fbpx
Facebook advertentie budget berekenen

Facebook advertentiebudget berekenen in 4 stappen

Aan welk Facebook advertentiebudget moet ik denken bij adverteren? Wat moet ik minimaal aan budget in Facebook advertenties stoppen om er ook echt wat uit te krijgen? Wat is het minimale budget voor Facebook advertenties? Deze en nog veel meer vragen krijgen wij wekelijks van ondernemers die willen starten met adverteren. Om je direct gerust te stellen…
Je hoeft geen €100 advertentiebudget per dag te hebben om resultaat te behalen met jouw Facebook advertenties. 

 

Wij nemen je in dit artikel mee in de wereld van Facebook advertentiebudgetten en delen benchmarks en resultaten van klanten met jou. Deze blog is vooral gericht op ondernemers die een weggever of kennismakingsgesprek aanbieden. Voor webshops volgt er later ook een artikel over dit onderwerp. 

BEREKEN JE FACEBOOK ADVERTENTIEBUDGET

Pak je rekenmachine en je cijfers er maar vast bij, want het is tijd om te rekenen! Het is helaas een illusie dat het advertentiebudget bepaald kan worden zonder cijfers en een rekenmachine. Ook wij moeten daarvoor een rekensommetje maken.

Wij leggen je in 3 simpele stappen uit hoe jij jouw Facebook advertentiebudget kunt bepalen. 

KLANTWAARDE BEREKENEN

De eerste rekensommetjes laten zien wat de klantwaarde gemiddeld is. Als je weet wat een klant gemiddeld oplevert, is het makkelijker om het budget te bepalen uiteindelijk. Daarnaast kun je op deze manier ook beter bijsturen op cijfers. Alle berekeningen maak je op basis van dezelfde periode, dus bijvoorbeeld van een half jaar of een jaar.

·         Gemiddelde aankoopwaarde: Deel de totale inkomsten van jouw bedrijf door het aantal aankopen.

·         Gemiddelde aankoopfrequentie: Deel het aantal aankopen in de periode door het aantal unieke klanten.

·         De klantwaarde: Vermenigvuldig de gemiddelde aankoopwaarde met het gemiddelde van de aankoopfrequentie. 

LIFETIME VALUE VAN EEN KLANT BEREKENEN

Je weet nu wat de klantwaarde is van een klant, maar nog niet wat de lifetime value is van een klant. Hiervoor onderzoek je eerst wat de gemiddelde levensduur is van een klant. Blijft iemand over een periode van een jaar bijvoorbeeld producten/diensten kopen? Of is dit slechts eenmalig? Of 2 maanden?

De lifetime value bereken je vervolgens door de gemiddelde klantwaarde te vermenigvuldigen met de gemiddelde levensduur van de klant. Dit geeft een inschatting van hoeveel inkomsten jouw bedrijf van een gemiddelde klant mag verwachten. 

Let op: Als jij hebt gekozen voor een periode van 1 jaar en de gemiddelde aankoopfrequentie is 1 keer per jaar, zorg er dan voor dat je hier bij het berekenen van de lifetime value ook rekening mee houdt. Stel dat iemand gemiddeld 2 jaar klant blijft, dan wil dat dus zeggen dat je de gemiddelde klantwaarde * 2 moet vermenigvuldigen. 

CONVERSIERATIO BEREKENEN

De conversieratio is ontzettend belangrijk in het bepalen van jouw Facebook advertentiebudget. De volgende rekensommetjes ga je maken voor jouw bedrijf. Kies voor dezelfde periode als de rekensommen omtrent de klantwaarde.

·       Conversieratio weggever: Deel het aantal inschrijvingen van de weggever door het aantal websitebezoekers van de landingspagina voor de weggever en vermenigvuldig dit met 100.

·       Conversieratio product/dienst: Deel het aantal verkopen door het aantal inschrijvingen van de weggever en vermenigvuldig dit met 100. 

FACEBOOK ADVERTENTIEBUDGET BEREKENEN

Het Facebook advertentiebudget bereken je met de uitkomsten uit de rekensommetjes en het doel dat jij voor jezelf hebt gesteld. 

Stel dat jij 10 nieuwe klanten wilt krijgen binnen 1 maand, dan kijk je naar:

·         Het conversieratio van mensen die doorklikken op een advertentie en zich bijvoorbeeld inschrijven voor je gratis weggever

·         Het conversieratio van mensen die zich inschrijven en uiteindelijk klant worden

·         De lifetime value van een klant

 Je weet bijvoorbeeld dat 50% van de mensen die op de landingspagina van jouw weggever komen, zich inschrijven voor jouw gratis weggever en dat 5% daarvan klant wordt. Deze klanten hebben een gemiddelde lifetime value van €2.000 per klant en zorgen dus voor een gemiddelde omzet van €20.000. 

Om 10 klanten te krijgen, zijn er dus 200 inschrijvingen (5%) voor jouw weggever nodig.
Voor 200 inschrijvingen, zijn er 400 websitebezoekers (50%) nodig.
Uitgaande van €3 per inschrijving op jouw weggever, is er €600 Facebook advertentiebudget nodig om 10 klanten te krijgen.

Besef ook dat €5 per inschrijving in dit voorbeeld ook nog niet erg zou zijn aangezien je dan nog steeds maar €1.000 uitgeeft aan Facebook advertenties en er gemiddeld €20.000 omzet door krijgt. Houdt wel altijd rekening met je cashflow zodat je niet in de problemen komt! 

 

BENCHMARKS VOOR ADVERTENTIECIJFERS

Een aantal richtlijnen die je kunt hanteren voor jouw advertenties:

  • Verkeer-advertentie naar bijv. een blog: Kosten per klik <€0,40
  • Conversie-advertentie voor een gratis weggever: Kosten per conversie: €1,50 – €2,50
  • Conversie-advertentie voor een webinar: Kosten per inschrijving: €2 – €4

Heb jij ondernemers als doelgroep? Dan liggen de kosten voor conversies vaak iets hoger dan de gemiddelde benchmarks. Het is ook mogelijk om lagere kosten te hebben per resultaat dan de gemiddelde. Het belangrijkste is dat je altijd blijft kijken naar de kwaliteit van conversies. Heel veel conversies wil niet altijd zeggen dat er meer verkocht wordt. 

CIJFERS VAN ONZE KLANTEN

De cijfers verschillen altijd per klant en per doelgroep. Om je toch wat inspiratie te geven over waar je aan kunt denken, delen wij enkele resultaten van onze klanten. Dit is uiteraard anoniem. 

Klant 1


De bovenste campagne is voor een online workshop en de onderste twee zijn gericht op een gratis weggever waarbij we een onderscheid maken tussen feed en story advertenties. Zoals je ziet liggen deze cijfers onder de benchmarks. Deze advertentie draait inmiddels al meer dan 3 maanden. We hebben hem toevallig onlangs aangepast, maar daarvoor liep hij al meer dan 1 jaar, zonder al te veel aanpassingen. De kosten begonnen echter op te lopen en we besloten om even ‘fris’ te beginnen.

Klant 2


Deze advertentie is gericht op een gratis weggever met als doelgroep ondernemers. Zoals je ziet zit deze net boven de benchmark van doelgroepen buiten de ondernemersdoelgroep. We proberen altijd zo laag mogelijk te zitten, maar uiteindelijk zijn de inkomsten vanuit de ondernemersdoelgroep vaak ook hoger dan bij particulieren. We houden bij deze advertentie goed in de gaten wat het resultaat is qua verkopen wat eruit komt zodat we tijdig bijsturen.

Klant 3


Dit is een advertentie gericht op het inschrijven op een evergreen webinar. De kosten liggen onder het gemiddelde en ook het aantal verkopen dat eruit komt zorgt ervoor dat dit een erg winstgevende advertentie is. 

TESTEN EN OPTIMALISEREN

Advertenties draaien niet altijd vanaf het eerste moment goed. In de eerste 2 maanden moet je er echt op rekenen dat je moet testen, analyseren en optimaliseren om het beste resultaat te behalen. 

Zorg ervoor dat je hier voldoende tijd en aandacht aan besteed, zodat je daarna kunt opschalen waar mogelijk. 

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Plan een gratis kennismakingsgesprek in.
Of leer het zelf in onze online training over Facebook adverteren voor beginners. 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *