ios 14 update Facebook advertenties

De impact van iOS 14 op Facebook advertenties

Wat zou jij doen als je na een update van je telefoon onderstaande vraag krijgt? Voor diegene die de iOS 14 update doorvoeren wordt dit werkelijkheid. En dat heeft impact op Facebook adverteren. Want bijna alle modellen iPhones die nieuwer zijn dan Iphone 6, zijn geschikt voor deze update.

Sinds deze update worden alle gebruikers door Apple in bescherming genomen met betrekking tot privacy. Apple verplicht ontwikkelaars van apps om toestemming te vragen voordat gegevens gedeeld mogen worden met derden.

Maar wat heeft deze iOS 14 update voor impact op jou als je Facebook advertenties plaatst? En wat moet je doen om te voorkomen dat er alleen geld naar Mark Z. wordt gebracht door jou, in plaats van dat het iets oplevert? In deze blog vind je de volgende onderwerpen:

De impact van de iOS 14 update op Facebook advertenties

Er is geen reden om direct in paniek te raken omdat de gevolgen van deze update in het begin met name betrekking hebben op adverteerders die veel in het Audience Network adverteren of als doelstelling app-installaties hebben. En een feitje om je gerust te stellen: 80% van alle mobiele telefoons heeft een Android besturing en slechts 20% een iOS besturing.

Van die 20% kunnen mensen zelf kiezen of ze tracking wel of niet toestaan. Als zij het niet toestaan, dan heeft dat invloed op:

  • Adverteren met conversiegebeurtenissen en standaard gebeurtenissen
  • Retargeten van doelgroepen
  • Controle over de frequentie dat anderen jouw advertentie te zien krijgen
  • Adverteren met een mobiele app / app installaties

Vooral die eerste 3 punten zijn voor bijna elke Facebook adverteerder van belang.
Adverteer jij voor een weggever en heb je conversies gekozen als doelstelling? Dan heeft dit impact op jou.
Wordt er via conversies bijgehouden hoeveel verkopen er zijn geweest via Facebook advertenties? Dan heeft het impact op jou.
Laat jij mensen die zich ingeschreven hebben voor een weggever, nog een andere advertentie zien die je inzet als retargeting? Dan heeft het impact op jou.
Ben je een webshop en maak je gebruik van de product catalogus? Dan heeft deze update impact op jou.

Naast de ‘normale’ Facebook adverteerder, zijn vooral applicatieontwikkelaars de dupe. Zij genereren minder omzet uit advertenties en dat kan weer nadelige gevolgen hebben voor gebruikers. Applicatieontwikkelaars gaan mogelijk op zoek naar andere verdienmodellen om hun app draaiende te houden. Denk aan apps betaald maken in plaats van ze gratis aan te bieden.

Gevolgen van de iOS 14 update voor Facebook adverteerders

Enkele gevolgen van de iOS 14 update voor jou als adverteerder zijn:

  • Minder mensen in je retargeting doelgroepen die op basis van conversiegebeurtenissen zijn gemaakt
  • Minder data over conversies, dus het wordt moeilijker om te optimaliseren. Dit betekent ook dat de kosten per resultaat in sommige gevallen hoger lijken te zijn, dan ze daadwerkelijk zijn. Het wordt steeds belangrijker om de resultaten ook in Google Analytics te meten
  • Advertenties kunnen gepauzeerd worden doordat je met een conversiegebeurtenis adverteert die niet meer actief is
  • Advertenties worden op bepaalde apparaten niet meer weergegeven
  • De doelgroeprelevantie kan achteruit gaan doordat Facebook niet meer goed kan bijhouden welke websites mensen bezoeken buiten Facebook om. Daardoor wordt het lastiger voor Facebook om mensen in te delen onder bepaalde interesses.

Minder problemen met iOS 14 als Facebook adverteerder met deze acties

In het Facebook Helpcentrum voor bedrijven vind je enkele actiepunten om iOS 14 apparaten en dus gebruikers, zo goed mogelijk te bereiken met Facebook advertenties. Dit zijn de volgende actiepunten.

Bepaal de 8 belangrijkste conversiegebeurtenissen voor jouw bedrijf

Facebook gaat zelf een keuze maken tussen de conversiegebeurtenissen waarvan zij denken dat ze het meest relevant zijn voor jouw bedrijf en beperkt zich tot 8 conversiegebeurtenissen. Alle andere conversiegebeurtenissen worden inactief gemaakt. Deze kunnen niet meer ingezet worden voor optimalisatie of rapportage. Advertentiesets die inactieve conversiegebeurtenissen bevatten, worden gepauzeerd. Om Facebook een stap voor te zijn, kun je conversiegebeurtenissen die je niet meer gebruikt of die minder van belang zijn voor jou, verwijderen. Houdt er rekening mee dat dit gaat om een optelsom van de standaard gebeurtenissen en aangepaste conversies. Ik raad aan om:

  • Bij de standaardgebeurtenissen in elk geval PageView te laten staan.
  • Adverteer je voor een webshop? Dan laat ook zeker Inhoud Bekijken staan.
  • Aangepaste conversies op te schonen en te kijken welke je echt het hardst nodig hebt

Nogmaals, dit is voor elk account anders, dus denk er goed over na welke conversiegebeurtenissen jij laat staan. Vind je het lastig om een keuze te maken en zou je graag af en toe willen wisselen in conversiegebeurtenissen? Dan is het belangrijk om je domein te verifiëren als je dit nog niet hebt gedaan.

Verifieer je domein

De domeinverificatie is sowieso goed om aan te vragen aangezien je meer bewerkingsopties en -toestemmingen voor Facebook advertenties krijgt. Daarnaast behoud je dan ook de controle over welke conversiegebeurtenissen actief moeten zijn. Een aantal punten waar je rekening mee moet houden:

  • De domeinverificatie moet altijd uitgevoerd worden vanuit de Facebook Business Manager van de eigenaar.
  • Je gebruikt het hoofddomein voor de domeinverificatie. Dus niet een subdomein van bijv. je online academie of betaalsysteem.
  • Vervolgens kun je een agency of freelancers toevoegen aan de domeinverificatie binnen de Facebook Business Manager

In onderstaande video laat ik zien hoe je jouw domein kunt verifiëren en waar je op moet letten.

Conversions API instellen

De Conversions API is een alternatief voor de Facebook Pixel en stelt je in staat om conversies naar Facebook te versturen. De Conversions API werkt niet vanuit de browser, maar vanuit jouw eigen server. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van cookies. 
  • De Conversions API stel je in door naar gebeurtenisbeheer te gaan. 
  • Vervolgens selecteer je de Facebook Pixel die je wilt koppelen aan de Conversions API. 
  • Daarna klik je op instellingen en klik je op ‘toegangstoken maken’ onder het gedeelte ‘handmatig instellen’. 
  • Vervolgens volg je alle stappen in Facebook en ik raad aan om de instructies naar jouw websitebouwer te sturen in plaats van dit zelf te doen.

Per domein aangeven welke gebeurtenissen prioriteit hebben

Er wordt een meting van verzamelde gebeurtenissen toegepast op gebeurtenissen voor personen die een iOS 14 apparaat hebben. Dit zorgt ervoor dat de gebeurtenis met de hoogste prioriteit wordt gekozen om te verzenden wanneer een klant meerdere acties uitvoert tijdens een conversieperiode. Je volgt deze stappen om dit in te stellen:

  • Ga naar de Facebook Business Manager
  • Vervolgens ga je naar gebeurtenisbeheer
  • Je klikt daarna op ‘meting van verzamelde gebeurtenissen’
  • Vervolgens klik je op ‘webgebeurtenissen configureren’
  • Je kiest de gebeurtenissen op basis van prioriteit. Let op: dit kan alleen als je jouw domein hebt geverifieerd.

In de meeste gevallen zou ik kiezen voor PageView om vervolgens binnen Google Analytics bij te houden hoeveel aanmeldingen en verkopen er via Facebook advertenties zijn binnengekomen.

ios14 update Facebook adverteren gevolgen

 

Beperkingen en vertragingen voor rapportage door iOS 14 update

De nieuwe update brengt ook wat beperkingen en vertragingen met zich mee als het gaat om het bijhouden van conversiegebeurtenissen. Houdt rekening met onderstaande punten:

  • Vertraagde rapportage bij appinstallaties
    Realtime-rapportage wordt niet ondersteund bij het adverteren voor een applicatie. Gegevens kunnen tot 3 dagen vertraagd zijn. Dat betekent dat je beter niet kunt optimaliseren op basis van de resultaten van één dag, omdat deze resultaten geen representatief beeld geven en je wellicht de verkeerde keuzes hierin maakt.
  • Geen ondersteuning voor specificaties
    Resultaten zoals leeftijd, geslacht, regio en plaatsing zijn niet terug te vinden bij het adverteren voor app- en websiteconversies. Dit geldt alleen voor iOS 14 apparaten.
  • Instellingen voor toeschrijvingsperiode wijzigen
    De toeschrijvingsperiode wordt aangepast naar klikken van 7 dagen. Terwijl je voor de iOS 14 update kon kiezen uit:
    – Klikken binnen een periode van 1 dag
    – Klikken binnen een periode van 7 dagen
    – 1 dag voor klikken en 1 dag voor weergaven
    – 7 dagen voor klikken en 1 dag voor weergaven
    Dit kan na de iOS 14 update alleen nog voor campagnes waarmee er niet wordt geadverteerd voor appinstallaties voor iOS 14 en voor automatische regels.

Wacht niet te lang!

Start nu alvast met het treffen van voorbereidingen voor de iOS 14 update. Apple is op dit moment al bezig met het uitrollen van deze update en dit kan dus nu al gevolgen hebben voor jouw advertenties. Volg je de stappen zoals beschreven in dit blog? Dan is er geen reden tot paniek.  Heb je wat meer hulp nodig? Ik heb een stappenplan voor de iOS 14 update gemaakt met screenshots waarin ik stap voor stap uitleg wat jij moet doen. Hij kost slechts €7,95! Kijk hier voor meer info.

Adverteer je op dit moment voor apps/app-installaties? Dan raad ik aan om deze helpguide van Facebook door te nemen.

Ben je klaar met al die veranderingen binnen Facebook adverteren? Levert het je stress en onrust op? Of slokt het teveel van je kostbare tijd op? Neem dan eens contact op via info@marlouminten.nl. Samen met mijn team, help ik je graag verder!

3 reacties op “De impact van iOS 14 op Facebook advertenties”

  1. Pingback: Succesvol adverteren op Facebook met een webshop, hoe doe je dit?

  2. Pingback: De impact van iOS 15 op e-mailmarketing & jouw e-mailmarketingstrategie

  3. Pingback: 7 redenen waarom jouw advertenties niet het gewenste resultaat opleveren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Your Marketing Minds draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches