Mijn website levert geen klanten op. Wat nu? 

Vol trots keek je uit naar het moment dat jouw website live ging. Hoopvol zat je te wachten tot de eerste aanmeldingen voor jouw nieuwsbrief of weggever binnenkwamen. En met nog meer spanning keek je uit naar die eerste verkopen. Een dag ging voorbij. Een week ging voorbij. Een maand ging voorbij. Inmiddels zit je met je handen in het haar. Jouw website levert geen klanten of niet genoeg klanten op. Wat nu? 

In dit artikel deel ik 5 redenen waarom jouw website op dit moment geen klanten of niet genoeg klanten oplevert en hoe je ervoor kan zorgen dat hier verandering in komt. Het is tijd om van jouw website een moneymaking machine te maken! 

Jouw website is één grote kermisattractie 

Er zijn zoveel plugins en mogelijkheden, dat sommige websites veranderen in een soort van kermisattractie. Iedereen die op de website komt raakt overprikkeld van de overload aan informatie, de keuzes, de kleuren, de beweging, de beelden en weten niet hoe snel ze er weg moeten komen.  

Zorg ervoor dat jouw website: 

  • Een design heeft dat jouw doelgroep aanspreekt, zonder dat het te druk wordt. Less is more;
  • Makkelijk leesbare teksten heeft waardoor mensen verder willen lezen. Net zoals bij een goed boek; 
  • Afbeeldingen bevat die de teksten en jouw boodschap versterken; 
  • Bewegende elementen heeft, maar overdrijf het niet;
  • Niet op elke pagina meerdere call to actions heeft. Met een call to action bedoel ik niet alleen een koopknop of aanmeldknop voor een weggever, maar bijvoorbeeld ook knoppen die naar jouw social media kanalen gaan. 

Jouw website is te origineel

Een originele website is heel erg gaaf om te zien. Je bent er waarschijnlijk heel erg trots op. Dat had ik ook toen ik voor het eerst een website liet bouwen. Het zag er echt anders uit dan andere websites en ik kreeg ontzettend veel complimenten. De eindstand was alleen niet wat ik had gehoopt. Er werden veel minder tot in sommige maanden geen kennismakingsgesprekken ingepland. Op dat moment wist ik dat het anders moest. Met een nieuwe website (niet deze, want inmiddels heb ik hem weer laten vernieuwen) die minder origineel was, maar wel duidelijk, werden er meer kennismakingsgesprekken geboekt. 

Mensen zijn gewend aan hoe een website eruit ziet en werkt. Waar de menubalk zit, dat je op knoppen kan drukken of op tekst die een andere kleur heeft en onderstreept is.  Wanneer je hier vanaf wijkt, dan weten mensen niet meer wat er wordt verwacht en wat ze moeten doen. Het kost teveel moeite om erachter te komen hoe de website in elkaar zit. Daardoor haken mensen af. 

Maak jouw website dus op een andere manier origineel met bijvoorbeeld tekst en beeld, maar ga niet teveel rommelen met de lay-out van hoe een ‘normale’ website eruit ziet. 

Een verkeerd lettertype zorgt voor minder conversie 

Het lijkt iets simpels en kleins, maar een verkeerd lettertype of een verkeerde kleur voor een lettertype zorgt voor minder conversie. 

Sommige mensen hebben er moeite mee om iets te lezen wanneer er te weinig contrast in de kleuren zit. Daarom word er nog steeds vaak gekozen voor een zwart lettertype en een witte achtergrond. Dit is niet alleen belangrijk voor de algemene informatie, maar ook voor jouw knopteksten. 

Afbeelding met tekst, Lettertype, logo

Automatisch gegenereerde beschrijving

Dit is bijvoorbeeld een voorbeeld waar niet voldoende contrast in zit. Ik kan het goed lezen, maar een ander misschien niet. En het valt ook niet direct op waardoor mensen minder snel geneigd zijn om te klikken. Terwijl dit juist wel voor meer contrast zorgt en de tekst duidelijk leesbaar is. 

Afbeelding met tekst, Lettertype, schermopname, logo

Automatisch gegenereerde beschrijving

Naast de kleur van het lettertype, speelt ook de grootte van het lettertype een rol. Een lettertype van ‘14’ is echt het minimale, maar het liefst wil je gaan voor een lettertype van ‘16’ of ‘18’. 

Te veel en te lange teksten laten websitebezoekers verdwijnen

Websitebezoekers komen met een bepaalde reden op jouw website en dat is niet om een heel boekwerk te lezen. Voor blogartikelen geldt een ander verhaal. Iemand zoekt dan bewust informatie op en teksten mogen dan langer zijn. 

Wanneer jij te lange teksten schrijft voor op jouw website, dan haken mensen af. Zorg ervoor dat ze geboeid blijven door korte alinea’s toe te voegen, voldoende witruimte en maak het leuker met bijvoorbeeld beeld, video, etc. 

De aandachtsboog van mensen is kort, dus je moet in korte tijd die aandacht zien te grijpen en vast te houden totdat iemand actie onderneemt. 

Je focust niet op 1 conversiedoel 

Op veel websites die ik tegenkom, zie ik dat er meerdere conversiedoelen zijn op 1 pagina. Op een salespagina verschijnt opeens een pop-up voor een weggever. Of er wordt doorverwezen naar een Instagramfeed met een aantal foto’s onderaan de pagina. En soms worden er verschillende dingen aangeboden op 1 pagina. Voor een webshop is dat natuurlijk prima 😉 

Wanneer mensen meer keuze krijgen, dan maken ze waarschijnlijk geen keuze. Of ze maken niet de keuze die jij wilt dat ze maken. 

Focus dus op 1 conversiedoel per pagina. 

Wil jij een traject verkopen en moeten mensen daarvoor een kennismaking inplannen? Focus op dat traject en richt je in de call to action volledig op een kennismaking. 

Wil jij aanmeldingen krijgen voor een weggever? Focus dan op die weggever en verwijs niet ook nog eens actief door naar jouw social media kanalen. 

Te weinig websitebezoekers 

Misschien had je dit als eerste reden verwacht. Aan de ene kant begrijp ik dat. Ik zie veel ondernemers eerst de focus leggen op zoveel mogelijk websitebezoekers krijgen. Maar wat heb je aan heel veel websitebezoekers als jouw website nog niet geoptimaliseerd is voor conversie? Dan besteed je waarschijnlijk heel erg veel geld aan advertenties en misschien ook aan iemand die ervoor zorgt dat jouw SEO in orde is zodat je vindbaar bent in Google. Maar uiteindelijk komt er geen of te weinig verkoop uit. 

Wanneer je alle stappen doorlopen hebt die in dit artikel naar voren komen, dan is het belangrijk om te zorgen voor meer websitebezoekers. Je kunt niet zeggen dat een website niet converteert wanneer je nog maar 50 websitebezoekers hebt gehad. Manieren waarop je zorgt voor meer websitebezoekers op de korte termijn: 

  • Adverteren via Facebook/Instagram
  • Adverteren via Google Adwords (ook eventueel op Youtube) 

En manieren waarop je zorgt voor meer websitebezoekers op de lange termijn: 

  • Investeren in SEO (zoekmachineoptimalisatie)
  • Online zichtbaarheid op social media. Wanneer mensen jou daar voorbij zien komen, zorg je voor meer websitebezoekers, ook zonder dat je in elke post een linkje plaatst

Neuro Nuggets die de conversie op jouw website verhogen 

Naast een aantal praktische adviezen, is het belangrijk om het onbewuste van jouw ideale klant te triggeren. 99,99% van de keuzes wordt namelijk onbewust gemaakt. 

Daarom heb ik Neuro Nuggets ontwikkeld. 5 dagen krijg je een breinsnack van maximaal 5 minuten. Ik neem je mee in de wereld van de neuromarketing. Krijg informatie over: 

  • Hoe het brein werkt
  • Hoe je jouw doelgroep op een onbewust niveau leert kennen
  • Het verbeteren van een landingspagina met behulp van neuromarketing 
  • Onweerstaanbare online ads
  • Conversie verhogende e-mailmarketing 

Vraag ze hier aan en ik beloof je… Dit is kennis waar je 5 minuten per dag voor 5 langen in investeert, maar waar je meer klanten voor terugkrijgt. 

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

5 Neuro Nuggets

Leer jouw ideale klant op een dieper niveau kennen waardoor je ze zonder twijfel ja laat zeggen tegen jouw aanbod. Hoe? Met vijf dagen lang, elke dag een breinsnack van maximaal 5 minuten.