De betekenis van kleuren in marketing

De kleuren die jij gebruikt in jouw marketing hebben effect op het gevoel dat je jouw doelgroep geeft. Kleuren beïnvloeden onbewust en elke kleur wordt door onze hersenen op verschillende manieren geïnterpreteerd en verwerkt. Denk je dat grote bedrijven zoals Coca Cola of Bol.com hun kleuren gekozen hebben omdat dit de lievelingskleur was van de oprichter? Ik denk het niet 😉

Kleine kanttekening: hoe we kleuren onbewust ervaren verschilt soms per cultuur. Ik heb in dit artikel rekening gehouden met de Westerse cultuur. 

De kracht van kleurenpsychologie

Wist je dat kleuren niet alleen zorgen voor een visuele prikkel, maar ook voor: 

  • Een emotionele ervaring
  • Een fysiologische verandering in je lichaam 

Kleur beïnvloedt niet alleen hoe we denken, maar ook hoe we ons voelen en hoe we handelen.

Een voorbeeld dat los staat van marketing, maar wat wel de kracht van kleuren benadrukt. 

Stel, je wordt somber wakker. Kies dan eens – ook al gaat het tegen jouw natuur in – een feller gekleurd t-shirt, jurkje of broek. Geel, oranje of roze werkt het beste. Dit zijn kleuren die staan voor optimisme en positiviteit. Kies jij voor dit soort kleding, dan doet dat ook wat met jouw humeur. 

Let ook eens op de reacties van anderen… De kleuren van de kleding die jij draagt hebben ook effect op de mensen om jou heen. 

Een kleine kanttekening: Niet iedereen reageert op dezelfde manier op kleuren. Jouw reactie op kleuren komt ook voort uit jouw persoonlijke geschiedenis. Stel dat jij een hele vervelende tante had vroeger die altijd paarse kleding droeg en heel hard in jouw wangen kneep, dan heb jij onbewust een minder positieve associatie bij de kleur paars. 

Ondanks dat al deze kleurassociaties persoonsgebonden zijn, zorgt kennis over de algemene overeenkomsten ervoor dat jij kleur op een positieve manier kan inzetten voor jouw bedrijf. 

Positieve en negatieve associaties door kleuren

Wij kunnen ontzettend veel kleuren zien en onderscheiden. Ik las laatst dat er op dit moment zelfs meer dan 16 miljoen kleuren zijn. Het zou wel een heel lang artikel worden als ik die allemaal aan bod laat komen. Dus in dit artikel komen de basiskleuren naar voren. 

Elke kleur heeft naast positieve associaties, dus positieve gevoelens en acties ook negatieve associaties. Wanneer je aan de slag gaat met kleuren, is het dus  zoals altijd belangrijk om te kijken naar jouw doel én doelgroep. 

Stel dat jij een bedrijf hebt en vegan producten verkoopt. Dan is jouw doelgroep al bewust bezig met het milieu en de natuur. Deze doelgroep zal de kleur groen dus eerder koppelen aan natuur en milieu, dan aan verveling of jaloezie. 

In onderstaande 2 kleurenwielen, kun je alvast globaal zien wat de positieve en negatieve associaties zijn van bepaalde kleuren. 

Betekenis van de kleur blauw

Blauw is de perfecte kleur wanneer je serieus, zakelijk en professioneel wilt overkomen. Het straalt vertrouwen, eerlijkheid en betrouwbaarheid uit. Het is niet voor niets dat de politie en de Rijksoverheid blauw als basiskleur heeft. Zij willen betrouwbaar en als autoriteit overkomen. Dankzij deze kleur lukt dat. 

De kleur blauw zie je met name terug bij de volgende type bedrijven:
Financiële sector (De Nederlandsche Bank en ING)
Verzekeringsmaatschappijen (Allianz, Unigarant, OHRA)
Vervoersmaatschappijen (KLM, NS, Airbus, United Airlines)
Automerken (Volvo, BMW)
Socialmediabedrijven (Facebook, LinkedIn, Twitter)

Die laatste tak heeft bewust voor de kleur blauw gekozen om vertrouwen en betrouwbaarheid uit te stralen omdat ze dagelijks met vertrouwelijke en persoonlijke informatie van miljarden mensen omgaan. 

Daarnaast zie je blauw ook terug bij bedrijven die een accent willen leggen op hun systematische en analytische kwaliteiten

Betekenis van de kleur paars

Wist je dat paars vroeger één van de moeilijkste kleuren was om te maken waardoor we tot op heden paars nog steeds aan luxe koppelen? Met paars straal je rijkdom en glamour uit. Maar tegelijkertijd kan paars ook juist het gevoel van spiritualiteit, creativiteit, wijsheid, mysterieusheid en magie oproepen. 

Een aantal merken die paars in hun branding gebruiken:
– Hallmark; wilt uitstralen dat zij luxe kaarten/cadeauartikelen verkopen
– Yahoo; wilt uitstralen dat zij een krachtige zoekmachine zijn en out of the box durven te denken
– Taco Bell; wilt laten zien dat zij niet zomaar het zoveelste fast food restaurant zijn
– Wizz Air; wilt luxe uitstralen, want wat is er nu fijner dan een luxe vliegtuig? 

Betekenis van de kleur roze

Roze wordt al snel geassocieerd met vrouwelijk, lief en schattig. Toch kan roze ook kracht uitstralen als je een wat donkerdere variant kiest. Bij deze kleur bepaalt de intensiteit dus ook het gevoel dat het bij de ander oproept. Roze staat ook voor benaderbaarheid en beleefdheid. Daarom zie je roze ook terug bij merken zoals Bakker Bart en T-mobile. 

Toch valt op – zelfs in de huidige tijd waarin we leven – dat roze met name wordt gebruikt door merken die de vrouwelijke doelgroep willen aanspreken. 

Betekenis van de kleur rood

Rood is een kleur die om aandacht vraagt en oproept tot actie. Een kleur die staat voor energie, passie, wilskracht en vastberadenheid. Rood staat voor kracht en kan soms al snel overheersen. Daarnaast kan rood ook een erg negatieve lading hebben wanneer het verkeerd wordt gebruikt. Rood kan namelijk ook als gevaar worden opgevat of als goedkoop. Hierover later in dit artikel meer. 

Een leuk feitje… Wist je dat Coca Cola bewust voor rood heeft gekozen omdat de kleur rood de eetlust en dorst opwekt? Ook niet zo’n gek idee dus dat veel snackbars de kleur rood gebruiken. 

Betekenis van de kleur oranje

Oranje wordt al snel geassocieerd met vrolijkheid, warmte en energie. Het staat ook voor zelfvertrouwen, enthousiasme en optimisme. Oranje is ook een kleur waarmee je jouw bedrijf echt kunt laten opvallen. 

In Nederland heeft de kleur oranje sowieso een speciale betekenis aangezien de kleur wordt gekoppeld aan ons land. Je ziet dus ook veel Nederlandse bedrijven die deze kleur gebruiken om op die manier hun Nederlandse identiteit te benadrukken. Denk bijvoorbeeld aan PostNL of de Rabobank. 

Betekenis van de kleur geel

Zie je een gele kleur, dan krijg je spontaan een blij en optimistisch gevoel. Geel staat voor geluk en straalt energie en spontaniteit uit en staat ook voor overvloed. Deze kleur wordt met name ingezet door merken die staan voor plezier. Denk aan:
– Jumbo: met plezier je boodschappen doen
– Intertoys: speelgoed kopen dat plezier oplevert / met plezier winkelen
– Ikea: optimisme en overvloed tijdens het winkelen 

Betekenis van de kleur bruin

Bruin heeft een erg mannelijke uitstraling. Het staat voor standvastigheid, betrouwbaarheid, traditie en ervaring. Ook kun je denken aan de aarde, outdoor en organisch. Ook wordt de kleur geassocieerd met warmte en ambacht

Wil je de kleur bruin gebruiken? Zorg er dan wel voor dat het niet te saai wordt. Dat is de valkuil van deze kleur. Ben je een vooruitstrevend bedrijf? Dan is het ook beter om geen bruin in jouw huisstijl te gebruiken aangezien bruin ook juist past bij traditie

Betekenis van de kleur grijs

Grijs is een vrij neutrale en niet opvallende kleur. Men spreekt niet voor niks van een ‘grijze muis’ als iemand niet heel erg opvalt. Aan de andere kant is grijs ook tijdloos. Het staat voor eenvoud, simpelheid en minimalistisch. Daarnaast wordt grijs ook geassocieerd met wijsheid en ervaring

Betekenis van de kleur zwart

Zwart staat voor dominantie en elegantie, maar ook voor geheimzinnigheid, mysterie, invloed en elegantie. Met zwart maak je over het algemeen een ontzettend krachtige indruk. 

Bedrijven die zwart in hun huisstijl gebruiken stralen autoriteit uit en je ziet dit ook vaak bij luxe producten en/of diensten terugkomen. Met zwart maak je een statement omdat het contrasterend is ten opzichte van alle andere kleuren. En het ziet er stijlvol uit. 

Combinatie van kleuren

Er zijn maar weinig bedrijven die met één kleur werken in hun bedrijf. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken:
– Wat je wilt uitstralen met het bedrijf
– Wat de missie/visie van het bedrijf is
– Wie de doelgroep is 

Op basis daarvan maak je een keuze uit de basiskleuren die jij wilt gebruiken voor jouw bedrijf. Kleine tip: Ben je zelf niet zo handig met kleuren matchen, want er zijn natuurlijk tientallen tinten paars, groen en noem maar op, schakel dan een branding expert in die hier meer kijk op heeft. 

Hieronder volgen enkele voorbeelden die je hopelijk aan het denken zetten. 

Ikea (blauw & geel)
Blauw straalt in dit geval vertrouwen en rust uit. Waarbij vooral vertrouwen ontzettend belangrijk is, want je wilt dat mensen vertrouwen hebben in de producten die ze kopen. 

Geel staat juist weer voor optimisme en overvloed. 

Deze combinatie zorgt er dus voor dat mensen enerzijds vertrouwen hebben in de producten van IKEA en er ook nog eens met veel plezier gaan winkelen én onbewust in overvloed denken. 

Subway (groen & geel)
Groen wordt gelinkt aan natuur, gezondheid en versheid.
Geel wordt ook hier weer gelinkt aan optimisme, vrolijkheid en overvloed. 

Doordat Subway deze twee kleuren combineert registreert jouw brein onbewust dat het leuk en gezellig is om bij Subway een broodje te halen én dat het ook nog eens vers en gezond is. 

Staatsloterij (blauw & oranje)
Blauw staat voor vertrouwen, eerlijkheid en betrouwbaarheid. Iets dat de Staatsloterij zeker wilt uitstralen aangezien zij willen dat jij vertrouwen hebt in jouw lot en er vanuit gaat dat er een eerlijke winkans is.
Oranje staat in dit geval voor optimisme en geluk. 

De combinatie die de Staatsloterij gebruikt is dus goud waard. Want aan de ene kant valt de kleur oranje heel erg op en wekt het een gevoel op dat jij vandaag toch echt degene bent die het winnende lot koopt. Aan de andere kant bevestigt blauw dat gevoel, want die kleur laat jouw brein onbewust vertrouwen hebben in de Staatsloterij en dat je gaat winnen.

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

5 Neuro Nuggets

Leer jouw ideale klant op een dieper niveau kennen waardoor je ze zonder twijfel ja laat zeggen tegen jouw aanbod. Hoe? Met vijf dagen lang, elke dag een breinsnack van maximaal 5 minuten.