Hoe vaak per dag gebruik jij Google? De woorden die je dan intypt, dat zijn zoekwoorden. Bij een zoekwoorden onderzoek voor jouw bedrijf doe je onderzoek naar woorden of woordcombinaties die jouw doelgroep gebruikt. Zo kom je erachter welke woorden je moet gebruiken om beter vindbaar te worden in de zoekmachines. Je kunt ze ook inzetten in Google Ads campagnes.
Hoeveel keer per dag zoek jij op Google iets op wat je wilt weten? De woorden die je dan gebruikt, dat zijn zoekwoorden. Bij een zoekwoordenonderzoek voor jouw bedrijf ga je onderzoek doen naar woorden of woordcombinaties die jouw doelgroep gebruikt. Als je weet welke woorden jouw doelgroep gebruikt, dan weet je namelijk ook welke woorden je moet gebruiken om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. Daarnaast kun je deze woorden ook inzetten voor bijvoorbeeld Google Ads.
Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit? Dat leg ik uit in de volgende 5 stappen.
Inhoudsopgave
Stap 1: Brainstormen
Begin het zoekwoordenonderzoek met het opstellen van een lijstje met de belangrijkste zoekwoorden die mensen volgens jou gebruiken als ze jouw product/dienst zoeken. Probeer je echt te verplaatsen in de zoeker: op welke vraag wil hij/zij antwoord krijgen? Maak deze lijst zo uitgebreid mogelijk. Stel dat je meubels verkoopt, dan zijn de volgende zoekwoorden relevant voor jou:
- Tafels
- Stoelen
- Banken
- Fauteuils
- Tv meubels
- Kasten
- Etc.
Vind je het lastig om erachter te komen welke woorden jouw doelgroep gebruikt? Ga dan eens met jouw doelgroep in gesprek en noteer woorden die vaker terugkomen.
Maak je al gebruik van Google Search Console? Daar vind je terug op welke zoekwoorden je op dit moment gevonden wordt.
Stap 2: Gebruik Google
Maak gebruik van Google suggesties en gerelateerde zoekopdrachten om je zoekwoordenonderzoek uit te breiden. Dit hulpmiddel is eenvoudig te gebruiken en de informatie is enorm waardevol. Open Google in Incognito modus zodat de suggesties niet gebaseerd zijn op jouw eigen eerdere zoekopdrachten. Vervolgens vul je enkele zoekwoorden in die je bij stap 1 hebt opgeschreven. Google geeft je dan automatisch een aantal suggesties voor zoekwoorden zodra je begint met typen.
Onderaan de Google pagina vind je een lijst met gerelateerde zoekopdrachten, ook hier zitten vaak bruikbare zoektermen tussen waar je zelf wellicht nog niet aan had gedacht.
Stap 3: De Google Ads zoekwoordplanner
Een onmisbare tool voor een zoekwoordenonderzoek is de Google Ads zoekwoordplanner. Dit is een gratis tool die je vindt in jouw Google Ads account. Indien je nog geen account hebt, raad ik je zeker aan om dit aan te maken. Je hoeft niet te starten met adverteren op Google om hier gebruik van te maken. Je krijgt echter wel de meest uitgebreide informatie te zien als je campagnes aan hebt staan, maar ook zonder campagnes kun je gebruikmaken van deze tool. Je vindt de zoekwoordplanner via de navigatieknop ‘tools en instellingen’ in je Google Ads account:
Vervolgens krijg je onderstaand scherm te zien:
Als je klikt op ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’ kun je één of meerdere zoekwoorden invullen. Vervolgens krijg je een lange lijst met suggesties te zien. Ook worden het gemiddelde aantal vertoningen per maand en de gemiddelde minimale en maximale kosten per klik getoond.
Stap 4: Kies je zoekwoorden
Je hebt nu, als het goed is, al een lange lijst met zoekwoorden opgesteld die interessant zijn om te gebruiken. Ik maak hier zelf altijd een splitsing in tussen:
- Woorden die met jouw bedrijf te maken hebben (bijv. woorden die de bedrijfsnaam bevatten)
- Woorden die ontzettend belangrijk zijn
- Woorden die iets minder belangrijk zijn
- Woorden die merk gerelateerd zijn (optioneel)
Deze zoekwoorden verwerk je op jouw website, waarbij de minder belangrijke zoekwoorden ook minder vaak terugkomen. Dit draagt bij aan een betere organische vindbaarheid.
Wil je adverteren op Google? Dan is het belangrijk om een selectie te maken van de meest geschikte zoekwoorden voor jouw campagne, vooral wanneer je in het begin wellicht start met een lager budget. Je kunt beter maximaal zichtbaar zijn op enkele hele relevante zoekwoorden dan minimaal zichtbaar zijn op ontzettend veel zoekwoorden.
De volgende tips kunnen je helpen om een goede selectie te maken:
Tip 1: Check het zoekvolume/de kosten per klik
Check via de Google Ads zoekwoordplanner per woord het zoekvolume en de maximale kosten per klik. Indien het zoekvolume enorm laag is en/of de kosten per klik te hoog, raad ik aan om deze woorden uit te sluiten.
Tip 2: Kies voor long-tail zoektermen
Een andere goede manier om zoekwoorden te selecteren is door te kiezen voor long-tail zoektermen. De concurrentie op deze zoektermen is een stuk lager dan op short-tail zoektermen. Ik leg je graag uit wat het verschil is:
Short-tail zoektermen
Dit zijn algemene, korte zoekwoorden zoals:
- Stoelen
- Eettafels
- Banken
- Etc.
Op deze termen wordt erg veel gezocht en hier wordt vaak al door diverse bedrijven op geadverteerd. Tevens zijn deze zoektermen erg onduidelijk, want bij het gebruik van bijvoorbeeld het woord ‘stoelen’ kan de zoeker op zoek zijn naar een goedkope stoel van Ikea maar ook naar een designstoel. Hierdoor is de kans groter dat de verkeerde doelgroep doorklikt naar jouw website waardoor je minder verkoopt.
Long-tail zoektermen
Dit zijn concretere zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Hieronder tref je enkele voorbeelden:
- Rode designstoel
- Ovale eettafel kopen
- Grijze hoekbank ribstof
- Etc.
Het zoekvolume van deze zoekwoorden is een stuk lager, waardoor de concurrentie ook lager is. Daarnaast is de kans groter dat je de juiste doelgroep aanspreekt en er dus meer verkopen uit komen.
Stap 5: Testen
Nu je het zoekwoorden onderzoek hebt afgerond met een lijst met de volgens jou meest geschikte zoekwoorden, kun je deze verwerken op jouw website.
Houdt er rekening mee dat het organisch een tijdje duurt voordat je resultaat ziet. Belangrijk is in elk geval om aangepaste pagina’s te laten indexeren via Google Search Console.
Start je met Google Ads, besef dan ook dat het een kwestie van testen is welke zoekwoorden het beste presteren. Niet alleen qua kliks, maar vooral ook qua conversies.
Ik raad aan om elk half jaar een zoekwoorden onderzoek te doen. Soms zie je dat er nieuwe, interessante zoektermen bij zijn gekomen of dat huidige zoektermen bijv. bijna niet meer worden gebruikt.