7 redenen waarom jouw advertenties niet het gewenste resultaat opleveren

Heb jij al advertenties live staan, maar vraag jij je af waarom ze niet het gewenste resultaat opleveren? Verschillende redenen kunnen hierin een rol spelen. 

In dit artikel ga ik met name in op gratis weggever advertenties. Denk aan e-books, handleidingen, webinars, etc.

De meeste punten kun je ook gebruiken voor jouw verkoop-advertenties, maar die vragen vaak nog net wat meer aandacht en een andere aanpak. 

Ik wil je alvast één tip meegeven: Geef niet te snel op.

Wanneer je net start met adverteren, dan verwacht je misschien direct gouden bergen. Maar 9 van de 10 keer werkt dat helaas niet zo. Heb geduld en investeer tijd in het analyseren en optimaliseren van jouw advertenties. 

1. Je hebt de verkeerde doelstelling gekozen

Bij het aanmaken van een advertentie is het belangrijk om voor jezelf na te gaan wat het doel van de advertentie is. Wil je alleen maar meer naamsbekendheid of wil je – in het geval van een weggever – zoveel mogelijk aanmeldingen? Kies je ervoor om te adverteren met een gratis weggever of op directe verkoop, dan kies je bij de doelstellingen altijd voor ‘Conversies’.

Facebook optimaliseert jouw advertenties dan voor die doelstelling. Stel dat jij kiest voor verkeer, dan laat Facebook de advertentie zien aan mensen die geneigd zijn om door te klikken. Of ze ook daadwerkelijk actie ondernemen… Daar let Facebook niet op. Je ziet dan vaak dat de kosten per aanmelding veel hoger liggen. 

Wanneer je kiest voor conversies, laat Facebook de advertentie juist zien aan personen die geneigd zijn om de gewenste actie uit te voeren. In dit geval het aanmelden voor een gratis weggever. 

Doelstelling kiezen advertentiesEen paar aandachtspunten: 

  • Het beste is als er minimaal 50 conversies per week per doelgroep worden behaald. Op die manier komt de Facebook advertentie het snelst uit de leerfase en wordt er beter geoptimaliseerd. 
  • Facebook laat sinds de iOS 14 update het aantal conversies niet 100% correct zien. Bekijk de resultaten daarom breder dan alleen in het advertentiebeheer van Facebook. Geef aanmeldingen via Facebook bijv. een aparte tag mee in ActiveCampaign.

2. Je hebt de doelgroep niet helder voor ogen

Onderschat nooit de doelgroep die je instelt voor jouw advertenties. De doelgroepen hebben een grote impact op het resultaat van jouw advertenties. Waarschijnlijk heb je al ooit een klantprofiel gemaakt. Ga dit nu vertalen naar een Facebook doelgroep. Denk dus aan:

  • Leeftijd;
    Zet niet te specifiek in. Stel jouw doelgroep zit normaal gesproken tussen de 25 en 30, probeer dan ook eens te adverteren tussen 25 en 35 of 25 en 40 bijvoorbeeld. Dit zorgt soms voor verrassend goede resultaten. 
  • Geslacht;
  • Woonplaats;
    Zit je door het hele land? Kies dan voor Nederland. Of kies voor specifieke provincies. Misschien kun je ook Nederlandstalig België meenemen in jouw advertenties.
  • Interesses/gedrag;
    Dit is vaak even zoeken omdat niet alles er tussen staat en er regelmatig targetingopties worden verwijderd. Je kunt op bepaalde zoekwoorden zoeken en vervolgens krijg je ook suggesties die daarop lijken.

Het is ook mogelijk om aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen aan te maken. Aangepaste doelgroepen stel je samen op basis van je websitebezoekers, interactie op Facebook/Instagram, huidige mailinglijst of klantenlijst. Vergelijkbare doelgroepen maak je aan op basis van de aangepaste doelgroepen en zijn vaak erg waardevol omdat Facebook precies kan zien welke interesses jouw klanten bijv. hebben en hoe hun gedrag online is.

3. Tekst & beeld spreekt jouw doelgroep niet aan

De gemiddelde mens scrollt per dag de lengte van de Eiffeltoren. Bizar hè? Het is dus belangrijk dat jouw advertentie direct opvalt én dat de doelgroep zich aangesproken voelt. Speel in op hun behoeftes zodat zij inzien dat jouw aanbod hier perfect op aansluit. Probeer eens buiten de gebaande paden te denken, niet hetzelfde te doen als je concurrenten, maar juist op te vallen.

Hierbij enkele tips:

  • Begin je tekst met een vraag of stelling die meteen de aandacht trekt of nieuwsgierigheid wekt.
  • Test met zowel een korte als een lange tekst, de voorkeur kan per doelgroep verschillen.
  • Kies een afbeelding en/of video die aansluit op de tekst en deze versterkt. Zorg ervoor dat deze opvalt tussen alle andere beelden op Facebook en Instagram. Wist je dat de minder gepolijste foto’s vaak beter werken? 

Onderstaand een voorbeeld van een klant – Google Ads specialist Suzan van Heck van Casemarketing. Je ziet dat de tekst start met een vraag die meteen opvalt en de aandacht trekt. Ook is er gekozen voor een combinatie van opvallende huisstijlkleuren, tekst, een mock-up en een foto van Suzan inclusief direct de call to action rechtsonder. Op deze manier is het super duidelijk voor wie het bedoeld is en wat er van iemand verwacht wordt. Daardoor blijven de kosten voor deze advertentie laag.

Facebook advertentie voorbeeld

Een paar aandachtspunten: 

  • Test met verschillende teksten en beelden en ontdek welke varianten het beste werken voor jouw doelgroep;
  • Werk eventueel met dynamische advertenties waarbij Facebook onderzoekt welke combinaties van beelden + teksten het beste werken. Houdt er rekening mee dat reacties/likes dan bijna niet zichtbaar zijn omdat er zoveel variaties mogelijk zijn. Onderzoek of dit belangrijk is voor jouw doelgroep of niet. Bij de ondernemers doelgroep zien wij bijvoorbeeld dat er sowieso heel weinig geliked/gereageerd wordt en heeft dit ook geen extra negatieve of positieve invloed op de advertenties;
  • Zet beelden/teksten die niet goed genoeg werken uit en maak eventueel nog nieuwe variaties op de best presterende beelden/teksten.

4. De landingspagina past niet bij de advertentie

Merk jij dat er wel veel wordt doorgeklikt op jouw advertenties, maar dat er toch nog te weinig aanmeldingen uit jouw advertenties komen? En dus de kosten per aanmelding te hoog zijn? Dan heeft dit waarschijnlijk te maken met jouw landingspagina. Het is belangrijk om de conversieratio te berekenen. Dit kan met de volgende berekening: 

Aantal daadwerkelijke aanmeldingen / Aantal mensen dat doorklikt naar de landingspagina x 100. 

Voorbeeld: 30 aanmeldingen / 150 kliks naar de landingspagina x 100 = 20%

Misschien zegt het jou nog weinig en heb je geen idee of dit een goed of minder goed percentage is. Ik ga meestal – uitzonderingen daargelaten – uit van de volgende benchmarks:

  • Gratis handleiding/e-book: Minimaal 40-45%
  • Webinar: Minimaal 30-35%
  • Challenge: Minimaal 25-30%

Zit je daar onder? Dan is het belangrijk om jouw landingspagina te optimaliseren. 

Het belangrijkste is dat jouw landingspagina aansluit bij jouw advertentie. Zorg ervoor dat de stijl qua afbeeldingen in de advertentie overeenkomt met de afbeeldingen op de landingspagina.

Maar zorg er ook voor dat het inschrijfformulier direct zichtbaar is. Als mensen eerst nog moeten scrollen is de kans groter dat ze wegklikken. 

Werk ook eventueel met reviews over de gratis weggever om mensen extra te overtuigen.

En zorg voor zo min mogelijk afleiding qua menubalk.

Onderstaand een voorbeeld van een klant – online designer en strateeg Eline van Elivado. Je ziet dat het voor websitebezoekers direct duidelijk is dat het om een gratis weggever gaat. De pagina is heel eenvoudig en speciaal ingericht voor de weggever. Zoals je ziet kan de bezoeker niet worden afgeleid door een navigatiemenu voor andere producten/diensten.

Landingspagina weggever

Wil je meer weten over het verbeteren van een landingspagina? Lees dan de blog “Hoe verbeter je jouw landingspagina voor meer conversies”.

5. Je test en optimaliseert jouw advertenties niet

Het is vaak lastig om van tevoren te bepalen welke titel, tekst, call-to-action, beeld en landingspagina jouw doelgroep aanspreekt. Ook kan het zo zijn dat de frequentie na verloop van tijd toeneemt doordat jouw doelgroep te vaak dezelfde advertentie voorbij ziet komen. Het is dus belangrijk om te blijven optimaliseren en testen en na verloop van tijd wijzigingen door te voeren zodat jouw advertentie goed blijft presteren.

Probeer bij het testen altijd slechts één onderdeel per keer te wijzigen. Anders weet je niet welk onderdeel voor het resultaat heeft gezorgd. Start bijvoorbeeld met het testen van 2 afbeeldingen. Als je eenmaal weet welke afbeelding de doelgroep het beste aanspreekt, kun je gaan testen met 2 teksten om te onderzoeken of dat nog resultaat heeft. Blijf op deze manier de advertentie optimaliseren zodat je steeds beter weet wat jouw doelgroep aanspreekt. Of kies hierbij voor een dynamische advertentie zodat Facebook onderzoekt welke tekst of beeld het beste bij jouw doelgroep aansluit.

Des te meer budget, des te meer variaties er direct mogelijk zijn. 

Let op: Als een advertentie erg goed draait, blijf dan niet continu dingen aanpassen om te kijken of het nog beter kan. Ik begrijp dat dit verleidelijk is, maar als je blijft aanpassen, blijft de advertentie steeds opnieuw in de leerfase komen. Dat kan een nadelig effect hebben op de resultaten.. Wil je toch nog testen met andere dingen? Start daar dan eventueel een andere campagne voor op, maar wel voor een andere doelgroep. Anders concurreer je met jezelf.

Presteert de advertentie goed, maar komen er vervolgens nog geen verkopen uit?

Komen er na het aanpassen van bovenstaande tips nog geen verkopen uit? Dan heeft dit waarschijnlijk niet met de advertentie te maken, maar met de vervolgstappen.

Via een Facebook advertentie voor een gratis weggever kun je ontzettend veel e-mailadressen verzamelen van potentiële klanten. Vervolgens is het van belang om actie te ondernemen zodat deze mensen ook verleid worden om een aankoop te doen.

6. Je hebt geen aanbod op jouw bedankpagina

Download iemand jouw gratis weggever, dan komt diegene als het goed is op een bedankpagina uit. Deze bedankpagina is niet alleen fijn om conversies te kunnen meten, maar ook om direct een aanbod te doen. Iemand heeft op dat moment al interesse en is daardoor ook makkelijker te verleiden om klant te worden.

Creëer eventueel urgentie, maar besef dat dit geen must is. Mensen weten inmiddels wel hoe het werkt. 

Liever geen product aanbieden? Je kunt mensen ook naar een masterclass leiden die interessant voor ze is. Of naar een kennismakingsgesprek. Ze verwachten vaak niet dat ze nog iets krijgen, waardoor het gevoel om iets terug te doen, oftewel iets kopen, uiteindelijk sterker wordt. 

Zo heeft Melany Arends tijdens het volgen van het coachtraject een bedankpagina gemaakt voor haar gratis stappenplan waarbij ze het aanbod van een 1:1 kickstartsessie doet die ontzettend waardevol is.


Het is de eerste stap naar haar grotere traject. Als mensen al wat hebben uitgegeven en ze zien hoeveel waarde ze al krijgen voor dat lage bedrag, dan is de kans groter dat ze in het grotere traject stappen.

bedankpagina na weggever

7. Je maakt op dit moment geen optimaal gebruik van e-mailmarketing

Heb jij een advertentie lopen voor jouw gratis weggever, dan is het belangrijk dat jouw mailfunnel (een reeks e-mails) ook on point is. Stel je stuurt alleen de gratis weggever toe, dan is de kans veel kleiner dat mensen daarna daadwerkelijk actie ondernemen. Het helpt om nog een aantal mails daarna te sturen ook die mails te gaan optimaliseren. Opent bijna niemand een specifieke mail? Dan kan het helpen om jouw onderwerpregel aan te passen. Klikt er niemand door? Werk dan bijvoorbeeld eens met een button in plaats van aanklikbare tekst.

Let op: Zorg ervoor dat je mensen toestemming laat geven om meerdere mails te sturen.

Hulp nodig?

Kun je toch nog wel wat hulp gebruiken na het lezen van dit blog? Plan een gratis kennismakingsgesprek in. Ik kan je helpen om meer leads en verkopen uit jouw advertenties te krijgen. 

marlouminten-yourmarketingminds (1)

Over Marlou

Senior online marketeer en beïnvloedingspsycholoog met een zachte ‘G’. 

Misschien vind je deze artikelen ook wel interessant

LEAD MAGNET

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris 

5 Neuro Nuggets

Leer jouw ideale klant op een dieper niveau kennen waardoor je ze zonder twijfel ja laat zeggen tegen jouw aanbod. Hoe? Met vijf dagen lang, elke dag een breinsnack van maximaal 5 minuten.