Hoe werkt de Facebook Business Manager? 

De Facebook Business Manager is een must have voor jou als ondernemer wanneer jij aan de slag gaat met jouw online marketing en wilt adverteren op Facebook. Toch zie ik vaak dat er onduidelijkheid heerst over hoe de Facebook Business Manager precies werkt. 

In 6 stappen naar een Facebook Business Manager

Ik heb 6 stappen voor jou uitgewerkt zodat jij direct goed van start gaat met de Facebook Business Manager en dus met jouw advertenties. 

1. De Facebook Business Manager aanmaken

Voordat je echt aan de slag kunt gaan, moet je een Facebook Business Manager account aanmaken. Doe dit via Facebook for business. Klik op ‘account maken’. Vervolgens vul je de naam van jouw bedrijf in. Ik raad aan om hier altijd de naam te gebruiken die ook op jouw KvK papieren staat. Mocht er ooit een probleem zijn met jouw account doordat je bijvoorbeeld gehackt bent, dan is het makkelijker om weer toegang te krijgen. Kom je er niet helemaal uit? Bekijk dan onderstaande video om stap voor stap de Facebook Business Manager aan te maken.

Update: Bij de meeste gebruikers heet de Facebook Business Manager voortaan Facebook Business Suite. 

Onderaan het blog vind je meer informatie over wat je waar terugvindt in de oude en nieuwe Business Manager. Er circuleren altijd meerdere versies, dus kijk eventueel bij beide opties die ik toelicht in dit artikel. 

2. Belangrijke zaken om te regelen voordat je aan de slag gaat

Wanneer je de Facebook Business Manager hebt aangemaakt, ga je naar ‘bedrijfsgegevens’. Daar vul je alle gegevens in, waaronder dus:

  • Officiële bedrijfsnaam
  • Adres
  • Zakelijk telefoonnummer
  • Website
  • BTW nummer

Wanneer je dit hebt ingevuld, ga je naar het ‘beveiligingscentrum’. Daar stel je onder andere de tweestapsverificatie in. Dit verkleint de kans dat je gehackt wordt en hackers toegang hebben tot jouw Facebookpagina en advertentieaccount. 

Daarnaast voeg je ook een back-up beheerder toe. Mocht er ooit iets zijn met jouw account, dan is het handig om een back-up beheerder te hebben die nog overal bij kan en jou eventueel met een nieuw profiel toegang kan geven tot de Facebook Business Manager. Zorg er wel voor dat dit iemand is die jij 100% vertrouwt aangezien diegene toegang heeft tot alle advertentieaccounts, pagina’s en informatie.

3. Voeg je Facebookpagina toe

Wanneer je de Facebook Business Manager hebt aangemaakt, is het belangrijk om jouw Facebookpagina toe te voegen. In het overzicht kun je al direct jouw pagina toevoegen. Je kunt eventueel ook naar bedrijfsinstellingen gaan. Daarna volg je deze stappen:

  1. Ga naar accounts > pagina’s
  2. Klik op +toevoegen
  3. Kies voor ‘een pagina toevoegen’ of ‘een nieuwe pagina maken’ indien je nog geen Facebookpagina hebt.
  4. Vervolgens klik je op ‘mensen toevoegen’ en voeg je jezelf, uiteraard met alle rechten, toe aan jouw pagina. Dit hoeft alleen wanneer je niet bij ‘mensen’ komt te staan.

Let op: Ben jij niet de eigenaar van de Facebookpagina die jij wilt toevoegen aan je Facebook Business Manager? Kies dan voor ‘Toegang tot een pagina aanvragen’. De Facebookpagina blijft dan eigendom van de huidige eigenaar.

Facebook Business Manager aanmaken

4. Voeg je advertentieaccount toe

Wanneer je jouw Facebookpagina hebt toegevoegd, kun je op dezelfde manier je advertentieaccount toevoegen. Ook hier geldt weer voor, ben je geen eigenaar van het advertentieaccount, dan vraag je om toegang. Ben je wel de eigenaar, dan voeg je het advertentieaccount toe. Het is echt ontzettend belangrijk dat je hier goed op let, vooral wanneer je eventueel adverteert voor andere ondernemers. Zodra jij een pagina of advertentieaccount claimt, wordt jij namelijk de eigenaar.

Ook bij het advertentieaccount is het belangrijk om op ‘mensen toevoegen’ te klikken en jezelf aan het advertentieaccount toe te voegen indien je er nog niet bij komt te staan onder ‘mensen’.

5. Koppel jouw Instagram account aan de Facebook Business Manager

Maak je gebruik van Instagram? Dan is het belangrijk om Instagram te koppelen. Dit vind je ook onder de bedrijfsinstellingen en vervolgens ga je naar ‘Instagram-accounts’. Je klikt op +toevoegen en vervolgens op ‘Je Instagram-account koppelen’. Vervolgens volg je de stappen zoals die worden aangegeven.

6. Voeg andere personen/partners toe

Werk jij met een team samen of besteed jij jouw advertenties uit aan een online marketeer? Dan is het belangrijk dat je diegene toegang geeft tot jouw Facebookpagina en advertentieaccount. Wanneer kies je voor personen en wanneer voor partners?

  • Personen: Je kiest hiervoor wanneer degene die je toegang wilt geven, geen Facebook Business Manager heeft.
  • Partners: Wanneer jij jouw online marketing uitbesteed, dan ga ik er vanuit dat diegene een Facebook Business Manager heeft. Je kiest dan voor partners.

Zowel bij personen als bij partners werkt het toevoegen hetzelfde. Je klikt op +toevoegen en bij personen dien je het e-mailadres in te voeren en bij partners het Facebook Business Manager ID. Zodra degene is toegevoegd, is het nog belangrijk dat je toegang verleent tot jouw Facebookpagina en advertentieaccount. Je klikt op de persoon en vervolgens op ‘middelen toevoegen’. Vervolgens vink je aan waar iemand toegang tot mag krijgen.

Facebook Business Suite

De Facebook Business Suite ziet er iets anders uit. Op de startpagina vind je een aantal zaken terug die je ook in de Facebook Business Manager zag:

  • Waarschuwingen
  • Updates
  • Recente berichten
  • Recente advertenties
  • Statistieken

De onderwerpen aan de linkerzijde, in de donkere balk van de Facebook Business Suite doen het volgende als je erop klikt:

  • Activiteit: Hier worden recente meldingen voor je Facebookpagina en Instagramaccount weergegeven.
  • Postvak IN: Dit brengt je naar je Postvak IN voor Facebook en Instagram en hier zie je alle recente berichten die mensen je gestuurd hebben. Ook kun je hier automatische reacties invoeren als iemand jou een bericht stuurt.
  • Berichten: Hier zie je een overzicht van al je gepubliceerde en geplande berichten.
  • Advertenties: Hier zie je een beknopt overzicht van je advertenties. Wij raden aan om voor het analyseren en optimaliseren van je advertenties, altijd naar advertentiebeheer te gaan.
  • Statistieken: Hier vind je alle statistieken terug m.b.t. je Facebookpagina en Instagramprofiel.
  • Meer tools: Vanuit hier kun je overschakelen naar diverse zaken waar je eerst uitkwam als je links bovenin op 9 puntjes klikte. 

Een virtuele tour door de Facebook Business Manager

Tijd om aan de slag te gaan!

Hopelijk hebben deze stappen jou geholpen om aan de slag te gaan met de Facebook Business Manager. Mocht je vragen hebben hierover, dan mag je uiteraard altijd contact met mij opnemen. Veel succes!

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

Geen klanten missen?

Deze 30 praktische neuromarketingadviezen helpen jou slimmer gebruik te maken van het brein waardoor je minimaal 3 keer zoveel leads en klanten krijgt. Verwacht alles behalve de standaard ’trucjes’.