fbpx
Verbeteren landingspagina voor meer conversies

Hoe verbeter je jouw landingspagina voor meer conversies?

Een sterke landingspagina is essentieel voor het krijgen van meer aanmeldingen of verkopen. Zeker wanneer je advertenties inzet, is het belangrijk dat jouw landingspagina goed geoptimaliseerd is. Want jouw advertentie kan nog zo goed draaien en zoveel mensen naar de website krijgen, als ze vervolgens geen actie ondernemen, is het zonde van het geld wat je erin steekt. Maar wat is nu precies een landingspagina en hoe zorg je ervoor dat de bezoeker overtuigd wordt om zich aan te melden of een aankoop te doen?

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op een website waarop bezoekers terechtkomen doordat ze al op jouw website aan het kijken zijn, door een advertentie of door een link in een e-mail die je hebt verstuurd. Dit is bijvoorbeeld een landingspagina voor de online marketing handleiding die wij gecreëerd hebben voor ondernemers die graag willen ontdekken hoe ze hun marketing goed kunnen opzetten en optimaliseren.

Een landingspagina is dus vooral bedoeld om bezoekers in actie te laten komen. Als ze de gewenste actie ondernemen, wordt dit ook wel conversie genoemd. Een belangrijke term die wij vaak gebruiken is conversieratio. Daarmee kun je berekenen of jouw landingspagina al optimaal functioneert. Het conversieratio kun je berekenen door het aantal mensen dat de actie onderneemt te delen door het totaal aantal bezoekers van die desbetreffende pagina. Stel dus dat er 200 bezoekers op de pagina voor de online marketing handleiding zijn geweest en 80 mensen hebben de online marketing handleiding aangevraagd, dan is het sommetje: 80/200. Er is dan sprake van een conversieratio van 40%. Om erachter te komen hoeveel websitebezoekers er op jouw landingspagina zijn geweest, raad ik aan om Google Analytics te gebruiken.

Om je een beetje een idee te geven over gemiddelde conversieratio’s, heb ik een lijstje voor je gemaakt:

  • Weggever: 50%
  • Webinar: 30-40%
  • Aankoop laagdrempelig aanbod: 5-10%
  • Aankoop webshop: 3-4%

Let op: de gemiddeldes zijn natuurlijk ook afhankelijk van jouw doelgroep, jouw aanbod en de prijs daarvan, dus staar je er niet blind op. Probeer wel altijd weer verbeteringen aan te brengen. Want ook al stijgt je conversieratio met 1%, dan krijg je dus meer aanmeldingen/verkopen zonder meer advertentiebudget te besteden.

Benieuwd hoe jij de conversieratio van jouw landingspagina kan verhogen? Wij geven een aantal tips.

Laadtijd van je website

Het wordt vaak vergeten, maar de laadtijd van je website is ontzettend belangrijk voor de conversieratio. Moeten mensen te lang wachten totdat de landingspagina is geladen? Dan is de kans groot dat ze al weggeklikt hebben voordat ze überhaupt hebben gezien wat je precies aanbied. Via PageSpeed Insights kun je controleren hoe snel bepaalde pagina’s op jouw website zijn. Valt de snelheid tegen? Vraag jouw webbouwer om de website te optimaliseren op snelheid of onderneem zelf al een aantal acties:

  • Zo min mogelijk gebruik maken van plugins. Zorg ervoor dat je alleen de essentiële plugins die je echt nodig hebt gebruikt.
  • Je afbeeldingen verkleinen
  • Het laden van JavaScript uitstellen

Ook de hostingpartij kan van invloed zijn op de snelheid. Dus is jouw website volledig geoptimaliseerd, maar duurt het laden nog steeds lang? Kijk dan eens naar een andere hostingpartij.

Mobielvriendelijk

Ongeveer 90% van de mensen bekijkt alles op een mobiel of tablet. Zorg er dus voor dat jouw landingspagina er niet alleen op een laptop goed uit ziet, maar ook zeker op mobiel en tablet. Ook wij vergaten dit een keer en toen bleek dat er een titel door belangrijke tekst heen liep, waardoor mensen al snel afhaken. Dus zet dit in je lijstje van ‘to-do’s’ als je een landingspagina maakt of als je een landingspagina wilt controleren die je eerder al hebt gemaakt.

Zorg voor een opvallende (sub)titel

De titel van de landingspagina is vaak het eerste wat opvalt zodra een bezoeker je landingspagina bekijkt. Het is belangrijk dat websitebezoekers direct weten wat ze kunnen verwachten. Is dat niet duidelijk? Dan is de kans groot dat de bezoeker de pagina al snel verlaat. Je moet hun aandacht weten te vangen binnen 1-2 seconden. Duidelijke subtitels kunnen een titel ondersteunen en de websitebezoeker overtuigen om verder te scrollen naar de rest van de pagina.

Onderstaand een voorbeeld van een klant van ons – Martine van TulaLife. Je ziet dat het voor bezoekers direct duidelijk is dat het om een gratis online masterclass gaat. De titel is ook helder en door de subtitel wordt nog duidelijker wat mensen kunnen verwachten, vooral omdat niet iedereen wellicht bekend is met Ayurveda. Nog iets extra’s wat hier is toegevoegd, is hoeveel mensen de masterclass hebben bekeken. Dat zorgt voor het vergroten van je expertstatus en weet mensen die twijfelen, vaak over de streep te trekken.

Duidelijke call-to-action

Een call-to-action is de manier waarop jij bezoekers vraagt om in actie te komen. Dat kan een inschrijfformulier zijn of een button waardoor een inschrijfformulier wordt geopend. Maar het kan natuurlijk ook een knop zijn om naar de betalingsmogelijkheid te gaan als je direct inzet op verkopen.

Vooral bij weggevers en webinars is het belangrijk dat er direct een mogelijkheid zichtbaar is voor websitebezoekers om een weggever aan te vragen of om zich in te schrijven voor een webinar. Dat kan door middel van een button, zoals je ook ziet in het voorbeeld van Martine van TulaLife. Dit kan ook door het inschrijfformulier zo hoog mogelijk op de pagina te zetten.

Vergeet niet om te controleren of zowel op de laptop als op mobiel en tablet de call-to-action direct zichtbaar is. Puur door het verplaatsen van de knop of het inschrijfformulier, stijgt de conversieratio soms al met een paar procent!

Nog een extra tip die ik graag met je wil delen, is dat mensen geneigd zijn om iets af te willen maken. Zo heb ik bijvoorbeeld op mijn website de switch gemaakt van een inschrijfformulier tonen naar een button waarmee er een inschrijfformulier wordt geopend. Door de balk met 50% en de woorden ‘je bent er bijna’, worden mensen nog meer getriggerd om zich aan te melden. Mijn conversieratio is daarmee met 4% gestegen.

landingspagina-verbeteren

Spreek het juiste brein aan op het juiste moment

Dacht je dat wij mensen maar 1 brein hebben? Deels fout. Dat ene brein is op te splitsen in 3 breinen, namelijk:

  • Reptielenbrein
  • Zoogdierenbrein
  • Mensenbrein

Als eerste wordt het reptielenbrein aangesproken. Dat is ook de oudste en bestaat voornamelijk uit de hersenstam. Het reptielenbrein wil zo min mogelijk energie verspillen en is puur en alleen gericht op overlevingskansen. Afhankelijk van wat jij aanbied, is het slim om daar op in te spelen. Zorg ervoor dat het reptielenbrein getriggerd wordt en in actie wordt gezet. Want zolang de websitebezoeker op z’n gemak is, dan betekent het dat diegene niet in actie zal komen omdat daar geen reden toe is.

Het zoogdierenbrein is de laag die om het reptielenbrein heen ligt. Daar worden dingen geregeld als emoties, sociaal gedrag en motivatie. Dit brein is iets verder ontwikkeld, maar blijft gericht op overleven. Nadat je het reptielenbrein hebt aangesproken, richt je jezelf dus op het zoogdierenbrein door in te spelen op emoties en motivatie, maar ook jouw autoriteit naar voren laten komen, werkt hier heel erg goed.

En het mensenbrein is de neocortex en de derde laag die weer om het zoogdierenbrein heen zit. Daar vind je vooral ons ratio. Alle beslissingen die iemand neemt, worden door dit brein goed gepraat. Probeer daar dus ook in het laatste gedeelte van je landingspagina op in te spelen.

Belangrijk feit is dat je voor een weggever geen ellenlange landingspagina hoeft te hebben, maar voor een landingspagina met een aanbod, zijn bovenstaande stappen erg goed om aan te houden. Hoe langer de landingspagina, hoe belangrijker het wordt om het ‘scanbaar’ te maken voor mensen met afbeeldingen, titels, etc.

Voorkom afleiding

Wij mensen zijn nogal snel afgeleid, dus voorkom dat jouw websitebezoekers afgeleid raken. Als ze op jouw landingspagina zijn, wil je niet dat ze doorklikken naar een andere pagina op je website. Onze tip is dan ook om de menubalk weg te halen, zodat ze niet verder kunnen klikken en hun focus echt bij de landingspagina is.

Stel niet teveel vragen

Wij komen wel eens inschrijfformulieren tegen waar meer dan 4 dingen moeten worden ingevuld. Doe dit niet als dit de eerste kennismaking is van de websitebezoeker met jouw bedrijf. Het schrikt af. Vaak is het al een hele stap om naam en e-mailadres achter te laten, omdat mensen inmiddels ook wel weten dat ze dan een reeks aan e-mails kunnen verwachten. Ga je ook nog eens het telefoonnummer vragen of bepaalde vragen stellen, dan haken mensen nog sneller af.

We willen hier wel een kanttekening bij maken. Stel dat de kracht van jouw bedrijf zit in het nabellen van mensen, die je vervolgens een aanbod doet, dan is het wel van belang om een telefoonnummer te vragen. De conversieratio is misschien wat lager aan de voorkant, maar kan aan de achterkant met het aantal verkopen weer hoger zijn.

Optimaliseer stap voor stap je landingspagina

Ga na het lezen van dit artikel niet als een gek aan de slag met allerlei zaken aanpassen, want dan weet je uiteindelijk nog niet wat wel/niet heeft gewerkt. Natuurlijk kun je wel werken aan de laadtijd en de mobielvriendelijkheid, maar de overige zaken raad ik aan om stap voor stap te testen als je met één landingspagina werkt. Werk je met een systeem waarbij je kunt A/B testen, dan kun je wel in één keer alle wijzigingen naar aanleiding van dit artikel doorvoeren en kijken wat het verschil in conversieratio is.

Vervolgens kun je stap voor stap blijven optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een andere kleur voor je call to action knoppen, het verplaatsen van een alinea, het dikgedrukt maken van woorden, etc. Door dit stap voor stap te doen en wellicht steeds 1% te verbeteren – en af en toe misschien ook een misser te hebben – zorg je ervoor dat je met hetzelfde geld voor advertenties, meer conversies weet binnen te halen.

Wil je graag nog meer advies krijgen over een goede marketingstrategie, waarbij de landingspagina ook nog eens aan bod komt? Vraag dan de gratis handleiding ‘De Online Marketing Machine’ aan. Dit is echt de enige handleiding die je wél wilt lezen 😉

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Your Marketing Minds draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches