Conversie verhogen met deze 3 neuromarketing tips voor je teksten

Conversie verhogen en dus meer leads en klanten krijgen, zit hem niet alleen in het opschalen van je advertentiebudget. Je kunt nog zoveel websitebezoekers hebben daardoor, maar ze moeten ook overtuigd worden om zich in te schrijven of iets te kopen. Een professionele website helpt hier natuurlijk bij, maar wat echt de conversie kan verhogen zijn jouw teksten.

Ik geef je alvast 3 neuromarketing tips die helpen om de conversie te verhogen en meer leads en meer klanten te krijgen. Deze tips kun je niet alleen toepassen op jouw website, maar ook in e-mailmarketing, ads en social media marketing.

Neuromarketing tip 1: wat is de échte behoefte van jouw ideale klant?

Ik maak mijzelf er ook wel eens schuldig aan. Invullen voor ideale klanten waar ze behoefte aan hebben en waar ik mijn marketing dus op afstem. Of al 3 stappen verder zijn dan de klant nu is. Allebei deze manieren zorgen ervoor dat je de plank (bijna) altijd mis slaat.

Hoe kom je erachter wat écht de behoefte van jouw ideale klant is?

Check ‘Prestaties’ in Google Search Console

Dit is de meest praktische tip in dit artikel. Het enige wat je hoeft te doen is naar Google Search Console te gaan (of dit eerst aan te maken) en dan op ‘prestaties’ te klikken. Hier zie je een overzicht van woorden/zinnen waar jij het meest op gevonden wordt en waar op doorgeklikt wordt.

Zo zie je precies welke onderwerpen een belangrijke rol spelen op dit moment of over een langere periode. De periode van deze prestaties kun je zelf aanpassen.

Let op: deze tip is alleen bruikbaar wanneer je al een tijdje ondernemer bent en ook meerdere, verschillende blogs op jouw website hebt staan.

Zoekwoordenonderzoek via Google Zoekwoordplanner

Heb je nog niet zoveel content op jouw website, dan is het slim om via Google Zoekwoordplanner een zoekwoordenonderzoek te doen. In dit artikel vertel ik je meer over hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert. Het voordeel van een zoekwoordenonderzoek is dat je weet op welke woorden weinig of juist veel gezocht wordt. Daar kun je ook weer op inspelen met jouw teksten.

Luister naar jouw potentiële klanten

De belangrijkste tip in dit rijtje die ik je wil meegeven is om echt te luisteren naar jouw potentiële klanten. Dit is soms lastig, want je hebt zelf ook een filter die je over het gesprek met jouw potentiële klant heen legt. Het kan daarom helpen om gesprekken op te nemen en later nog eens terug te luisteren. En luister ook eens heel erg goed naar potentiële klanten die toch niet jouw ideale klant blijken te zijn. Met jouw teksten voorkom je dat deze mensen teveel op jouw pad komen.

Ook is het waardevol om te luisteren naar jouw huidige ideale klanten. Waarom zijn zij klant geworden? Waar liepen ze tegenaan? Waar waren ze naar op zoek? Die woorden en zinnen zijn waardevol om te gebruiken en de conversie te verhogen van jouw teksten.

Voorbeeld
Jij verkoopt een traject waarin mensen leren om een online training te bouwen die hen passief inkomen oplevert. De focus in alle teksten ligt op zoveel mogelijk geld verdienen met de online training als ondernemer zijnde. Vervolgens kom je erachter dat je hiermee wel mensen aantrekt die alles gratis van jou willen, maar geen mensen die jouw traject willen kopen.

Je gaat in gesprek met jouw huidige en oud-klanten. De meerderheid geeft aan dat ze vooral wilden leren hoe je een kwalitatief goede online training maakt. In jouw marketing ga je hier meer de focus op leggen in plaats van het passieve inkomen. Je krijgt en meer aanmeldingen voor je gratis weggever en het zijn ook nog eens mensen die wel willen investeren in jouw traject.

Neuromarketing tip 2: verwerk WMZ-woorden in je tekst

De WMZ-wat-voor-woorden? WMZ-woorden staat voor waarde-motivatie-zingevingswoorden. Dit zijn +/- 100 woorden waar mensen waarde aan hechten. Natuurlijk niet aan alle 100, maar aan een selectie daarvan. De WMZ-woorden die men belangrijk vindt, verschillen per doelgroep.

De kunst is om te ontdekken welke WMZ-woorden het zijn. Dit ontdek je ook door in gesprek te gaan met jouw potentiële klanten. Hoeft niet altijd via Zoom, kan bijvoorbeeld ook per mail, DM of reacties op social media.

Zodra je weet welke WMZ-woorden jouw ideale klant belangrijk vindt, pas je die toe op jouw teksten. Je hoeft ze niet letterlijk te noemen. Laat het vooral voelen. Als iemand het voor zich kan zien en echt voelt, dan verhoog je de impact en daarmee ook de conversie.

Benieuwd naar welke 100 WMZ-woorden er zijn? Vraag mijn 5 Neuro Nuggets nu gratis aan. Hier komen ze in terug én krijg je direct nog 4 andere breinsnacks om jouw marketing te verbeteren.

Neuromarketing tip 3: deepdive in de onbewuste denkstijlen

Iedereen heeft een bepaalde manier van denken. De één denkt bijvoorbeeld heel erg visueel, terwijl de ander juist meer in geluiden denkt. Of iemand is altijd over alles positief, terwijl een ander altijd de negatieve kant van iets ziet. Dat zijn 4 korte voorbeelden van maar liefst 34 onbewuste denkstijlen.

Iedereen heeft meerdere onbewuste denkstijlen en ze komen nooit 100% bij al jouw ideale klanten overeen, maar er is altijd een rode draad te vinden van +/- 5 denkstijlen die het meeste terugkomen.

Nog een voorbeeld van 2 onbewuste denkstijlen:

  • Interne referentie; iemand heeft een sterke eigen mening. Je herkent deze onbewuste denkstijl aan zinnen als ‘ik beslis’, ‘ik bepaal’, ‘ik vind’.
  • Externe referentie; je past je graag aan de mening van anderen aan en stelt veel vragen. Je herkent deze onbewuste denkstijl aan zinnen als ‘men zegt dat’, ‘hij vindt dit’.

Beiden moet je in tekst dus op een hele andere manier aanspreken.

Overheerst de interne referentie, dan schrijf je bijvoorbeeld: ‘jij weet als de beste of dit de juiste keuze is op dit moment’.

Overheerst de externe referentie, dan schrijf je bijvoorbeeld: ‘ik weet zeker dat dit nu de juiste keuze is voor jou.’

Een klein verschil met een grote impact.

Wanneer je weet welke onbewuste denkstijlen er overheersen, kun je daar zelfs in jouw beeldmateriaal op inspelen. De combinatie van beeld en tekst die op elkaar en op de onbewuste denkstijlen inspelen is goud waard en zorgt zeker voor het verhogen van conversie.

Ben je benieuwd welke onbewuste denkstijlen er allemaal zijn en hoe je hierop kan inspelen met tekst en beeld? Daar ga ik in mijn Masterclass ‘Deepdive in de Denkstijlen’ veel dieper op in.

Stappenplan voor het verhogen van je conversie

De conclusie die je uit deze 3 neuromarketing tips voor het verhogen van conversie met jouw teksten kunt trekken, is dat je:

  1. In gesprek moet gaan met jouw ideale klant, maar soms ook met je huidige klanten
  2. Heel erg goed moet lezen/luisteren. Is het een gesprek? Neem het op en luister het terug.
  3. Als laatste de gesprekken gaat analyseren om hier waardevolle informatie uit te halen

Begin klein en start eens met bijvoorbeeld een aantal posts met verschillende invalshoeken na de analyse die je hebt gedaan.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Plan een kennismakingsgesprek in voor een strategische samenwerking.

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

5 Neuro Nuggets

Leer jouw ideale klant op een dieper niveau kennen waardoor je ze zonder twijfel ja laat zeggen tegen jouw aanbod. Hoe? Met vijf dagen lang, elke dag een breinsnack van maximaal 5 minuten.