De zomerperiode is aangebroken, maar hoe pak je dit aan wat betreft marketing? Is het verstandig om maximaal zichtbaar te blijven of kun je jouw marketing ook op een lager pitje zetten en er een paar weken tussenuit gaan?
Deze zomer is anders
De kans is groot dat jouw doelgroep deze zomer ook een paar weken vrij pakt en op vakantie gaat om lekker tot rust te komen. Zeker na 2 Coronazomers waarin het (bijna) niet mogelijk was om op vakantie te gaan. Het budget werd toen vaak besteed aan het volgen van trainingen en cursussen, terwijl je ziet dat het deze zomer voornamelijk aan vakanties wordt besteed.
Ook is de afgelopen tijd alles duurder geworden (o.a. de energieprijzen, benzine en boodschappen) waardoor mensen het budget dat ze nu overhouden vaak volledig besteden aan een vakantie of dagjes weg. De koopbereidheid neemt waarschijnlijk pas na de zomerperiode pas weer toe, maar dit is ook afhankelijk van de gebeurtenissen in de wereld en de kosten die dit met zich meebrengt voor jouw doelgroep.
Check de koopbereidheid van jouw doelgroep
Er zijn natuurlijk ook doelgroepen die in de zomerperiode wel koopbereid zijn. Om deze reden adviseer ik altijd om de koopbereidheid te checken voordat de zomer aanbreekt.
Dit kun je achterhalen uit cijfers, maar de meest waardevolle informatie haal je uit gesprekken met de doelgroep. Houd het gesprek heel open en check waar jouw doelgroep deze zomer behoefte aan heeft. Dan ontdek je waar ze op dit moment mee bezig zijn en tegen welke problemen ze aanlopen. Deze informatie is ontzettend waardevol en kun je ook weer gebruiken voor je salespagina en marketing.
Raak ook niet meteen in paniek als je doelgroep deze zomer wat minder koopbereid is. Dit neemt vanzelf wel weer toe nadat de zomerperiode voorbij is, meestal rond september. Dit is dan voor jouw doelgroep een goed moment om een product/dienst te lanceren. Houd dit in je achterhoofd zodat je je niet onnodig zorgen gaat maken over de verkoopcijfers deze zomer. Er komt altijd wel weer een fase waarin mensen wel weer koopbereid zijn. Soms kun je hier, als je een aantal jaren ondernemer bent, ook een trend in ontdekken.
Lanceren tijdens of na de zomerperiode
Als blijkt dat jouw doelgroep deze zomer ergens behoefte aan heeft, is dit het perfecte moment om een product/diens te lanceren. Het grote voordeel hiervan is dat er dan ook weinig concurrentie is. Onderzoek vooraf goed tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en speel daar slim op in. Doordat ze veel meer vrije tijd hebben, kan een interessante cursus bijvoorbeeld ook goed uitpakken.
Als blijkt dat jouw doelgroep in de zomerperiode niet koopbereid is, is september vaak een goed lanceerperiode. De zomervakanties zijn dan weer voorbij en mensen komen dan weer in hun normale ritme. Mocht jij in september willen lanceren, is het wel belangrijk om in de zomerperiode actief te zijn op social media. Als jij een paar weken op vakantie bent, is het verstandig om vooruit te plannen. Hierbij geldt wel dat kwaliteit boven kwantiteit staat, dus kijk wat lukt en ga niet onnodig veel berichten schrijven die allemaal niet van topkwaliteit zijn.
Een andere tip is om in de zomerperiode ook een aantal advertenties te draaien. Op die manier kun je de warme doelgroep uitbreiden en warm houden en kun je in september makkelijker lanceren. Als jij in september pas start met het warm maken van de doelgroep, dan lukt dat niet in slechts één of twee weken. Hier gaan vaak wel een paar weken overheen en dat is natuurlijk zonde, omdat september vaak een perfecte maand is om te lanceren.
Evalueer de zomerperiodes
Probeer ook af en toe wat nieuwe dingen uit tijdens de zomerperiode en evalueer vervolgens hoe dit is verlopen. Vergelijk deze zomer dan eens met voorgaande zomers. Als je al langer dan 1 jaar ondernemer bent, kun je hier ook makkelijk patronen in ontdekken. Ontdek wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep. Check ook welke weken van de zomer het beste zijn en of er bepaalde dingen impact hadden. Als je hier patronen in ontdekt, kun je daar de volgende keer slim op inspelen.
Kun je wel een stapje terug doen?
Veel ondernemers zijn bang om in de zomer een stapje terug te doen, omdat ze denken dat hun bereik op sociale media dan drastisch afneemt of dat de doelgroep hen vergeet. Ik merk zelf dat het geen probleem is als je een paar weken weinig post, het is namelijk niet zo dat je doelgroep je dan helemaal vergeten is. Ook wat betreft het algoritme van Facebook/Instagram zul je merken dat het geen gevolgen heeft als jij even wat minder actief bent.. Als jij na de zomer gewoon weer kwalitatief goede content plaatst, ben je vaak meteen weer back on track.
Het is wel belangrijk om niet voor een langere periode volledig van de radar te verdwijnen. Laat af en toe wat van je horen!
Kom zelf ook even tot rust
En vergeet vooral jezelf ook niet! Het is namelijk ook erg belangrijk om zelf even volledig tot rust te komen en op te laden. Zodat je daarna weer veel creatieve content kunt maken. Vaak als je het juist allemaal even los laat, komen de beste ideeën omhoog.
Dus ontspan en geniet lekker van de zomer!