Facebook adverteren: 9 meest gemaakte fouten

Adverteren op Facebook kan nog steeds heel veel opleveren voor jou als ondernemer. Met de nadruk op kan. Met dit overzicht van de 9 meest gemaakte fouten voorkom je dat je alleen maar geld in Facebook stopt, zonder dat het wat oplevert. Want uiteindelijk is er maar één ding dat je het liefste wilt: geld verdienen aan Facebook adverteren.

Waarom nog kiezen voor Facebook adverteren?

Veel ondernemers hebben het idee dat adverteren op Facebook niets meer oplevert. Terwijl ik bij mijn klanten dagelijks het tegenovergestelde zie.

Facebook adverteren is nog steeds ontzettend interessant omdat je hiermee twee soorten doelgroepen kunt benaderen:

  • De doelgroep die jou nog niet kent en soms nog niet eens weet dat ze nodig hebben wat jij aanbied;
  • De doelgroep die wel al op jouw website of Facebook/Instagram account is geweest, maar nog niet direct een aankoop heeft gedaan.

Om deze doelgroepen op de juiste manier aan te sporen om zich in te schrijven voor jouw mailinglijst of om een aankoop te doen, heb je wel een goed doordachte advertentiestrategie nodig. En daarmee komen we direct bij de eerste meest gemaakte fout met Facebook adverteren.

#1 Starten met Facebook adverteren zonder advertentiestrategie

Een advertentiestrategie gaat verder dan alleen bedenken dat je mailadressen wilt verzamelen of verkopen wilt genereren. Met een Facebook advertentiestrategie kijk je o.a. naar:

Jouw doel

Stel je hebt als doel gesteld dat je jouw mailinglijst wilt laten groeien. Wat is dan het doel daarna? Want alleen maar e-mailadressen verzamelen kost geld. Je betaalt Facebook en de meeste e-mailmarketingsoftware wordt ook duurder wanneer je meer e-mailadressen hebt.

Bedenk dus voor jezelf wat jouw doel wordt qua verkopen. Wat wil je verkopen? Hoeveel daarvan moet je verkopen om break-even te spelen en om er echt geld aan te verdienen?

Wil je dit doel alleen behalen met advertenties of ook door middel van e-mailmarketing of mensen persoonlijk benaderen?

Stel dus duidelijk meetbare doelen voor jezelf op en optimaliseer waar nodig.

Jouw doelgroep

Wie is jouw doelgroep? Dat gaat verder dan leeftijd, geslacht en locatie. Zet voor jezelf duidelijk op papier:

  • Welke pijnpunten ze hebben. Denk hier niet vanuit jezelf, maar echt vanuit wat je hoort van de doelgroep;
  • Welke verlangens ze hebben en wat hun grootste verlangen is als ze er meerdere hebben;
  • Welke beelden hen mogelijk aanspreken. Hiervoor kun je kijken naar wat bij jou organisch bijvoorbeeld goed werkt;
  • Welke teksten hen mogelijk aanspreken. Ook hiervoor kun je kijken naar jouw organische posts op social media.

In deze blog deel ik 6 stappen naar doeltreffend doelgroeponderzoek met neuromarketing zodat jij jouw doelgroep nog beter in beeld krijgt.

Know-Like-Trust factor

Denk de stappen voor jouw bedrijf uit om de know-like-trust factor te creëren bij jouw doelgroep waardoor ze overgaan tot actie.

Welke advertenties zijn hiervoor nodig? En welke doelgroep spreek je aan met welke advertentie? Breng dit in kaart en ga dan aan de slag met het maken van jouw advertenties.

#2 Facebook advertentie instellingen niet goed instellen

Het is niet het meest leuke en ook zeker niet het meest makkelijke klusje, maar wel ontzettend belangrijk. Wanneer de instellingen niet goed staan, dan wordt er niet goed gemeten en kun jij minder goed analyseren en optimaliseren.

Tegenwoordig is alleen de Facebook pixel installeren niet voldoende. Denk ook aan:

  • Het verifiëren van jouw domeinnaam
  • Conversions API instellen
  • Server Side Tagging laten instellen voor Q3 2024 (hier volgt z.s.m. een blog over)

#3 De verkeerde doelstelling kiezen

Wanneer je start met Facebook adverteren, krijg je verschillende doelstellingen waar je uit kunt kiezen. Nadat je de advertentiestrategie hebt bepaald, wordt het een stuk makkelijker om per advertentie ook de juiste doelstelling te selecteren.

Ik zie regelmatig bij ondernemers die mijn hulp inschakelen dat ze e-mailadressen willen verzamelen, maar als doelstelling ‘verkeer’ hebben gekozen. Dan klikken er namelijk lekker veel mensen door naar de website.

Het nadeel hiervan is dat Facebook ook alleen optimaliseert op zoveel mogelijk mensen naar jouw website te krijgen. Dat zijn alleen niet altijd de mensen die ook daadwerkelijk jouw weggever aanvragen en dus hun e-mailadres achterlaten.

Kies jij voor de doelstelling leads, dan laat Facebook de advertentie juist zien aan mensen die sneller geneigd zijn om de weggever wel aan te vragen.

Voor jouw gevoel lijkt het misschien zo dat hoe meer mensen op jouw website komen, hoe meer conversies er zijn, maar dat is echt niet het geval. Vaak is de conversie bij een campagne met de doelstelling ‘leads’ 2x zo hoog dan bij de doelstelling ‘verkeer’.

#4 Blindelings vertrouwen op adv+ doelgroepen

De nieuwste trend van het moment is de adv+ doelgroep. De zelflerende doelgroep waarbij Facebook onderzoekt wie jouw doelgroep is en daar de advertenties aan laat zien. Klinkt mooi hè? Dat is het soms ook echt, maar blijf wel jouw resultaten in de gaten houden. Niet alleen de resultaten tijdens het adverteren, maar ook daarna. Schrijven mensen zich uit? Kopen ze?

Bij een klant hebben we deze adv+ doelgroep ook getest. De kosten per aanmelding voor haar gratis webinar waren bizar laag. Net zoals het aantal verkopen trouwens. Dat waren er 0. Terwijl er eerst altijd verkopen uit kwamen.

Facebook bleek zich volop te storten op de doelgroep die graag gratis informatie wilde, maar niet bereid waren om te investeren en dit ook niet konden.

Vertrouw dus niet blindelings op deze doelgroep tijdens het Facebook adverteren. Het is ontzettend fijn als hij werkt, maar als het niet werkt, stel dan zelf een doelgroep samen op de ‘oldschool’ manier.

#5 Te ‘vage’ Facebook advertentieteksten

Woorden als succes, waardevol, vrijheid, etc. zeggen niet zo heel veel. Toch zie ik ze vaak terugkomen in advertenties.

Probeer in plaats van dit soort woorden, mensen echt mee te nemen in het verhaal. Ze moeten het voor zich kunnen zien en het voelen. Dan weet je hun aandacht vast te houden.

Doe dit ook niet pas halverwege, maar start jouw advertentietekst direct met een ijzersterke zin. Mensen zien namelijk zoveel content op een dag dat ze direct getriggerd moeten worden om verder te lezen.

Ik raad je aan om het geheime dossier van Manouk Voermans gratis aan te vragen waarin je leert om openingszinnen te schrijven die ervoor zorgen dat jouw bericht vaker wordt gelezen en jouw interactie stijgt. In principe bedoeld om organisch viral te gaan, maar ook zeker effectief met Facebook adverteren.

#6 Geen duidelijke call to action in de advertentietekst

Kijk nog een keer naar het doel van jouw Facebook advertentie en pas daar jouw call to action in de advertentietekst op aan. 9 van de 10 keer zie ik dat deze ontbreekt.

  • Wil je meer interactie? Zorg dan bijvoorbeeld voor een vraag aan het einde van de advertentietekst. Niet een al te moeilijke, maar eentje waar mensen heel makkelijk op kunnen reageren. Je kunt ook testen of het helpt om erbij te zetten dat ze het kunnen laten weten in een reactie.
  • Wil je meer aanmeldingen voor jouw weggever? Zet de link van de weggever in de advertentietekst en vermeld nog een keer duidelijk dat ze hem daar gratis kunnen aanvragen.
  • Wil je meer verkopen? Zet de link van het product – indien het één product is – dan ook in de advertentietekst.

Extra tip: door deze emoji (👉) voor de link te zetten of deze (👇) boven de link, vergroot je de kans dat mensen erop klikken. Dit wordt ook wel ‘nudging’ genoemd. Een must om in te zetten tijdens Facebook adverteren.

#7 Te veel variaties met te weinig budget

Ik ben een voorstander van testen tijdens het Facebook adverteren. Zonder te testen weet je niet of iets wel of niet werkt. Toch zie ik vaak dat het hier mis gaat.

Er wordt regelmatig geadverteerd met €10 per dag. Daar hangen dan 2-3 doelgroepen onder en minstens 5 verschillende beelden en/of teksten. Het budget raakt hierdoor zo versplinterd dat Facebook niet goed kan optimaliseren. Resultaten vallen daardoor vaak tegen.

Dit wil niet zeggen dat je direct met €50 per dag moet adverteren, maar wel dat je er rekening mee moet houden dat je bij een lager budget stap voor stap test wat wel of niet werkt. Dit kost wat meer tijd, maar levert je uiteindelijk meer op.

#8 Een trage of onduidelijke website

Wil je meer aanmeldingen voor jouw weggever of meer verkopen met behulp van Facebook adverteren? Dan stuur je mensen naar jouw website. Ik zie vervolgens vaak 2 dingen gebeuren:

  1. De website is te traag. Mensen moeten te lang wachten voordat de pagina waar ze naar hebben doorgeklikt is geladen en haken daardoor af. Voordat je start met adverteren raad ik aan om de snelheid van jouw website te controleren met PageSpeed Insights.
  2. De website is onduidelijk. Mensen zien niet in één oogopslag waar ze zich bijvoorbeeld kunnen aanmelden voor een gratis weggever, moeten te vaak doorklikken voordat ze een aankoop kunnen doen of er staan te weing call to action knoppen waardoor ze de aankoop niet eens kunnen doen.

Is jouw website toe aan een de 6.0 versie zodat onder andere jouw advertenties beter presteren? Dan raad ik je aan om jouw website te laten bouwen door Eline van Elivado of door met behulp van haar templates en training zelf aan de slag te gaan.

#9 Facebook advertenties te snel optimaliseren of uitzetten

Ik begrijp dat je in paniek raakt wanneer jouw Facebook advertenties niet direct opleveren wat je ervan had verwacht. Ga alleen niet te snel aan de knoppen draaien. Facebook heeft tijd nodig om te leren van resultaten en te optimaliseren. Vooral bij kleinere budgetten.

Vaak zie ik ondernemers na 1 dag al direct allerlei zaken aanpassen of de advertentie uitzetten, terwijl je met Facebook adverteren dan nog volop in de leerfase zit. Plus het duurt soms 24 uur voordat resultaten worden bijgewerkt in Facebook advertentiebeheer.

Mijn advies is om jouw Facebook advertentie minstens 3 dagen de tijd te geven voordat je optimaliseert of de advertentie helemaal uitzet.

Uitzondering op de regel: stel je adverteert voor een gratis weggever en er is na 1 dag nog steeds geen aanmelding, ondanks dat jouw budget hoog genoeg is, dan is het belangrijk om te controleren waar het mis gaat:

  • Zijn er echt geen aanmeldingen of worden ze (nog) niet goed gemeten? Let op: het kan 24 uur duren voordat resultaten zichtbaar zijn;
  • Staat de juiste link in de advertentie? Ja, ook dat gaat af en toe mis 😉
  • Werkt het aanmeldformulier/verkooppagina wel?

Neuromarketingproof Facebook advertenties

Wil je – ondanks dat je nu op de hoogte bent van de 9 meest voorkomende fouten met Facebook adverteren – toch graag nog dieper duiken in wat er wel werkt?

Ik heb een masterclass ontwikkelt waarin je leert:

  • Welke neuromarketingtechnieken er zijn voor advertentieteksten
  • Welke neuromarketingtechnieken er zijn voor beeldmateriaal (foto’s en video’s)

Als bonus ga ik door 3 landingspagina’s heen aan het einde van de masterclass en wijs jou op slimme neuromarketingtechnieken die jij ook kan toepassen.

Klik hier voor meer informatie en zorg ervoor dat jouw resultaten met adverteren alleen maar beter worden!

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

5 Neuro Nuggets

Leer jouw ideale klant op een dieper niveau kennen waardoor je ze zonder twijfel ja laat zeggen tegen jouw aanbod. Hoe? Met vijf dagen lang, elke dag een breinsnack van maximaal 5 minuten.