheid
wederkerigheid

3. Autoriteit
Autoriteit komt ook nog een keer terug in dit gedeelte van de poster. Je ziet namelijk staan ‘4th generation owner’. We gaan er – onbewust – automatisch vanuit dat het dan wel goed zal zijn. Anders zou deze bar niet zo lang bestaan toch? 

Het leuke is dat de man die je op de foto ziet staan naast ‘4th generation owner’ ook de man is die op die dag achter de bar stond.

Wederkerigheid

In dit gedeelte van de poster zie je wederkerigheid weer terugkomen. Je krijgt namelijk als bezoeker van de bar livemuziek op maandag, dinsdag, woensdag en zondag zonder dat je hier entree voor hoeft te betalen. 

Persoonlijk had ik ervoor gekozen om de Engelse tekst ‘free admission’ ook in een groen kader te zetten net zoals ‘gratis entre’. Puur om nog eens extra te benadrukken dat het gratis is. Groen wekt positievere associaties op. 

Eenheid

De hele poster – en de rest van de wc – straalt eenheid en saamhorigheid uit door alle foto’s van lachende mensen die het naar hun zin hebben. Je krijgt direct een gevoel van: Hier wil ik bij zijn! De vraag die het later bij mij opriep was wel of er ook jongere mensen komen of niet omdat er vooral oudere mensen op de foto staan.

Kleuren

De kleuren die op de poster zijn gebruikt zijn vrij typisch voor het soort bar waar we waren. Groen en rood wordt dan vaak gebruikt. In dit geval vormt het rood ook een goed contrast met het groen waardoor ze makkelijk de aandacht op bepaalde onderdelen kunnen leggen, zoals:
– Dat ze de 3e beste pub in Kopenhagen zijn
– Dat er live muziek is
– Dat het altijd ‘beer time’ is. Een leuk grapje, wat je onbewust ook echt kan triggeren om een biertje te bestellen
– Dat er een pubquiz is 

Achteraf beïnvloeden?

Allemaal leuk en aardig die – waarschijnlijk – onbewuste beïnvloedingstechnieken, maar ik zat al op het terras, dus ik was al klant. Toch moet ik er een paar kanttekeningen bij maken. 

  • We zaten hier overdag en het was onze laatste dag. Maar als dat niet zo was geweest, waren we teruggegaan voor de live muziek. 
  • Ik was cola aan het drinken, maar werd toch getriggerd door de gouden medaille bij hun eigen biertje. Stiekem was ik vooral nieuwsgierig of je ook echt een medaille zou krijgen en was ik benieuwd of het bier door henzelf gebrouwen was. Uiteindelijk heb ik het bij een cola gehouden. 

Deze bar lag tegenover het station en sprong er echt uit. Grote kans dus dat veel mensen alleen even van het toilet gebruik komen maken. Met zo’n poster kun je er toch voor zorgen dat een deel van deze mensen weer terugkomt. 

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

Geen klanten missen?

Deze 30 praktische neuromarketingadviezen helpen jou slimmer gebruik te maken van het brein waardoor je minimaal 3 keer zoveel leads en klanten krijgt. Verwacht alles behalve de standaard ’trucjes’.