fbpx
Adverteren met Instagram Reels, hoe dan?

Adverteren met Instagram Reels, hoe dan?

Voor alle Instagram Reels lovers onder ons, it’s your lucky day! Lange tijd was dit één van de weinige plekken op social media waar je geen advertenties kon plaatsen, maar M. Zuckerberg zou zichzelf niet zijn als hij het succes van Instagram Reels onbenut zou laten.  De geruchten zijn waar… Je kunt nu adverteren op Instagram Reels en dit biedt onwijs veel mogelijkheden voor jou als ondernemer! Maar hoe zet je een Instagram Reels advertentie op? Hoe werkt dat precies, adverteren op Instagram Reels? I tell you all about it 😉

Voordelen van adverteren met Instagram Reels

Voordat we het diepe induiken en ik jou alles vertel over adverteren met Instagram Reels, heb ik een paar voordelen voor jou op een rij gezet.

  • Er zijn nog niet veel ondernemers die adverteren op Reels. Jij kunt nu jouw kans grijpen om op te vallen met jouw advertenties!
  • Doordat er nog niet veel ondernemers adverteren met Instagram Reels, worden er nog niet veel advertenties getoond. Mensen verwachten het niet en zijn daardoor sneller geneigd om verder te kijken en door te klikken, is de verwachting.
  • Door nu al te starten met testen en optimaliseren, pluk je daar later de vruchten van

Niet bang zijn, je mag af en toe best eens pionieren!

Voordat je start met Instagram Reels advertenties

Ho, ho. Het is niet de bedoeling dat je nu halsoverkop een advertentie gaat maken zonder eerst na te denken over wat je wilt bereiken met jouw Instagram Reel advertentie. Heel eerlijk, omdat het zo nieuw is, ben ik zelf ook nog niet in de gelegenheid geweest om het te testen. In plaats daarvan ben ik nu deze blog aan het schrijven over hoe jij kunt adverteren op Instagram Reels 😉 De update na mijn testfase volgt! Er zijn in elk geval een paar opties: 

  • Je warme doelgroep verder uitbreiden, dus meer mensen bereiken
  • Meer volgers krijgen op Instagram 
  • Expertstatus vergroten
  • Je mailinglijst laten groeien

Dienstverleners/coaches

Ben jij een dienstverlener of een coach, dan heb je waarschijnlijk ook al een weggever op je website staan om mailadressen te verzamelen. Zo niet, dan raad ik je aan om daar eens naar te kijken 😉 Val je in deze groep, dan raad ik persoonlijk aan om 2 advertenties naast elkaar te testen zodat je kunt zien welke resultaten er worden behaald en waar je op wilt voortboorduren.

Adverteren voor naamsbekendheid/het vergroten van je expertstatus

Een mooie bijkomstigheid van deze advertentie is hoogstwaarschijnlijk een groei in het aantal volgers dat je hebt. Dit is een Reel zoals je die normaal gesproken ook zou opnemen. Oké, misschien niet die ene waar je jezelf voorstelt door naar je sterrenbeeld te wijzen, maar wel één waarin je waarde biedt of in elk geval laat zien welke kennis je hebt. En ja, dat mag ook met een voice-over.

Bekijk bijvoorbeeld eens deze reel van Manouk van Asome. Deze heeft organisch al 15,7k – op het moment van schrijven – bereikt. Kun je nagaan wat dit voor jouw naamsbekendheid, interactie en aantal volgers kan doen als je hiermee gaat adverteren. Als je na het lezen van dit artikel op de link klikt, ga je naar de Reel toe 😉

Instagram Reel Advertentie

En nog een voorbeeld van een Instagram Reel van mijzelf waarin ik 3 mythes ontkracht over advertenties. Dit was mijn tweede Instagram Reel, met knullige attributen, maar ik deel wel waarde en kennis waar iemand direct iets mee kan. Ook deze Instagram Reel kan ingezet worden als advertentie.

Instagram Reel advertentie

Adverteren voor een weggever/webinar/masterclass

Wat voor jou als ondernemer nog meer onwijs interessant kan zijn om te testen, is het adverteren met Instagram Reels voor jouw weggever/webinar/masterclass. Doe je dit in een tof Reels format, dan kan ik mij voorstellen dat de kosten per conversie lager zijn dan in de feed. “Vroeger” toen advertenties op Instagram Stories net geïntroduceerd werden, lagen de kosten over het algemeen ook wat hoger. Maar nu zie ik bij veel klanten dat de Stories juist beter presteren dan de feed. Doe er je voordeel mee, want als je nu al test en optimaliseert met Instagram Reels advertenties, dan pluk je daar zeker de vruchten van.

Een paar ideeën qua inhoud om je brein alvast te prikkelen:

  • De situatie schetsen waar jouw potentiële klant zich nu in bevindt om vervolgens de ideale situatie te laten zien. Het enige wat ze hoeven te doen is zich in te schrijven voor jouw webinar/masterclass of aan te melden voor jouw weggever.
  • Een prikkelende stelling die mensen nieuwsgierig maakt. Bij Sanne van Socially Sanne vind je bijvoorbeeld deze Reel terug met de stelling “Zoveel tijd kun jij wekelijks besparen op Pinterest versus Instagram”. Het maakt mensen nieuwsgierig en dat moet je hebben.
  • Deel alvast 1 waardevolle tip en verwijs ze door naar jouw weggever of webinar/masterclass voor meer.

Webshops

Heb je een webshop, dan speel je een iets ander spelletje dan andere ondernemers, ook als het gaat om Instagram Reels advertenties. Je hoeft minder de focus te leggen op die expertstatus en kunt juist focussen op het laten zien van jouw producten op een toffe en creatieve manier. Wij gebruiken al een tijdje de Reels die Liefs van Cindy maakt voor haar Story advertenties en die resultaten waren zo onwijs veel beter dan de advertenties in de Instagram feed. Ik kan niet wachten om die advertenties ook in te zetten als Instagram Reels advertenties om te kijken of dit de resultaten nog verder verbeterd.

Zo heeft Cindy een onwijs leuk product, namelijk kraskaarten die je zelf kan invullen en die de ontvanger open kan krassen. Ze laat op een onwijs leuke manier zien in deze Instagram Reel hoe het werkt. Mensen krijgen er een idee en gevoel bij en wat uit de Stories al gebleken is, ook zin om het zelf te bestellen en het iemand cadeau te geven!

Webshop-Instagram-Reel-Advertentie

En ook als kledingwebshop kun je Instagram Reels advertenties op een hele toffe manier inzetten. Je kan diverse outfits laten zien en doorverwijzen naar een algemene pagina of kiezen voor één outfit en daar naartoe doorlinken. Kwestie van testen, want ik kan helaas de toekomst ook niet voorspellen wat voor jou het beste werkt.

adverteren-instagram-reels-webshop

 

Instagram Reels advertentie opzetten

Als je al bekend bent in het land van Facebook en Instagram adverteren, dan hoef ik je de basics niet meer uit te leggen. Start je net en heb je nog geen ervaring met adverteren op Facebook, dan raad ik je echt aan om eerst iemand in te schakelen die jou dat kan leren. Je mag daarvoor altijd contact met mij opnemen. Ik bied zowel trajecten als losse coachingscalls aan, samen kijken we wat jij nodig hebt. Genoeg gepromoot weer, terug naar het opzetten van de Instagram Reels advertenties.

Stap 1: Advertentiecampagne aanmaken

Allereerst maak je een nieuwe campagne aan. Ga nu niet in een bestaande campagne zitten rommelen, want dan weet je nooit 100% zeker hoe je Instagram Reels advertentie presteert. Als je in een bestaande campagne werkt, dan borduurt Facebook ook verder op de resultaten die al zijn behaald.

Stap 2: Plaatsingen kiezen op advertentieset niveau

Zodra je bij de instellingen van de advertentieset bent aangekomen, kun je bij plaatsingen kiezen voor automatische plaatsingen (aanbevolen) of handmatige plaatsingen. Eigenwijs als ik ben, kies ik altijd voor handmatige plaatsingen. Persoonlijk merk ik dat dit de beste resultaten oplevert. Ik pik de advertenties er ook zo uit waarbij er gekozen is voor automatische plaatsingen. 9 van de 10 keer ziet het beeld er dan gek uit of komt de tekst veel minder sterk over omdat er een groot gedeelte wegvalt.

Als je bij één van de lucky ones hoort, dan zie je bij handmatige plaatsingen onder het kopje ‘Verhalen’ ook Instagram Reels staan. Bij sommige klanten zie ik dit wel al, bij anderen ontbreekt het nog. Dan is het een kwestie van wachten, zo nieuw is de functie op dit moment.

Zie je deze functie nog niet staan, dan zou ik het persoonlijk nog even laten voor wat het is. Volgens mijn contactpersoon bij Facebook, zou het ook moeten werken als je ‘automatische plaatsingen’ aanvinkt. Maar heel eerlijk… Ik vind dat je Instagram Reels advertentie pas sterk is als het ook echt oogt als een Instagram Reel. Hetzelfde geldt voor een advertentie in het overzicht of in messenger. Alles heeft ook weer andere formaten, dus ik zou zeggen niet doen. Maar hey, ik ben zelf ook altijd eigenwijs. Dus je kunt zelf testen wat de effecten zijn als je het op deze manier instelt.

Stap 3: De Instagram Reels advertentie opzetten

Hoe zorg je ervoor dat jouw Instagram Reels advertentie ook echt goed overkomt? In mijn ogen is dat door het er ook uit te laten zien als Instagram Reels. Je kan ervoor kiezen om er één op te slaan die je al eerder gemaakt hebt en die in te zetten als advertentie. Je kan ook een nieuwe maken.

Ik raad in elk geval aan om het beeld wat je wilt gebruiken voor je advertentie, op te maken in Reels. Dit heeft een paar voordelen:

  • Je hebt altijd de juiste beeldverhouding, dus dat scheelt weer een foutmelding in het advertentiebeheer van Facebook.
  • Voeg direct wat tekst toe, want niet iedereen zal jouw Instagram Reels met geluid bekijken
  • Je kunt gebruikmaken van de leuke audio’s, muziekjes, gifjes en tierelantijntjes die je nog meer wilt toevoegen

Sla jouw Instagram Reels op, stuur hem via de mail naar jezelf of via Whatsapp zodat je hem via Webwhatsapp kan opslaan en upload hem bij het onderdeel ‘advertenties’ in je Facebook advertentiebeheer.

Het enige wat je daarna nog hoeft te doen is de ‘primaire tekst’, de website-URL in te vullen waar je mensen naar toe wilt sturen en eventueel de tekst op de call to action knop aan te passen. Een kind kan de was doen 😉 Een Reels advertentie ziet er zo uit:

Start nu met adverteren met Instagram Reels

Ik word altijd razend enthousiast van nieuwe advertentiefuncties – als het tenminste niets met de iOS 14 update te maken heeft, daar werd ik wat minder enthousiast van – en dit is zeker één van mijn favorieten omdat ik onwijs veel mogelijkheden zie. Het is nog even afwachten of het direct voor de gewenste resultaten zorgt, maar na het testen deel ik daar zeker meer over!

Ik ben benieuwd, ga jij adverteren met Instagram Reels?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *