“Je mag kijken hoe ik het doe, maar wordt geen papegaai. Doe het op jouw manier”. Dat zei mijn stagebegeleider van de Raad voor de Kinderbescherming tijdens het eerste huisbezoek waar ik bij was. Al vanaf moment 1 wist ik dat ik een hele leuke tijd tegemoet ging waarin ik ontzettend veel kon leren. Dit realiseerde ik mij toen ik de eerste dag op kantoor kwam. Mijn stagebegeleider lag zowat in zijn bureaustoel met zijn benen op het bureau en zonder schoenen aan te bellen met een instantie. Ik denk dat we sowieso vrij snel een band hadden aangezien ik ook geen fan ben van schoenen en het liefst alleen maar op sokken of blote voeten loop 😉 En door hem had ik deze hele week het woord marketingpapegaai in mijn hoofd.
Marketing zoals het hoort
Toch heeft deze wijze les van mijn stagebegeleider mij niet kunnen behoeden om toch een marketingpapegaai te zijn. Voor eventjes dan. Want toen ik net startte als ondernemer, keek ik ook vooral naar ‘hoe het hoort’. Urenlang kon ik door social media en websites scrollen en klikken, mij inschrijven voor gratis weggevers om te kijken hoe die eruit zagen en welke mails ik zou krijgen en bekeek ik elke advertentie nauwkeurig.
Op basis van wat ik allemaal zag en las, vooral bij de ‘grote jongens’, schreef ik mijn websiteteksten, social media berichten en e-mails. Ik gebruikte woorden die ik zelf nooit zou gebruiken in het dagelijkse leven. Die ik zelfs nog nooit heb gebruikt denk ik. En mijn teksten waren over het algemeen saai en stijf. Mijn eigen creativiteit werd volledig geblokt omdat ik dacht dat ik sneller klanten zou krijgen als ik het ook op die manier zou doen.
Het resultaat van marketingpapegaaien
Ik was op veel plekken online zichtbaar en ook al was dat niet op mijn manier, ik trok wel klanten aan. De verkeerde klanten… Niet allemaal, want met sommige werk ik nog steeds samen en dat doe ik echt met veel plezier!
Doordat ik niet mijn eigen stukje persoonlijkheid in de teksten legde, trok ik verkeerde klanten aan. Dat waren mensen die qua persoonlijkheid totaal geen match met mij waren, maar sommige boden ook producten of diensten aan waar ik helemaal niets mee had.
Long story short: Na ongeveer 3 of 4 maanden, ik weet het niet meer precies, besloot ik met een aantal klanten te stoppen. Zonder dat ik wist of er nieuwe voor terug zouden komen, maar ik voelde dat dit niet ging werken. Het roer moest om.
Herontdek jezelf
Toen ik besefte dat ik een marketingpapegaai was en een aantal samenwerkingen stopzette, moest ik mijzelf gaan herontdekken. Klinkt heel erg simpel, maar soms is het makkelijker om te papegaaien dan om 100% jezelf te zijn. Ik ben er nu nog steeds mee bezig. Niet dat ik nog een marketingpapegaai ben, maar ik mag nog meer mijzelf zijn online. Dat is een proces waar je doorheen gaat en blijft gaan naar mijn mening. Zo heeft mijn Instagram al een metamorfose gekregen die helemaal bij mij past en vertel ik steeds meer in verhalen in plaats van opsommingen.
De belangrijkste vragen die ik mijzelf toen heb gesteld en nu nog steeds stel, zijn:
- Welke woorden gebruik ik vaak in gesprekken?
- Hoe leg ik aan mijn ouders uit wat ik doe? (Iets met geen vaktermen gebruiken 😉)
- Welke teksten vind ik leuk om te schrijven? (Denk aan meer verhalende teksten of korte tot he point teksten)
- Wat is mijn boodschap aan mijn doelgroep? Wat wil ik nou écht overbrengen?
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden
Dat ik papegaaien sterk afraad, wil niet zeggen dat je het wiel helemaal opnieuw moet uitvinden. Natuurlijk kun je marketingstrategieën van anderen testen op jouw bedrijf. Wanneer je weet dat een ander daar goede resultaten mee behaald, dan kan het ook voor jou werken. Maar dan moeten de teksten wel geschreven zijn zoals jij dat zou doen. En moet het beeld passen bij wat jij wilt uitstralen.
Ben jij een marketingpapegaai?
Zie jij jezelf toch stiekem een beetje als marketingpapegaai of ben jij een unieke vogel? Doe jij het al helemaal op jouw manier?