Iedere ondernemer heeft er wel één: een gratis weggever. Het is 1 van de eerste dingen die wordt aangeraden om te maken. Want ‘money is in the list’. Oftewel, je moet een e-maillijst hebben. Maar is dat wel zo? En wat voor weggevers spreken op dit moment aan? Hoe zet je een gratis weggever goed in voor meer klanten? Lees snel verder, want ik deel dit en nog veel meer over gratis weggever.
Wat kun je verwachten in deze blog
3 fabels over gratis weggever
#1 Je moet altijd een gratis weggeer hebben
Er zijn andere wegen die naar Rome leiden. Ik heb ook jarenlang geen gratis weggever gehad en toch groeide mijn bedrijf elk jaar in omzet en winst. Kleine kanttekening: de focus lag wel altijd op 1:1 klanten. Bij het aanbieden van online producten, is een gratis weggever wel echt een mooi middel om meer te verkopen.
#2 Een gratis weggever trekt alleen maar mensen aan die alles gratis willen hebben
Dit is voor veel ondernemers op dit moment de reden om geen gratis weggever aan te bieden of direct een laaggeprijsd product in te zetten in plaats van een gratis weggever. Toch trekt een gratis weggever niet alleen mensen aan die alles gratis willen hebben en geen klant worden. Natuurlijk zitten die er ook bij, maar een groot deel zit ook gewoonweg in de oriëntatiefase. Door het optimaliseren van jouw marketing en soms zelfs alleen het wijzigen van teksten, trek je de ‘ik-wil-alles-gratis’ mensen bijna niet meer aan.
#3 Een gratis weggever hoeft niet waardevol te zijn, want hij is gratis
Hier gaan veel ondernemers de fout in. Ze zijn bang te veel gratis weg te geven. Het klopt dat het een dunne lijn is tussen teveel weggeven en precies genoeg weggeven, maar één ding werkt zeker niet: te weinig geven. Mensen krijgen daar onbewust het gevoel van dat jouw betaalde producten/trainingen/trajecten dan ook vast niet veel voorstellen. Ze houden namelijk een negatief gevoel over aan jouw gratis weggever.
De beste gratis weggever van dit moment
Het is één van de eerste vragen die ik vaak krijg van klanten: welke gratis weggever werkt op dit moment het beste?
Helaas heb ik daar nooit 1 antwoord op. Zou wel fijn zijn hè? Het antwoord verschilt per bedrijf en doelgroep en ook per doel wat je wilt bereiken met jouw gratis weggever.
Stel jezelf eens de volgende vragen.
- Leest, luistert of kijkt mijn doelgroep graag?
Twijfel je hierover, dan is het goed om te testen met meerdere varianten van een gratis weggever. Geef je bijvoorbeeld een gratis masterclass, maak hier dan ook eens een audio van of een uitgeschreven versie. Test waar de meeste mensen zich voor aanmelden én waar de meeste mensen op doorklikken. Soms vragen ze wel iets aan, maar doen ze er vervolgens niets mee. Dat wil je ook niet. - Wat is het #1 probleem waar de ideale klant op dit moment tegenaan loopt?
Je wilt met jouw gratis weggever bereiken dat jouw ideale klant inziet dat er een oplossing is voor hun #1 probleem. En niet geheel onbelangrijk, zorg ervoor dat ze dankzij jouw gratis weggever al een kleine succeservaring hebben. Let op: ze moeten niet het gevoel hebben dat ze hun probleem/problemen nu helemaal zelf kunnen overwinnen. Dan verdwijnt de urgentie om in actie te komen en iets te kopen. - Hoeveel tijd is jouw ideale klant bereid om aan een gratis weggever te besteden?
De ene doelgroep vindt 15 minuten lezen al veel, terwijl de ander misschien een week lang tijd en energie erin wilt steken. Test hoe hoog het commitment van jouw ideale klant in deze fase is. Zo heb ik bijvoorbeeld gemerkt dat mijn Neuro Nuggets, waarbij ondernemers 5 dagen lang, elke dag een e-mail ontvangen met een breinsnack van 5 minuten, precies goed zijn qua aantal dagen en tijd die ze eraan moeten besteden. De mails worden goed geopend en er wordt ook goed doorgeklikt, plus er komen 1:1 aanvragen uit.
Op dit moment dat deze blog wordt gepubliceerd (20 juni 2024) werken gratis audio’s heel erg goed en ik verwacht dat audio alleen nog maar beter gaat presteren. Toch is het belangrijk om te testen wat voor jou en jouw ideale klant het beste werkt. En probeer altijd een originele manier te vinden om jouw audio’s te presenteren of zoek naar een interessante invalshoek voor jouw audio’s. Anders krijg je hetzelfde als met e-books, dat mensen het niet meer snel aanvragen omdat er een overkill aan dezelfde soorten e-books is.
Hoe zet je een gratis weggever in voor meer klanten
Een gratis weggever levert klanten op, maar het vraagt wel om een goede marketingstrategie.
Toen de gratis weggevers net in opkomst waren, kwam je nog wel weg met een weggever, iets kleins op de bedankpagina en een funnel met een paar e-mails.
Op dit moment is er meer voor nodig.
Natuurlijk is het nog steeds mogelijk om je omzet en winst verhogen door op de bedankpagina van de gratis weggever een laagdrempelig product te plaatsen. Dat heb ik ook gedaan en het werkt.
Maar om uiteindelijk de klantwaarde te verhogen en iemand dus meer te laten kopen, is meer nodig.
Ik geloof niet in kant en klare strategieën aangezien elk bedrijf anders is, maar ik geloof er wel in dat je jouw ideale klant steeds weer kunt begeleiden naar een nieuwe aankoop. Mits je natuurlijk meerdere dingen aanbied.
Voor mijn klanten werk ik vaak met een evergreen funnel. Dat wil zeggen dat mensen na het aanvragen van een gratis weggever en het doorlopen van die funnel, in de evergreen funnel komen.
Dit is een goed uitgedachte funnel die minimaal 3 maanden duurt.
Bij de ene klant wordt er elke maand een aanbod gedaan en werken we daar steeds naar toe. Bij de andere klant is dit om de 2 of 3 maanden.
Op die manier blijf je de klantwaarde verhogen.
Een opdracht voor jou
Zet eens voor jezelf op een rij:
- Wat jij kan aanbieden na een gratis weggever. Verdeel dit in aanbod op de korte en lange termijn;
- Hoe lang het op dit moment duurt voordat iemand klant wordt;
- Welke verhalen jij kan inzetten in jouw e-mailmarketingstrategie om toe te werken naar dat aanbod;
- Hoe je urgentie toevoegt op een eerlijke manier;
- Om de hoeveel tijd klanten iets van jou willen kopen. Dus hoe lang kunnen ze vooruit met elk aanbod?
Bonustip voor meer directe verkopen na het aanvragen van de gratis weggever
Ik zie nog steeds op bijna elke bedankpagina van een gratis weggever de tekst: ‘bedankt voor je aanvraag’ staan.
Dit is echt een gemiste kans.
Wanneer jij ‘bedankt’ zegt, dan hebben mensen die de gratis weggever hebben aangevraagd, het idee dat zij iets voor jou hebben gedaan in plaats van andersom.
Daardoor zijn mensen minder snel geneigd om een aankoop te doen.
Verander je deze tekst bijvoorbeeld in ‘gefeliciteerd’ of ‘wat goed dat je de eerste stap hebt gezet naar’ of ‘ik ben trots op je dat’ dan voelt dit heel anders. Voeg je daar ook nog eens personalisatie aan toe, dus dat iemands naam erbij staat, dan scoor je nog meer punten.
Het resultaat is dat jouw potentiële klanten het gevoel hebben dat jij iets voor hen hebt gedaan. Ze willen daardoor onbewust iets terugdoen. Dat heb ik niet verzonnen, zo werkt ons brein en het is wetenschappelijk onderzocht 😉
Iets terugdoen, kan dus het kopen van het laagdrempelige aanbod op de bedankpagina zijn.